Meerderjarig verklaren

ik heb even een vraagje, ik ben nu 16, in februari word ik 17 en in april ben ik uitgerekend, ik ben dus minderjarig. ik heb een vriend van 20 (al 1,5 jaar) wij wonen samen, particulier maar niet op papier dus op papier wonen wij allebij nog thuis. dat wilden onze ouders zo, ik vind het zelf ook heel verwarrend, maarja.

nu heb ik een vraag: moet ik meerderjarig verklaard worden, of moet mijn vriend zijn kindje gewoon erkennen bij de gemeente voor dat het kindje geboren is? het kindje krijgt zijn achternaam dat weten we al. of moet ik dit na vragen bij de gemeente?

xx, Eva.

Kan dat, meerderjarig verklaren? Nog nooit van gehoord.

Bel het gemeentehuis wat precies de procedure is wat betreft erkennen en de achternaam van het kindje.

Groetekes, Sje

Hi Eva,

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/familie-jeugd-en-gezin/gezag-en-voogdij/gezag/kan-ik-als-minderjarige-gezag-over-mijn-kind-krijgen.html

Kijk even op deze link. Ik heb er wel van gehoord en ik weet dat het kan. Hier op deze site alles wat je moet weten en waar je met vragen terecht kunt.

Ik neem aan dat het allemaal geen problemen zal geven. Veel succes ermee en ik hoop dat je een gezond kindje krijgt.

Groetjes,

Michèle

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

ja dat had ik ook ergens gelezen dat je kan trouwen , ik word in februari 17 dus dan is dat misschien een optie, ben jij heel uitgebreid getrouwd of niet? met jurk en alles erop en eraan? want ik denk dat we daar nu geen geld voor hebben,

xx, Eva.

Als je wilt trouwen kan dat ook gratis. Elke gemeente heeft een dag waarop dat kan. Dan kost het je niks, is alles geregeld en als je dan wel het geld hebt kun je het allemaal gewoon nog een keer doen, maar dan ben je voor nu wel van alle rompslomp af. Ik ben niet getrouwd met mijn vriend. Wel beide meerderjarig, maar ik moet nu het gezag apart regelen en voor ons ook van alles apart regelen voor het geval een van ons iets overkomt. Eigenlijk zouden wij het ook zo moeten doen, maar ja wanneer

Groetjes,

Michèle

Trouwen is natuurlijk wel iets waar je over na moet denken. Vooral als je een kindje krijgt samen!

Het is waar dat je in elke gemeente een dag hebt waar het trouwen gratis is. Meestal de maandag. De vrijdag is vaak het duurst!

Die gratis dagen zijn meestal al heel ver van tevoren volgeboekt, dus als je gratis wilt trouwen dan zou ik komende week maar vast eens bellen met de gemeente.

Ik dacht trouwens dat de zaterdag een nog duurdere dag was dan de vrijdag?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Dec 2008 15:35:04

In Den Haag is het maandag, maar in Delft bijvoorbeeld donderdag dan is het martkdag dus vandaar. Maar inderdaad die dagen zijn volgeboekt en schaars zeg maar.

En ja Zaterdag is geloof ik ook het duurste Sje.

Groetjes,

Michèle

Zondag is nog duurder. Er zijn gemeenten waar je op zondag kunt trouwen. Dat is volgens mij helemaal niet te betalen!

Groetekes, Sje

Ha ha ha nou liever niet op zondag hoor kan je helemaal niet meer uitslapen enne heb je ook geen recht op je vrije dag

Groetjes,

Michèle

De dag na je trouwdag is ook buitengewoon verlof dus dan krijg je in elk geval de maandag nog cadeau!

Groetekes, Sje

Ja oke, maar ik pak wat ik pakken kan dus lekker door de weeks, maar bij ons is het zo ver nog lang niet. Dus ik moet ook nog een hoop regelen. Zeker aangaande het gezag.

Groetjes,

Michèle

Daarom zijn wij op donderdag getrouwd. Lekker makkelijk op korte termijn te regelen want iedereen wil zonodig op vrijdag trouwen (14feb. aanzoek, 22 mei getrouwd) en we hadden lekker ons volledige buitengewoon verlof.

Het is geloof ik officieel je trouwdag en de dag erna, maar er zijn bedrijven die helemaal niet moeilijk doen en je gewoon sowieso 2 dagen geven ook al trouw je op vrijdag of zaterdag.

Groetekes, Sje

Bij ons kunnen ze moeilijk doen over bepaalde dingen, maar ja wat ik al zeg bij ons is het nog lang niet aan de orde. Eerst nog maar een beetje sparen en zo.

Groetjes,

Michèle

ik zal het er van de week met mijn vriend over hebben, maar is he tniet zo omdat hij 20 is dat ik me niet meerderjarig hoef te verklaren?

en als we trouwen hoef ik dan niet meer naar de rechter enzo om mij meerderjarig te laten verklaren?

bedankt voor zoveel reacties :smiley:

xx, Eva.

Volgens mij niet, je hebt geloof ik alleen toestemming van je ouders nodig. Maar zoek dat even goed uit. Postbus 51 of anders de gemeente. Maar als jij je niet meerderjarig laat verklaren dan krijgt hij het ouderlijk gezag als hij het erkent en moet het geloof ik voor jou later geregeld worden. Als je meerderjarig verklaard bent krijg jij het ouderlijk gezag en moet het voor hem geregeld worden. Dan heb je mijn situatie zeg maar. En als je trouwt is het geloof ik allemaal geregeld.

Groetjes,

Michèle

Sje, je hebt in sommige cao’s geen vrij meer voor je eigen huwelijk!! Daar moet je dan een eigen vrije dag/dagen voor op nemen.

Gelukkig is mijn werkgever niet zo. Daar krijg je zelfs om te verhuizen een keer in de twee jaar een vrije dag. Alleen toen mijn oma overleed in mijn vakantie was die dag voor mezelf volgens hun omdat ik al vakantie had… Ach ik heb het maar zo gelaten ik heb toch altijd te veel vrije dagen over… Zeker na dit jaar.

Groetjes,

Michèle

Tjonge, slechte CAO’s zeg. 1 dag buitengewoon verlof is toch eigenlijk wel het minste wat je kunt krijgen als je trouwt.

Ik heb jarenlang bij een hele gulle werkgever gewerkt. Zoals die situatie van Michèle, als mijn oma zou overlijden tijdens mijn vakantie, dan werd na de vakantie die ene dag alsnog omgezet van gewone vrije dag naar buitengewoon verlof.
En als ik in mijn vakantie ziek was geworden, moest ik me gewoon ziek melden en werd gewoon verlof omgezet in ziekteverlof. Kreeg ik die vrije dagen gewoon terug.

En voor verhuizing was elk jaar 1 dag beschikbaar in plaats van eens in de 2 jaar. Daarbij kwam dat als je van buiten 30km naar binnen 30km afstand van het bedrijf ging wonen, je een verhuisvergoeding kreeg. (Dat was toen een paar duizend gulden in de tijd dat ik verhuisde).

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 Dec 2008 14:44:25

Ja dat ziek zijn dat hebben wij ook. Maar volgens mij is er toen ook een fout gemaakt met mijn oma, maar wat ik al zei ik heb zoveel dagen dat ik het maar gelaten heb. De sfeer was er toen niet naar om de discussie aan te gaan…

En ik woon heel dicht bij me werk zeg maar dus geen vergoedingen…

Groetjes,

Michèle