Melkgebit en tandarts

Hey,

Ik heb 2 kinderen. 1 van 16mnd en 1 van 2,5 jaar.
Nou heeft die van 2,5 jaar al wat pech gehad met zn gebit. Hij was 1,5 toen hij van een van zijn voortanden een stukje brak en heeft vanaf zn 2e steeds zwarte randjes op wat ondertanden. net boven de tandvleesrand. Nou poetsen we al vanaf dag 1, tand 1! en zijn stipt op zn 2e verjaardag begonnen met 2x poetsen. de randjes lijken te komen en gaan. en de tandarts zegt tja uhm… kan van alles zijn. kom maar langs als ie pijn heeft.

Tot mijn grote verschrikking beginnen die randjes nu ook bij mijn dochter van 16mnd. precies t zelfde gedaan bij haar als bij hem qua poetsen. Wat is dit? Kan t kwaad? wat nu? Tandarts lijkt nutteloos te zijn. enig idee wat de volgende stap is bv een kindertandarts? Zij krijgt nog wel een fles maar na de ochtend en avond en soms nacht fles word er gepoetst!!! verder geen zoete dranken, snoepjes koekjes. Vaste drink en eet en snack tijden worden gehandhaafd. Zij merken er niks van. Ik voel me verschrikkelijk!!!

Alle wijze rad is welkom…

hoi,
Ik zou el eens gaan kijken of je er een tandarts/kindertandarts even serieus naar wil kijken. want wat ik weet is dat als het gaat rotten (klinkt erg maar zo bedoel ik t niet) het ook door kan slaan op het volgende “grote mensen” gebit.

Ik heb nl in mijn klas een meisje die is nu aan het wisselen en alle grote mensen tanden die doorkomen zijn al zwart (en er komt een hele erge lucht uit het mondje) dat wil je graag voorkomen.

De een heeft nou eenmaal een sterker gebit dan de ander… Ik vraag me alleen af of het echt serieus iets ergs kan zijn als je zo goed poetst en zo goed let op tussendoortjes etc. maar het kan geen kwaad, al is het maar voor je eigen gevoel, om wat meer informatie in te winnen. Misschien een andere tandarts (van je ouders/vriendin/of zo) die eens serieus wil kijken…

groetjes Gidget

Lilypie Maternity tickers

Dank je, ik moet er niet aan denken als het zo erg zou worden…
Ik heb zelf op zich sterke tanden, alleen wat zwakker tandvlees wat niet geholpen word door t feit dat ik door mn mond adem.

Nou hebik ook gemerkt dat beide kindjes ook door hun mond adem. En ze hebben een tuit beker jongste zelfs nog een fles. Kan nu meteen ook om tips vragen hoe ze daar t makkelijkste/snelste vanaf komen…
Ik heb gehoord dat tuitbekers, flessen en spenen niet echt bepaald goed zijn voor de tanden. Alleen als de jongste dr speen niet in heeft dan stopt ze alles wat ze kan vinden in dr mond, van het kleed (!) tot stenen, speelgoed en schoen aan toe. Dus ik weet t ook niet.

Maar ik ga zeker een nieuwe tandarts zoeken, een die mij serieus neemt.

Onze meiden hadden ook die grijszwarte randjes. Elke 3 maanden kon ik naar de tandarts om ze eraf te laten polijsten.

Ander sap geprobeerd, thee dronken ze al niet, roken doen ze ook nog niet (haha), we kwamen er, ook na overleg met de tandarts niet uit wat het kon zijn.

Het kan o.a. aanslag zijn van door de mond ademen, maar dat was bij onze meiden ook niet aan de orde.

Toen realiseerde ik me dat ik diezelfde aanslag op mijn tanden had in de periode dat ik Roosvicee Ferro (ijzer) dronk in de eerste periode van de eerste zwangerschap. IJzer kon dus de boosdoener zijn.

Nou kregen onze meiden elke ochtend een vitaminetabletje na het ontbijt en die bleken 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer te bevatten. Na weer een keer polijsten bij de tandarts niet meer van die tabletjes gegeven en nooit meer aanslag gehad!

Check dus even of het aan het ijzer-aanbod kan liggen wat je kindje krijgt.

Groetekes, Sje

geen idee waardoor het komt hoor, maar welke tandpasta gebruik je? want ik merkte bij Rico dat door met prodent te poetsen zijn tandjes ook sneller “vies” leken.
mijn tandarts adviseerde Elmex peutertandpasta, hier zit een of ander spul in waardoor de fluor sneller werkt en zich beter aan de tanden hecht. ook niet naspoelen of napoetsen, dat is nog niet echt nodig op deze leeftijd.
door NIET na te spoelen blijft de fluor tevens ook beter zitten.

Dank je, ik gebruik inderdaad prodent. en t na-spoelen is iets wat ze zelf mogen doen. Ik ga over op Elmex. eens kiken hoe dat gaat. En nog steeds op zoek naar een andere tandarts. Maar ben nu wel iets gerustgesteld. k had al nachtmerries dat ze s ochtends wakker werden zonder tanden…

dromen hebben ten eerste niet altijd te maken met je angst overdag.
het dromen over tanden uitvallen betekend vaak dat er iets gaat gebeuren wat je zal raken. maar dit is als de tanden bij jezelf eruit vallen.
geen idee wat jouw droom zou kunnen betekenen
even weer on topic… ik snap dat je het naspoelen oke vind, maar probeer het is even niet na te laten spoelen.
poets met elmex (peuter, is wit-oranje tube staat ook met vrolijke letters op dat het voor peuters is)
en spoel dan is niet na en geef ze NA het poetsen na 20 a 30 minuten gewoon wat water onder het mom van: nu mag je naspoelen.
dan heeft de fluor nog meer de tijd om goed in te werken.
maar de vlekjes die je nu al ziet dat klinkt naar een beschadiging van het glazuur. daar is nu niets meer aan te doen. ze kunnen het wel wit maken met vulling maar waarom zou je, dadelijka ls ze gaan wisselen is het weer weg en vanaf dan sowieso elmex gebruiken. Komt wel goed joh neem jezelf iig niets kwalijk!

@Sje: ik hoop ddat je dit leest, ik was even aan het googlen en kwam op dit bericht uit, rico begint nu ook zwart grijze randjes rondom zijn voortanden te krijgen en ik merk idd dat dit erger is geworden sinds hij die multivit tabletten krijgt die vanaf 2 jaar mogen. maar dit zou dus echt aan het ijzer kunnen liggen?? ik vind het echt heel sneu ik wil niet dat dit heel extreem gaat worden, maar las jouw bericht nog eens en ja hij krijt dus ook vit.tabletjes. ik zal eens kijken hoeveel ijzer erin zit.

@ inge, gebruik je soms super ted vitamine tabletten? Ik had er met luna ook last van en las ook sje’s bericht. Weet dat zij nl ook die gebruikte, nadat ik gestopt was met die tabletten was het over. In die zitten veel ijzer.

Gr Patries

ik heb van die potjes waar spongebob op staat van dagravit geloof ik. er zit 20% van de aanbevolen hoeveelheid in staat erop. het is niet echt zwart het is meer doorzichting grijs alsof zn tand doorzichtig is maar wel grijzig, en het zit zeg maar in het midden bij zijn voortanden en iets bij het tandvlees. ik zeg wel zwart maar ik bedenk me eigenlijk hoe dat over moet komen hahaha en dat is dus niet zo

Weet wat je bedoeld, tis net of er zo’n grijs waasje overheen zit. Die sponge bob weet ik niet, maar weet wel dat er in die super ted meer ijzer in zat, volgens mij iets van 60 %. Mischien weet sje dat nog wel. Heb luna toen van optimax kinder multi vitaminen en mineralen gegeven, daar zit nog maar 7% ijzer in. Was daarna ook vrij snel weg.

Gr Patries

maar weet je wat het met die is, daar zit volgens mij geen 10 microgram vit d bij en moet je nog bijgeven en dan met halve doseringen aan vit d pilletjes werken, daarom koos ik voor deze omdat hier wel de juiste dosering vit d in zit. maargoed wel weer meer ijzer dan waar jij over spreekt.
idd dat waasje dat bedoel ik! ik was al zo bang dat het aan mij lag dat ik niet goed genoeg poets omdat rico dat zo slecht toelaat…zoals je weet… maargoed dat hoeft het dus niet te zijn

Ik lees het potje ff na…
Staat toch op “complete samenstelling met de vitamines A, C, D, E, K, het volledige vitamine B complex en o.a calsium, selenium en kelp ondersteunt de groei, activeert de afweer en geeft energie”. Geschikt voor kinderen vanaf 1 jaar.
Tuurlijk poest jij de tanden van rico wel goed, maar snap je gevoel wel hoor. Ik dacht toen ook van chips wat is dat. Gelukkig las ik toen vrij snel dat bericht van sje.

Gr Patries

volgens mij had ik die toen toch ook hoor die jij had optimax…met dat groene “dekseltje” en een beer erop toch? op het potje? volgens mij zat daar ipv 10 maar 7,5 microgram vit d in?