Meertalige opvoeding

Zijn hier meer ouders, die hun kids twee of meertalig opvoeden? Wil graag met ze in contact komen. Heb hier wat vraagjes over!

Jada spreekt nu redelijk 2 talen (Engels en Chichewa), en verstaat Nederlands, maar weigert het ook te spreken, ze spreekt terug in het Engels. Nu gebruik ik de Taal per situatie aanpak, dus ik spreek Engels als we met andere mensen zijn, maar Nederlands tussen ons tweeen. Soms word er ook gesproken over 1 taal 1 ouder aanpak, die heb ik nog niet gebruikt! Ik zou dus graag iets meer info hebben van andere ouders, hoe die het hebben aangepakt en wat hun adviezen zouden zijn!
Bedankt

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar volgens mij kijkt niet iedereen op het forum zwanger. Denk dat je deze vraag beter in het peutertopic kunt stellen. Daar past de vraag beter thuis dan hier!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ik ben niet echt 2 talig opgevoed, maar wel Nederlands en Limburgs dialect. Ik vind het wel vergelijkbaar.

Mijn moeder sprak vaak limburgs tegen ons, maar ook heel vaak nederlands. Ze deed dit niet op bepaalde momenten.
Dit heeft er toe geleid dat wanneer we bijv in gesprek zijn met 1 of 2 anderen, we het gesprek in het limburgs voeren naar de anderen toe, maar zodra we tegen elkaar praten over gaan op het nederlands. (geen mens die dat snapt haha)

Zo gaat het ook met mijn zus en vader. Het gebeurd wel eens dat ik Nederlands tegen mijn zus of moeder praat en zodra ik tegen mijn vader ga praten schakel ik om naar het limburgs.
Bij ons thuis praten alleen mijn ouders altijd limburgs tegen elkaar en de rest hoe het uitkomt.