Meningokokken

Oke, ik ben toch wel eens benieuwd wat jullie weten over meningokokken.

Heb nl vandaag een verhaal gehoord van mijn moeder. Een kennis is met haar 2 kindjes in Turkije op vakantie en de jongste wordt daar dus besmet met meningokokken.
De eerste tekenen van meningokokken heeft ze niet herkend (nl de rode puntjes/vlekjes, in dit geval in de lies).

En dat vind ik nog niet eens zo heel gek.
De hele hetze die is geweest rondom de meningokokken heeft iedereen bang gemaakt. Maar ik vind dat er zo weinig is gedaan aan voorlichting omtrent het onderkennen en wat te doen.

Niet om iemand bang te maken, want dat is niet mijn bedoeling. Maar als ik sommige mensen heel laconiek zie omgaan met deze bacterie (mijn kinderen zijn ingeënd dus ons overkomt het niet!) wordt ik toch ongerust.

Ik weet er ook niet alles van, maar we hebben het van heel dichtbij meegemaakt. Een broer van Cas heeft nl een kindje van 3 maanden afgegeven door deze bacterie.
Misschien zijn er meer mensen die er ook wat over kunnen vertellen zodat we met z’n allen wat meer duidelijkheid krijgen.

Groetjes Mim

Hallo Mim.
Nou ik ben het roerend met je eens wat betreft voorlichting omtrent meningokokken infecties.Omdat ik zelf jaren op een (volwassen)neurologische afdeling heb gewerkt,weet ik er wel iets van af.
Het feit dat jij denkt “veilig” te zijn omdat je kinderen zijn ingeent verontrust mij nogal.Er zijn namelijk meerdere veroorzakers van meningitis(oftewel nekkramp of hersenvliesontsteking).
Degene waar de kinderen voor worden ingeent is alleen de meningococcen C.Dit is inderdaad een bacterie.Er bestaat echter ook meningococcen B.Voor deze vorm is nog geen vaccin en het verloop van deze vorm van meningitis is volgens mij veel heftiger.Dan heb je ook nog een virale vorm,en die is veel minder dodelijk dan de bacteriele vorm,maar deze komt vaker voor en is moeilijker te behandelen(Antibiotica werkt niet op een virus,alleen op bacterien).
Trouwens,ongeveer 30%van alle mensen hebben de meningococcen bacterie gewoon in hun lichaam(neus),zitten,maar worden er niet ziek van.Waarom de een er wel ziek van wordt en een ander niet dat weten ze nog niet.
Dus blijf alert!!!Ook al zijn je kinderen ingeent.Ikzelf let,als mijn kinderen ineens hoge koorts hebben altijd op het volgende.
1.Inderdaad die rode vlekjes.
2.sufheid/“raar” huilen
3 luierpijn.d.w.z. dat ze veel pijn hebben tijdens het verschonen.
4.Als een kindje al zelfstandig rechtop kan zitten,zal hij dat bij meningitis niet kunnen.Het kind plaatst dan de armen achter zich om steun te vinden(soort driehoek)
en 5 natuurlijk proberen de kin op de borst te duwen en reactie bekijken.
Nou dit was het wat ik ervan weet.Ik ben er zelf ook echt doodsbang voor hoor!Iris is ook nog niet ingeent dus als die ziek is…
Wie er nog meer van weet,Graag ik wil er ook alles over weten.
P.s hoe is het nu met dat kindje?
Groetjes Eljada

Hoi Eljada

Lees m’n stukje nog maar een keer dan lees je misschien dat ik inderdaad heel ongerust wordt als mensen denken dat inenten alles oplost. Ik weet gelukkig wel beter.
Dat kindje waar ik het over had is in Turkije al overleden. Hetzelfde verhaal als ons neefje, binnen een paar uur was het bekeken. Was gewoon de slechte vorm, als ze meteen was gegaan dan was het kind ook niet te redden geweest.

Heel vervelend allemaal. Daarom vind ik voorlichting ook belangrijk.
Wist je trouwens dat er ook een bepaalde vorm van erfelijkheid in zit.
Bij ons neefje zijn er nl nog 2 meer in de familie die het hebben gehad. Volgens de artsen kan het erfelijk zijn.

Groetjes Mim

Hoi Mim
Ja ik heb wel eens gehoord dat het in bepaalde families vaker voorkomt.Ze denken dat het mogelijk te maken heeft met een bepaalde anatomie van het hoofd(b.v grotere neusbijholten ofzo).Maar helaas weten ze er nog niet genoeg van.
Sorry dat ik het verkeerd begrepen had.Maar je zei"Onze kinderen zijn ingeent dus ons overkomt het niet".Dus vandaar
Jammer van dat kindje.Ik heb het ook niet zo op die Turkse ziekenhuizen trouwens(ook al was er in Nederland waarschijnlijk hetzelfde gebeurt).Ik zou er mede daarom ook niet zo snel op vakantie gaan.
(p.s Niels is hartpatient dus vandaar dat we wat voorzichtiger zijn)
Groetjes Eljada

Kan ik me heel goed voorstellen Eljada.
De meningen zijn verschillend over de turkse ziekenhuizen.
Maar ik ben toch het liefst in Nederland

Groetjes Mim

ieder zijn eigen keus, ik heb viccie ook niet geent tegen hepatitisb vond het niet nodig, alle andere standaard inentingen die andere kinderen ook krijgen heeft ie wel gehad hoor, maar 1 kind wel enten tegen hep en de andere niet vond ik een rare gedachtegang

Ja, wat dat geloof betreft kan ik er op zich wel ver in mee gaan, maar dit soort dingen gaan me altijd iets TE ver…
Om je kind niet medisch te laten helpen als dat nodig is. Als een kind daardoor misschien wel beter kan worden.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat God de mensen geholpen heeft om die inentingen te ontwikkelen (en de hele medische wetenschap)
En dat het dus God’s werk is.
En dat je je kind dus wél kan laten inenten…en laten helpen als het nodig is in het ziekenhuis ofzo.

Maar goed, ieder zijn mening.

Groetjes, Bieb

ja woonde jij niet in een erg christelijke buurt? daar gebeurt het wel meer, in dat soort dorpen is het dan ook erg als er zo’n epidimie uitbreekt want dan is niemand beschermd…

Hahaha.Goeie grap Armanda.
Ik woon in die christelijke buurt.Maar er wordt hier wel veel ingeent.In Staphorst wordt het niet gedaan maar dat is echt heeeeeel erg christelijk.
Ik sprak laatst een moeder en die had haar kinderen stiekum laten inenten.Haar echtgenoot mocht het eerst niet weten(die zat op de grote vaart dus was niet veel thuis),maar ze had later toch besloten om het te vertellen.Wat bleek…Haar man vond het prima,alleen mocht ze het nooit aan haar schoonouders vertellen.Die waren er erg op tegen.Dus m.a.w. ik heb het idee dat de huidige generatie wel wat beter zelf nadenkt en niet alles aan de kerk overlaat,gelukkig!
Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als mijn kinderen een ziekte kregen (en daarvan gehandicapt raken of zelfs overlijden),terwijl ik dat had kunnen voorkomen.
Groetjes Eljada

Nou, gezellige naam heeft dat plaatsje al, haha!! Sorry hoor
Gelukkig is het hier in lelystad niet zo overdreven christelijk.

Groetjes, Bieb

Nou Armanda, dat weet je zo!
Hoeveel kinderen heeft een gemiddeld gezin daar?

Maar even over de inentingen.
Laat ik maar weer een stelling los, eentje van de ouderwetse moeders hier waar wel iets inzit misschien.
We enten onzen kinderen ook in voor de gewone kinderziektes.
Oke, een jongen moet geen bof krijgen en een meisje geen rode hond. Maar is het zo verkeerd dat een meisje de bof krijgt en een jongen de rode hond? En hoe zit het met de mazelen. Is het inderdaad zo dat het misschien beter is om ze daar niet tegen in te enten?

Voordat ik nu iedereen op mijn dak krijg, ik het het over de gewone kinderziektes. Niet over polio en dergelijke. Daar moet je tegen enten!

Groetjes Mim

Tsja, dat over de bof enzo, dat heb ik vroeger als kind twee keer gehad en ik leef nog steeds
Ik weet nog wel dat ik het heel vervelend vond en me (zo jong) wel schammde voor die rare dikke wang, maar ja…het was “gewoon” een kinderziekte hè?
Net als de rode hond. Volgens mij heb ik die ook gehad.
En volgens mij kan dat ook niet zo’n kwaad.
Maar nu wordt je er inderdaad tegen ingeent.
Terwijl je waterpokken nog wel gewoon “mag krijgen” …
Tsja, ik weet het ook niet hoor. Ik heb die regels niet bedacht.
Soms vraag ik me alleen wel af of een kind nog wel voldoende kans heeft om weerstand op te bouwen nu ze al die kinderziektes niet meer krijgen…
Wat ik wel goed vind is dat je tegenwoordig die HIB inenting krijgt. Dat is o.a. tegen een strottehoofdklepje-ontsteking en dat heeft mijn broertje vroeger dus gehad met alle (vervelende) gevolgen van dien.
Ik wou dat ze DIE inenting vroeger al hadden!!!

Groetjes, Bieb

Ja, voor zwangere vrouwen is het idd gevaarlijk. Dacht ook gewoon voor meisjes maar weet dat niet zeker.
Als ik het goed heb dan kunnen jongens onvruchtbaar worden van de bof.
Waarom dan niet de jongens voor de bof inenten en de meisjes voor rode hond?

Het zal wel te veel werk zijn om dat te splitsen. Maar ondertussen krijgen onze kinderen dat allemaal wel ingespoten.
En inderdaad, hoe zit het met de weerstand?

Groetjes Mim