MEGA aanhankelijk en snel huilen door PSZ

Hallo Meiden,

Jack is nu een aantal keer ( 3) naar de PSZ gegaan en het ging best redelijk. Hoewel de juf zei dat hij nog erg moest wennen, en het soms nog met pieken en dalen gaat. Hij moet iedereen en alles nog leren kennen, en de gang van zaken daar ook natuurlijk. Het afscheid is nog moeilijk soms, en tussendoor heeft hij soms ook nog verdriet. Maar, hij kan ook heel leuk spelen, en heeft zijn eerste knutselwerkje al gemaakt dus mama is natuurlijk erg trots.
Omdat de PSZ op mijn vrije dagen valt, heeft Jack mij heel weinig gezien de afgelopen 2 weken. Vooral omdat ik ook om het weekend werk. ( dit zal in mijn komende rooster gelukkig anders gepland worden)

Daarnaast is hij de afgelopen week in de lappenmand geweest. Enorm hoesten, verhoging, snotteren, zelfs overgegeven. Hij is nu herstellende.

Ik merk dat hij enorm aanhankelijk is naar mij toe. Ik kan met goed fatsoen iet even naar boven of hij barst in huilen uit…En hij is gewoon veel huileriger en kan haast niks hebben. Echt om een poep en een scheet is het tranen met tuiten.

Komt dit nu door de PSZ??? De juf zei wel dat ze wat aanhankelijker kunnen worden thuis maar ik vind dit wel UBERaanhankelijk en dat hij zo snel van slag is!!!
Wat moet ik doen? Ik kan hem moeilijk van de PSZ afhalen; hij begint net en het moet wel een goede kans krijgen vind ik.
Hebben jullie ervaring/tips?
Of komt het door het ziekzijn mss?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Hoi Christa,

Hier moesten de oudste ook wel even huilen hoor als ze naar de PSZ ging.
De ouste is bijna 5 en zit er niet meer op.
Alleen de eerste paar keer. Even wennen natuurlijk.
Bij de jongste (2 1/2) weinig problemen gehad. Die ging natuurlijk altijd mee haar zus brengen en die ging altijd gelijk op een stoel zitten en ook mee puzzelen.
Wilde het liefst bij haar zus blijven.
Dus dat ging gelijk goed.

Dat aanhangkelijke herken ik.
Ik werk 5 dagen in de week en mijn man is bij de kinderen. (kon geen werk meer vinden en toen hebben we de rollen omgedraaid)
Als ik dan thuis kwam dan hingen ze ook erg aan mij. Kon nog niet eens naar de wc.
Op het weekend was ik ook alles natuurlijk, en stond pappa op de 2de plaats. Vond hij niet erg want kon hij even wat anders doen.
Bijv. eens een dagje weg.
Dan kon ik ook niet naar boven of een was ophangen.
Echt vreselijk, maar het gaat over hoor.
Het zijn van die periodes.
Ik nam de kinderen dan maar mee waar ik heen ging. Dus mee naar boven, beneden was ophangen en dan mochten de kinderen de knijpers aangeven.
Echt ons weekend en veel leuke dingen doen met hun.
Na een poos ging het beter en werd er niet meer aan de broekspijp gehangen en gepiept en kon ik even in alle rust in het kleinste kamertje van het huis een plas doen.
Even rust!

Ik werk alle dagen op vaste tijden. Dus van ma tot vrij. van half 9 en ben dan rond half 4/kwart voor 4 weer thuis.
Alle weekenden vrij.
Ga trouwens ook vaak met de kinderen en een vriendin zwemmen op zaterdag. Vinden ze geweldig.

Ik ga dan ook eigenlijk nooit weg als ik vrij ben. Doe dan alleen leuke dingen. Wel op visite/verjaardag of hier mensen, maar niet alle weekenden.
Of we gaan s avonds als de kinderen slapen eens weg.

Groetjes Lisan.

HOi,

Ik denk:

1 het is erg wennen aan een andere situatie waarin hij volledig wordt overgelaten aan anderen en er zijn heel veel andere kindjes.
2 hij wordt daar uitgedaagd echt iets te leren spelenderwijs uiteraard.
3 hij is ziek geweest en zat niet lekker in zijn hum
4 'zo rond deze leeftijd maken ze een nieuw soort ik mee en bewustzijn.

conclusie heel erg de samenloop van omstandigheden. Even doorheen bijten gaat vanzelf binnen een paar weken over.
Deze periodes zullen nogwel vaker komen aan de ene kant zijn ze zicht los aan het maken maar aan de andere kant willen ze de veiligheid van mama nog niet los laten.
Mijn dochter heeft ook van die periodes nu nog. Vooral de afgelopen tijd ze heeft longontsteking gehad en iets nieuws geleerd op school en nu loopt ze ook me overal achterna.

groetjes

lon106

Tja ik denk ook een samenloop van omstandigheden hoor. Zijn laatste 2 kiezen zijn ook aan het doorkomen en daar heeft hij ook nog flink last van.

Maar ik vind het moeilijk om mee om te gaan, Soms is het echt piepen om een scheet zeg maar, dus dan wordt ik wel eens een beetje kriebelig. Maar ja hij is wel oprecht verdrietig dus boos worden heeft weinig zin.
Hoe gaan jullie ermee om?
Troosten troosten troosten of soms toch een klein beetje directief?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

gaat jack 's ochtends of 's middags?
hier is namelijk de regel: 1 ochtend en 1 middag (wel op verschillende dagen)
ik vind dat zoiezo krom, want rico zie ik voor zn 3e jaar echt niet al stoppen met een middagslaapje,
vind dat ze daar rekening mee moeten houden bij die jonge ukkies.
want het kan zijn dat ze gewoon te moe zijn en daardoor zoveel huilen (als het om de middag gaat dan)
anders weet ik het ook niet…

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Hoi,

Hoe ik ermee omga. Dat is heel verschillend. ligt er ook een beetje aan hoe ik mezelf voel. Soms zeg nou moet je maar eens ophouden hoor. Mama is gewoon in huis en is er niet de hele dag alleen maar voor jou. Ik beloof je dat we straks (bijv) een spelletje gaan doen.
Soms ga ik er even in mee troosten en troosten.
Soms ben ik heel hard en zeg nu echt op houden hoor mama kan niet alles te gelijk.

Soms moet je gewoon duidelijk een grens aan geven en soms moet je er even in mee gaan. Het is wikken en wegen. zeg maar

Vaak helpt het als ik van te voren aangeef wat ik allemaal die dag moet doen en wanneer ik het ongeveer ga doen.
We geven haar zo wie zo een dagschema mee voor de dag. Daar bedoel ik mee ik neem haar dag s’morgens aan de hand van pictogrammen door. Al wordt dit wel steeds minder met pictogrammen hoor. Maar het geeft haar wel grenzen aan.

groetjes,

lon106

Denk dat het ook wel een beetje met verlatingsangst te maken heeft. Doordat hij nu naar de psz gaat verdwijn je echt uit zicht, als hij huilt komt mama niet wnt die is er niet.
Madelon heeft het ook heel erg gehad een week of 6 maar het gaat echt over. Ik trooste der wel want ze was gewoon echt verdrietig. En liet haar gewoon overal ee naar toe lopen, moest ik naar boven dan ga je maar even mee enz

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Justin is nog in zijn wenperiode op de PSZ dat wil zeggen dat ik er bij ben die 2 uurtjes. Hij gaat 2 dagdelen in de week en ik zie dat hij steeds meer gaat wennen daar. Nog even en ik ga kijken of ik even weg kan.

Is dat niks om er eerst bij te blijven of is dat niet mogelijk bij jullie op de PSZ