Melk nodig of niet?

Hallo,

Ik geef eigenlijk borstvoeding, maar wil graag stoppen er mee.
Mijn prachtige meid is al 11 maanden en nou vraag ik me af of ze nog melk/opvolgmelk nodig heeft want eigenlijk geef ik haar overdag geen melk/ BV meer alleen snachts als ze steeds wakker word (rond 2.00 en 5.00 en 8.00).

Eigenlijk zou ik graag s`nachts ook geen melk/BV meer geven maar ja ben dan erg moe en heb geen kracht meer over om haar weer te pakken en heen en weer te lopen tot ze in slaap valt!
Echt ik ben zoooooooooooo moeeeeeeeeeeee … heb geen kracht meer over. Maar ja als ik haar zie, hoe ze straalt, naar me lacht of babelt… dan krijg ik weer energie.

Dus mijn vraag is nou, heeft ze nog opvolgmelk nodig??? Volgens mij niet, want als ze 1 jaar zijn hebben ze geen melk meer nodig dus ja voor die 1 maandje… en ze krijgt toch groente, fruithapje, brood etc.

Hai Marianna,

Vermoeiend zijn die nachtvoedingen he? Mijn uk is twee en lust 's nachts ook nog steeds een slokje. Niet altijd… maar vaak nog wel. Ze slaapt gelukkig bij ons op de kamer, dus is oppakken, voeden en terugleggen of ik leg haar bij ons in bed en we slapen samen verder.

Officieel hebben ze tot een jaar 500 cc melkproducten nodig en onder melkproducten valt natuurlijk de borstvoeding, maar ook toetje, kaas, boter, yoghurt, eventueel pap etc. Na haar verjaardag is dat nog 300 cc.

Dus tja… ik zou zelf niet meer beginnen aan de opvolgmelk, zeker niet als de bijvoeding goed gaat en ze toch al behoorlijk wat voedingsstoffen, vitamines en mineralen uit haar bijvoeding haalt.

Het lastige is alleen om het gevecht aan te gaan 's nachts… Als je het gevecht aan wil gaan, zou ik daar in het weekend mee beginnen als je partner niet hoeft te werken. Laat papa eens proberen of hij jullie uk stil krijgt zonder de borstvoeding. Bij jou weet ze dat er meer te halen is… en zal ze misschien langer doorvechten dan als papa het doet.

Succes, groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

hoi hoi,

wat vind ik dit knap joh om te lezen dat er nog vrouwen zijn die hun kindje borstvoeding geven zo’n lange tijd!!! zeer zekers mijn waardering!!!
ik heb het zelf maar 3 maanden vol gehouden (schaam mijzelf diep) maar kon gewoon niet meer!! was helemaal op en raakte er zelfs erg deprie van!
dus wat knapp joh dat je zelf zo door kan zetten!!!
maar wat ik mijzelf afvraag is of het vaker voorkomt dat een kindje die bv krijgt nog snachts komt op deze leeftijd? ik heb namelijk gehoord dat kindjes door flesvoeding veel sneller door leren slapen omdat ze veel verzadigder zijn.,
Dat merkte ik bij mijn dochter ook!
maar kan je je dochter geen speen geven snachts als ze wakker wordt of heeft zij echt honger??ik heb mijn dochter net zo lang de speen gegeven snachts totdat ze niet meer kwam snachts. Ze had geen honger!
groetjes fenne

Hoef je je zeker niet voor te schamen hoor!!! De eerste maanden zijn vaak tropenmaanden en de meeste moeders lopen dan op hun wenkbrauwen… Drie maanden is een heel mooi resultaat!

Tja, het 's nachts nog komen voor een voeding… er zijn diverse denkwijzen over. Tuurlijk speelt het mee dat de borstvoeding zo makkelijk voor handen is dat je dat als eerste geeft… bij kunstvoeding zit er immers een maximum aan de hoeveelheid voeding die je mag geven en zul je eerder andere manieren om te troosten moeten vinden.

Ook kinderen die kunstvoeding krijgen slapen niet echt door… ok, ze krijgen geen voeding meer, maar je moet er vaak toch even heen voor een aai over de bol of zoektocht naar speen of knuffel… of beddengoed goed leggen. Mijn middelste heeft vanaf vier maanden kv gekregen en voor haar moest ik er eigenlijk nog vaker uit dan voor de anderen… wat heb ik die speen vervloekt!

Echt voeding nodig hebben? Nee, lang niet altijd… soms is het even tutten aan de borst en weer verder slapen, terwijl ze andere keren echt gulzig kunnen drinken… Ook dat is wel te vergelijken met ons grote mensen… ene nacht wordt je even wakker, legt je kussen goed en slaapt weer verder… de andere nacht moet je er echt even uit om wat water te drinken of even te plassen…

Merk wel dat als ze overdag eigenlijk geen tijd heeft om rustig te drinken of te eten, dat ze het 's nachts komt inhalen… en ik geef haar eigenlijk gewoon altijd die kans, omdat ik absoluut geen energie heb om het gevecht met haar aan te gaan. Ik slaap binnen vijf minuten weer verder en ook zonder voeding zou ik er zovaak uitmoeten… alleen dan langer bezig zijn.

Ze is nu 25 maanden en meestal komt ze begin van de nacht een keer en dan tegen zessen weer… soms slaat ze die rond middernacht over… andere keren juist weer een keer extra… Tja, het rust op mijn schouders ze heeft liever borst dan een fles… maar wakker worden doe ik toch wel, dus waarom zou ik het gevecht aangaan…

Ooit komen onze kids zover dat ze zonder hulp “doorslapen” dit betekent dat ze dan zelf hun speentje of speeltje kunnen pakken en daar jouw hulp niet meer voor nodig hebben. Mijn oudste twee hoef ik al een jaar of twee/drie niet meer heen… tenzij ze ziek zijn natuurlijk… Ik neem het maar gewoon zoals het komt.

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.