Meningsverschil kinderarts en CB

Max is begonnen met hypo-allergene voeding, omdat ik nogal allergisch ben en omdat hij veel huilde. Omdat ik niet echt het idee had dat dat huilen door de voeding kwam, stapte ik over op standaardvoeding. Toen kreeg hij na een paar maanden die dauwworm, waarvoor we naar een allergoloog zijn geweest. Zij én de kinderarts vonden het niet nodig om nu weer terug te gaan naar hypo voeding, omdat dat vooral bedoeld is ter voorkoming van…Nou is Max 's nachts vaak erg druk en dat zei ik gisteren op het CB. Toen adviseerde de verpleegkundige me daar, om tóch weer hypo voeding te gaan geven, want ze dacht dat hij toch wel erg gevoelig was. Ik heb daar nu een bus van gekocht, om even te proberen, maar dat spul is 15,- en ik twijfel een beetje of het wel zin heeft. Max zal best gevoelig zijn, maar heeft geen bewezen allergie? Ik twijfel ook omdat ze in het ziekenhuis zeggen dat het geen zin heeft. Maar waarom zegt het CB dan van wel?? Ik kijk het even aan, maar vraag me dus af of die voeding ook helpt als kindjes gevoelig zijn voor bv melk? Wat is wijsheid?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Persoonlijk zou ik gezien jouw verhaal afgaan op de kinderarts, zeker omdat er geen allergien zijn aangetoond en jij zelf ook niet het gevoel hebt dat het door de voeding komt dat Max huilt. Ik denk dat een kinderarts het het beste weet…
wel vervelend dat Max ergens misschien last van heeft. Ik hoop dat hij zich znel weer fijner voelt ( ook voor jou)! Misschien heeft een andere mama nog goede tips…
lieve groetjes

Als Max echt last heeft van de melk, dan heeft deze niet zo heel erg veel zin. Want ook in de hypo zitten gewoon melkbestanddelen.
Als hij ECHT niet tegen melk kan, maar dat moet je dan wel eerst zeker weten, hebben ze: http://www.nutriciakindervoeding.nl/nutrilon/producten/nutrilon%20soya%202.aspx
Daar zit helemaal GEEN melk in en ook GEEN melkbestanddelen.
Maar die kost wel even 21,50 per pak… Vandaar dat ik zeg dan moet je echt zeker weten dat hij niet tegen melk kan

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ons kindje huilde ook heel veel, maar bij haar bleek dat ze een koemelkallergie heeft: Onze kleine meid krijgt Nutrilon Neocate (bus van 400 gram en kost mar liefst 72.50 euro ) .

trouwens hebben wij het gevoel dat ze bij het CB er ook helemaal niets van snappen, dus zou ik het advies van de kinderarts aanhouden. mocht je het niet vertrouwen, kun je altijd aan je kinderarts vragen of max geen koemelkallergie heeft.

Onze meid veranderde enorm hierdoor. van een kind die constant huilde van de pijn, naar een lief rustig kind.

P.s. als je kinderarts constateerd of ook het vermoeden heeft dat het een koemelkallergie is, krijg je een verklaring en dan wordt de Neocate vergoed door de verzekering

Ik zou ook echt afgaan op het advies van kinderarts en allergoloog.
Als Max echt niet tegen de gewone voeding kan zou je het ook overdag merken en niet alleen 's nachts ( als ik goed heb gelezen hoor )
Ik heb zelf meer vertrouwen in het zh dan in het cb.

En anders zou je idd eens aan de Soya moeten gaan want daar zit helemaal geen melk in.

Hallo Rainbow,

Wat vervelend te lezen dat het nog steeds ‘rommelt’ (weet er zo even geen ander woord voor…) rondom Max. Hoop toch echt dat het gauw een beetje beter gaat worden en Max wat meer kan ontspannen en mama dus ook (nog) meer kan genieten!

Jasper heeft ook koemelkallergie, (relfux, eczeem, astmatische klachten, onrustige nachten, huilen huilen huilen, darmproblemen, continue verkouden etc)
Via een medische machtiging (waardoor het dus vergoedt wordt door je verzekering) gebruikt hij Friso Allergy Care 1. Ik vond het echt een wereld van verschil toen we op die voeding zijn overgestapt, een compleet ander kind.
Maar die voeding is dan ook echt koemelkvrij en alleen bij de apotheek te halen, in tegenstelling tot de pakken in de winkels (die verkleinen de kans op het ontwikkelen van een allergie, maar als er al een allergie is dan is die voeding niet voldoende omdat er nog steeds koemelkeiwitten in zitten).

Je kunt aan de kinderarts voorstellen om voor een periode van een maand de speciale volledig koemelkvrije voeding te gaan gebruiken (soort provocatietest, maar om het echt zeker te weten moet je wel die volledig koemelkvrije voeding hebben) om te zien of hij er beter op reageert. Dan moet zij natuurlijk wel bereid zijn een machtiging te geven. Werkt het, dan ga je door, zo niet dan heb je het in elk geval een goede kans gegeven.

Sojaproducten zijn voor kinderen beneden 1 jaar geen goed alernatief, de kans dat baby’s hier een allergie op ontwikkelen (zeker die met een koemelkallergie) is erg groot. En aangezien soja in ontzettend veel producten zit is het niet handig als je kind daar een allergie voor ontwikkelt heeft.

Ik zou het allemaal nog eens goed met de kinderarts doorspreken.
Wat zegt je eigen gevoel? En is de dauwworm inmiddels onder controle, of kan het zijn dat Max daar s’nachts veel jeuk van heeft?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

@MamavanJasper: Die bus die ik liet zien, dus de soyavoeding is echt ook voeding voor kindjes van 0-6 maand en 6-12 maand. Ze zullen dat toch niet maken als ze er niet tegen kunnen?

Maar ik vind inderdaad dat idee van MamavanJasper een heel goed idee. Gewoon een maandje proberen in overleg. Als het helpt ben je er meteen uit!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 14 Feb 2011 10:35:46

@Hanna; Tuurlijk zal dat echt een goed gecontroleerd product zijn. Maar niet voor kindjes met een (vermoedelijke) koemelkallergie. Dat staat overigens ook vermeld bij de link over de Nutrilon Soya…

Op de site kindereczeem.nl:
[Soja-, geiten-, schapen- of paardenmelk zijn geen alternatief bij koemelkallergie;
Soja melk is ook sterk allergeen en zal bij veel kinderen met koemelkallergie tot dezelfde klachten leiden. Als je te snel (voor de leeftijd van 1 jaar) soja geeft, kan je een soja allergie stimuleren. Een soja allergie is wellicht nog veel lastiger: soja komt overal in voor, maar is vaak ook veel langduriger dan een koemelkallergie. Overleg met je dietiste; soja is na de leeftijd van 1 jaar vaak wel een prima alternatief, zeker in plaats van hypoallergene melk. Gebruik dan wel de variant met extra calcium]

Wilde het toch even aan Rainbow noemen omdat het zo voor de hand ligt om op Soja over te stappen (dat dachten wij i.e.i. ook) maar bij baby’s blijkt dat wat ingewikkelder te zijn.

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 14 Feb 2011 12:06:32