Mening over dochter van 2,7 jaar. Hoe aanpakken?

hoi meiden, ik ben hier maar af en toe maar het kleinschalige spreekt me hier zo aan. Misschien willen jullie mijn verhaal lezen en advies geven of als er herkenning is hoor ik dat ook graag!
Mijn dochter is een lief maar pittig en zeer duidelijk meisje. Weet goed wat ze wil en kan dit ook goed kenbaar maken.
Taaltechnisch en motorisch is ze snel. Hoe snel doet er niet zo toe want ik weet niet wat ‘normaal’ is. Ze pikt dingen alleen heel snel op. Leergierig denk.
Sociaal gaat het iets moeizamer. En hier gaat mijn vraag over. Ze speelt graag met andere kinderen, dat wel maar zonder ( voor mij) verklaarbare reden kan ze een kind ineens een duw geven, opzij duwen, of, en dat vooral bij kleinere kinderen, ze te lang en hardhandig knuffelen.
Ook speelgoed delen gaat niet altijd even makkelijk. Ik doe het pedagogisch verantwoorde…positief benaderen als ze lief speelt en lief doet tegen andere kinderen en corrigeren en uitleggen waarom iets niet mag als dit dus nodig is. Ze pakt bijvoorbeeld bewust een knuffel af van een kind en gooit het onder de tafel, zodat het kind het niet makkelijk kan pakken, lijkt zelfs op pest gedrag, wat is dat toch en wat kan en moet ik daarmee. Ze lijkt alles al zo bewust te doen!!
Daarnaast vraagt ze veel aandacht van mij. Op een verjaardag bij vreemden is ze binnen een minuut ’ vrij’. Alsof ze er al jaren wekelijks komt. Ze gaat dansen in de kamer, pakt een cracker ( wel eerst aan mij gevraagd) van de tafel en loopt er rond tussen de visite. De laatste keer ben ik met een klein uurtje weer weggegaan want ze vroeg veel negatieve aandacht, terwijl ik bij tijd en wijle wel aandacht gaf. Ze keerde bijvoorbeeld een volle beker drinken leeg, bewust.

Hoe kan ik haar corrigeren op een manier zodat ik niet de hele dag aandacht aan dat negatieve hoef te geven. En dan met name bij het spelen met andere kinderen. Ik weet dat consequent zijn van belang is maar ik ben ook maar een mens, moeder en voedt vooral op vanuit mijn gevoel. Dus het kan zijn dat ik af en toe te soft ben. Maar ik vraag me daarbij dan ook gelijk af of dat invloed heeft op dit hierboven beschreven gedrag.

Benoem zoveel mogelijk het positieve ipv alleen maar corrigeren als ze negatieve aandacht vraagt. Maar goed, dat doe je ook al. Misschien nog iets meer?

En hoezo denk je dat je misschien te soft bent? Hoe consequent ben je dan en wanneer en hoe straf je?

En trouwens, op haar leeftijd is samen spelen nog helemaal niet aan de orde en ook speelgoed delen is nog bijna een onmogelijke opgaaf. Of ze zo jong al echt bewust pesten, dat weet ik niet. Ze zullen ongetwijfeld merken dat bepaalde dingen een reactie ontlokken en daar lijkt ze heel erg naar op zoek.

Misschien hebben anderen nog dingen te zeggen waar je iets aan hebt. Ik heb hier ook een pittig jochie met een duidelijke wil en mening, dus weet hoe het kan zijn Succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”