De meningen over het nut van melk zijn inderdaad net als over het gebruik van vlees nogal verdeeld.
Het is prima dat je die overtuiging hebt, maar probeer niet een ander je mening op te dringen.
In Nederland wordt er veel onderzoek gedaan naar het nut van voedingsmiddelen. Deze onderzoeken worden vertaald naar aanbevelingen voor dagelijks aanbevolen hoeveelheden (voedingscentrum). Zelf heb ik jaren als dietist gewerkt bij o.a. de thuiszorg, dus ik weet waar ik over praat. Onderstaand wordt dan geadviseerd.
Melk bevat een aantal belangrijke stoffen zoals, eiwitten, calcium (of kalk), vitamine A en B-vitamines.
De aanbeveling voor kinderen tussen 1 en 4 jaar is 300 cc. Dit is 2 kleine bekertjes of 1 klein bekertje en een toetje (in de vorm van bv yoghurt of vla).
Het CB volgt over het algemeen de aanbevelingen van het voedingscentrum. Tenzij je naar een CB gaat die op alternatieve levensovertuigingen is gebaseerd, hiervan zijn er een aantal in Nederland.
Het flesje melk voor het slapen gaan wordt over het algemeen aangeraden om af te bouwen vanaf 1 jaar. Maar je kind geeft vaak zelf duidelijk aan of het nog nodig is.
Teveel melk is niet goed voor je kind. Het bevat calorien en ook (melk)suikers. Probeer hier dus een evenwicht in te vinden. Succes, en mocht je toch echt nog twijfelen neem dan even contact op met het CB.
[/url]
[/url]