Mening creche of peuterspeelzaal

hoi meiden,
Mijn dochter van 2,2 jaar gaat sinds vijf maanden naar de creche ( grote kinderen van 2 tot 4 jaar). Sinds vier keer huilt ze niet meer als ik haar afzet. Ze zit op de creche omdat ik toen nog een baan had. Die heb ik nu niet meer en ze kan dus ook naar de peuterspeelzaal. Daar is ook plek voor haar. Maar ik twijfel nu een beetje. Wat zouden jullie doen. Ze is nu net gewend aan de creche en om nu weer te veranderen vind ik zo vervelend voor haar.
Ik kan twee dingen doen want uiteindelijk wil ik wel dat ze naar de peuterspeelzaal gaat.
a. ze kan tot januari naar de creche en dan naar de peuterspeelzaal
b. ik kan haar na de vakantie naar de peuterspeelzaal doen
het lijkt als ik het zo schrijf een onzinnige vraag maar ik zit er toch mee. Misschien omdat het ook voor mij een afsluiting is van iets bekends en ik weet ook niet hoe het zal gaan op de peuterspeelzaal…
Maar toch. Even toch op het forum gezet

ik zou haar naar de psz doen, waarom omdat je toch thuis bent en ik vind als een moeder niet hoeft te werken ze haar kind gewoon thuis moet houden min die 2 dagdelen van de peuterspeelzaal.
en dan bedoel ik niet moeders die soms een dagje vrij hebben dan bedoel ik echt thuisblijfmoeders.
ik denk dat een peuterspeelzaal ook iets meer voorbereiding bied naar de kleuterschool. dat er daar opdezelfde manier gewerkt wordt.
maargoed dat is mijn mening. dat zij moet wennen? tuurlijk, maar we moeten ons constant aanpassen aan de nieuwe dingen die op ons pad komen, dat is straks ook weer zo als ze naar de kleuterschool gaat, en daarna naar groep 3 etc… en daarna weer naar de middelbare school. dat moet geen rede zijn om haar niet te verplaatsen. maar dit is mijn mening hoor!

Kwa voorbereiding op school maakt het tegenwoordig niet meer uit. Een kdv biedt dezelfde voorbereiding als een psz. Wat mijn persoonlijk punt is als je niet meer gaat werken en dus geen kdv meer nodig hebt zou ik haar naar de psz doen en dan zo snel mogelijk anders is ze echt gewend op het kdv en dan moet ze weer wisselen, en dan kan een kindje die op de wachtlijst staat voor het kdv haar plekje weer krijgen.

Groetjes,

Michèle

Ik zou het ook af laten hangen van wat jij gaat doen. Wil je weer gaan werken? Heb je dan weer opvang nodig? Want blijven switchen lijkt me niet ideaal.
Als je voorlopig thuis blijft, zou ik kiezen voor de psz.
Ik zou namelijk ten eerste al niet een kdv willen betalen als ik gewoon thuis ben, en mijn kind naar de opvang gaat.
Verder ben ik hier heel enthousiast over de psz, mijn peuter vind het leuk, is niet een hele dag daar, en kan daar echt dingen op haar niveau doen waar we thuis niet altijd aan toe komen.
Ervaringen met een kdv heb ik niet, dus dat zou ik niet kunnen vergelijken.

Ik werk wel maar vanuit huis, maar ik kan veel doen als ze slaapt dus daar gaat het niet zo om.
Heb net toch de knoop doorgehakt, ze gaat naar de peuterspeelzaal.
Wat beter is weet ik niet maar zoals jullie al schrijven, ik ben thuis dus hoeft ze niet meer naar de creche.
Het is voor mij meer wennen denk dan voor haar…Maar halve dagen vind ik ook prettiger, komt ze niet zo moe thuis, maar wel voldaan als het goed is!
Bedankt voor de reacties!

ik vind je keuze heel goed! ik zou het ook zo gedaan hebben in jouw geval.
wat ik al zei wennen moeten ze altijd dat moeten wij ook nog steeds. daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Kinderen moeten niet alleen algemene dingen leren, wennen aan nieuwe dingen dus verandering… dat hoort er OOK bij.
top hoor! ik hoop dat ze het naar haar zin gaat krijgen maar dat gaat vast wel goedkomen!

en de tijd gaat al zo snel, ik kan haar thuis hebben dus waarom niet!
mijn werk kan ik zelf goed indelen en dan is ze toch met andere kindjes, ik een beetje tijd extra voor mezelf, buiten die slaapjes om ( voor zolang ze dat nog doet). Het voelt ook goed.
en inderdaad, kinderen passen zich beter aan dan de mama’s denk ( in mijn geval wel…)