Melk?

Lieve mamas en papas,

Mijn jongste dochtertje is 13 maanden en op het consultatiebureau zeiden ze al met 11 maanden dat ik over kon gaan op gewone halfvolle melk, en dan gewoon met 1 jaartje ofzo helemaal geen melk meer.
Dat heb ik gedaan, maar ik vind het maar niets, Shania vind de melk heeeeerlijk en nu lees ik in een andere topic over veel eten dat er kindjes zijn van 1 jaar en 8 mnd en dat die ook nog melkje drinken voor het naar bed gaan.
Wie wil mij helpen??

Groetjes Desha mama van DEmi en SHAnia

Met een jaar helemaal geen melk meer? Dat lijkt me stug dat ze dat geadviseerd hebben.

Ze zullen wel bedoeld hebben “met een jaar helemaal geen babyvoeding-melk meer” en dat betekent volledig overgaan op gewone melk.

Tuurlijk heeft ze haar melk nodig!

Groetekes, Sje

lijkt mij ook sterk hoor geen melk dat kan niet.
ik geef lucas nu 26 maanden nog steeds melk 3 x op een dag ook nog in een fles of tuitbeker en gewone beker maar hij kan niet slapen zonder fles melk mee naar bed
wij gingen met ruim 14 maanden over op volle melk en nu half volle

quote:
lijkt mij ook sterk hoor geen melk dat kan niet. ik geef lucas nu 26 maanden nog steeds melk 3 x op een dag ook nog in een fles of tuitbeker en gewone beker maar hij kan niet slapen zonder fles melk mee naar bed wij gingen met ruim 14 maanden over op volle melk en nu half volle

weetje wel dat dat hartstikke slecht is voor de tandjes melk mee naar bed nemen

angelique

Jee…wat een vreemd advies van het CB, lijkt mij sterk hoor.
Mijn zoontje zit al vanaf 6 maanden aan de gewone halfvolle melk simpelweg omdat hij de opvolgmelk niet luste.
Nu is hij inmiddels 21 maanden en krijgt nog altijd voor het slapen gaan nog een flesje melk bij papa op schoot, ondanks dat het CB mij adviseerde daarmee te stoppen.
Hij vind de melk heerlijk.

Groetjes Marianne mama vanRuben

ja ik weet dat een fles melk slecht is voor zijn tanden we poetsen 2x per dag maar die fles melk krijg ik er niet uir hij heeft nooit een speen gehad en ik neem hem die tuttel in zijn geval fles niet af er komt vast wel een dag dat hi het niet meer hoeft

Ik denk dat je bedoelde dat je cb adviseerde om geen melk meer te geven voor het slapen gaan.
Heb cb heeft dat mij ook toendertijd geadviseerd namelijk. Laatste fles weg en dan yoghurt na haar warm eten. Ik vond het toen ook een beetje stom want had echt het idee dat Tessa dat nog wel nodig had toen en ze vond het inderdaad lekker.
Ik heb gewoon een beetje Tessa gevolgd en volgens mij was Tessa 11 maanden of zo dat ze geen laatste fles meer kreeg. Dat ging eigenlijk vanzelf want als Tessa een heel bord eten met toetje op heeft hoeft ze echt niet meer na een half uur nog een fles melk. Wij eten ook niet echt vroeg namelijk rond een uur of 18:00 (en dan ben je al gauw een half uurtje bezig) en ze gaat om 19:00/19:15 naar boven om in bad en naar bed te gaan. Ze krijgt nu nog s’ochtends melk dmv haar pap en s’middags drinkt ze wat na haar broodje.

Zolang ze nog melk willen drinken zou ik het er zo lang mogelijk inlaten. Het is gezond, en zo krijgen ze zeker genoeg vocht binnen, wat toch belangrijk is vind ik.

Lilypie Derde Ticker

kinderen van 1 tot 4 jaar hebben per dag 300 ml melk(producten) zoals melk, yoghurt en 10 g kaas nodig volgens het voedingscentrum. Dit levert voldoende Calcium. http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/hoeveelheden+per+dag_.htm

Kinderen van 1 tot 4 jaar hebben 800 ml vocht per dag nodig. Op een zonnige warme dag liefst wat meer in verband met meer verlies door zweten e.d.

[/url]

[/url]

De meningen over het nut van melk zijn heel erg verdeeld. Vanaf 1 jaar mag je 300 ml melk geven, maar het moet NIET! Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar na de zuigelingentijd nog melk gegeven wordt. In Azie drinkt men helemaal geen melk en toch schijnen hun botten sterker te zijn dan die van ons. Kennelijk is melk dus niet noodzakelijk.
Misschien dat het CB bedoelde dat je geen melk moet geven… al is het CB meestal niet zo vooruitstrevend (zeker hier niet). Maar als jouw kindje graag melk drinkt, dan zou ik dat gewoon geven hoor. En halfvolle melk of zelfs volle melk is dan prima. Onze dochter lust geen melk, dus zij drinkt het gewoon niet sinds ik gestopt ben met de borstvoeding (ze was toen 14 maanden).

Groetjes, Sandra

Ik lees hier voor het eerst dat melk geven na het eerste jaar niet meer hoeft, want ik dacht ook dat voor kinderen vanaf 1 jaar nog 300cc gold! Mijn zonen drinken namelijk geen melk meer sinds ik de papfles (rond hun 3e) heb afgeschaft, hoewel mijn jongste zoon (4 jaar) nog wel Optimel Drink lust (maar ja, aspartaam)!
Mijn dochter van 20 maanden krijgt 's ochtends nog een flinke fles (260cc) en voor het slapen gaan nog een flesje melk 180cc) en daarna poetsen we tanden. Overdag is ze niet zo’n drinker, dus dat hou ik er nog lekker in!

Het is idd zo dat alleen in Westerse landen door volwassenen melk wordt gedronken, maar ik hou dat in ere want ik ben van overtuiging dat door onze genen dat gewoon mogelijk en nodig is!

Waarschijnlijk bedoelen ze met echte babymelk te stoppen. Toch zijn er daar ook tegenstrijdige meningen over. Onze jongen is nu 15 maanden en wij wisselen nu pas af tussen poedermelk en 1e stapjes melk. De reden is simpel: hij is heel mager en geeft heel snel terug over. CB (bij ons Kind & Gezin) zei me ook te stoppen met de babymelk maar dan vermagerde hij zienderogen omdat hij gewone melk gewoon niet binnenhoudt. Ik geef hem ook niet graag voor elke voeding antibraakmiddel want dat kan zeker niet gezond zijn.

In elk geval, melk heeft een kind zeker nodig, dewelke hangt van het kind af. Ieder kind is verschillend in zijn ontwikkeling en je kan beter op hun tempo overgaan op andere voeding of in dit geval, melk.

Veel succes!

Als mensen melk willen drinken vind ik het prima hoor, begrijp mij niet verkeerd. Ik geloof alleen dat melk niet noodzakelijk is.
Wat opvalt: wij zijn de enige die melk drinken, bestemd voor een andere diersoort. Koemelk is bedoeld om een goede groei te bevorderen van kalveren, niet om mensen (baby’s, kinderen of volwassenen) te voeden. Alle dieren gebruiken geen melk meer na de zuigelingentijd. Er is vrijwel geen land ter wereld waar mensen na de zoogtijd nog zo veel melk gebruiken. In andere landen hoor je nooit dat kinderen medische problemen hebben, omdat ze geen melk meer binnen krijgen.
Er zijn onderzoeken en studies die juist zeggen dat bepaalde aandoeningen juist ontstaan door het gebruik van koemelk.

Mijn mening is dan ook dat melk mag maar geen must is.

Groetjes, Sandra

De meningen over het nut van melk zijn inderdaad net als over het gebruik van vlees nogal verdeeld.
Het is prima dat je die overtuiging hebt, maar probeer niet een ander je mening op te dringen.
In Nederland wordt er veel onderzoek gedaan naar het nut van voedingsmiddelen. Deze onderzoeken worden vertaald naar aanbevelingen voor dagelijks aanbevolen hoeveelheden (voedingscentrum). Zelf heb ik jaren als dietist gewerkt bij o.a. de thuiszorg, dus ik weet waar ik over praat. Onderstaand wordt dan geadviseerd.

Melk bevat een aantal belangrijke stoffen zoals, eiwitten, calcium (of kalk), vitamine A en B-vitamines.
De aanbeveling voor kinderen tussen 1 en 4 jaar is 300 cc. Dit is 2 kleine bekertjes of 1 klein bekertje en een toetje (in de vorm van bv yoghurt of vla).
Het CB volgt over het algemeen de aanbevelingen van het voedingscentrum. Tenzij je naar een CB gaat die op alternatieve levensovertuigingen is gebaseerd, hiervan zijn er een aantal in Nederland.

Het flesje melk voor het slapen gaan wordt over het algemeen aangeraden om af te bouwen vanaf 1 jaar. Maar je kind geeft vaak zelf duidelijk aan of het nog nodig is.
Teveel melk is niet goed voor je kind. Het bevat calorien en ook (melk)suikers. Probeer hier dus een evenwicht in te vinden. Succes, en mocht je toch echt nog twijfelen neem dan even contact op met het CB.

[/url]

[/url]

bij mij hebben ze lang nog drie flessen (gewone)melk gedronken hoor
heerlijk warm in een fles , ik denk zeker tot een jaar of 3
tegenwoordig heb je toch ook nr 3 (dreumes melk??)
ik gaf na een jaar gewone melk tot dat ze het zelf niet meer wilde
bij mij vonden ze koude melk uit een beker niet lekker
dus gaf ik het warm in een fles ,dronken ze achter elkaar op
nee hoor gewoon lekker geven
nog nooit gehoord dat ze er iets van kregen!!

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd

Ho ho! Ik heb steeds geschreven dat het mijn mening is en dat ik het prima vind als mensen er anders over denken! Ik probeer dus niemand mijn mening op te dringen.
Ik probeer alleen maar een andere blik op de zaak te geven, voor kindjes die geen melk lusten! Er werd hier gesuggereerd dat melk moet en daar geef ik een andere zienswijze.
Mijn man drinkt gewoon melk en als Julia straks wel koemelk lust, dan mag ze dat ook gewoon drinken. Alleen als ze het niet lust (net als Charlotte) dan maak ik er geen probleem van.

Groetjes, Sandra

Gewijzigd door - Sandra, MV Charlotte op 10 Apr 2007 15:07:42

ik had alleen het stukje van desha gelezen
dat andere niet om dat het te breed is en heel
irritant om te lezen
maar heb inmiddels alles gelezen,en het lijkt net
of ik inderdaad antwoord op jou, met ze krijgen er niks van!!!
maar dat is dus niet het geval

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd