Max hoeft zijn helm niet meer op. Niet omdat zijn hoofd helemaal ‘af’ is, maar omdat het gewoon niet meer ging. Hij zweette zo erg met dat ding op, dat je zijn haartjes uit kon knijpen, echt klieder. En dat had hij al als het zoals gisteren 18 graden is en na 4 uur dragen. Bovendien kreeg hij drukplekken waardoor zijn wangetje kapot ging én de helm paste niet meer. Die zat te hoog en kon niet meer naar beneden. We hebben hem 3x bij laten stellen, maar geen resultaat. Vandaag moesten we naar de ka omdat Max hoofd niet goed groeide volgens het CB en de arts heeft geadviseerd nu al te stoppen. Zijn hoofdje is al goed bijgetrokken, maar hij heeft een bobbel op zijn voorhoofd die niet weg zou gaan met de helm, doordat die niet goed zat. De arts denkt dat het beter is om het op een natuurlijke manier te laten bijtrekken. Met de groei van zijn hoofdje is trouwens niks mis. Het was waarschijnlijk een verkeerde meting.
Ik heb de helm nu thuis staan als een soort troffee. Ik heb gemengde gevoelens. Hij heeft 'm 5 maanden gedragen en lang niet altijd 23 uur, omdat dat niet verantwoord was met zijn eczeem enzo. Zijn hoofd zit er veeeel beter uit, maar is nog niet helemaal ok. Maar doordragen had eigenlijk weinig zin omdat zijn fontanel al aan het dichtgaan is en om bovenstaande reden. Voor mijn gevoel hebben we er niet alles uit kunnen halen, maar Max had er echt last van. Ik ben wel blij dat we het gedaan hebben, al was het maar kort. Uiteindelijk is zo’n helm een soort experiment en kunnen ze geen garanties geven, maar ik vind het wel raar dat ze 'm niet zo konden maken, dat Max er geen pijn door had en dat 'ie niet zo ver omhoog schoof. Daardoor is dat voorhoofdje niet netjes gecorrigeerd…
Papa is blij dat de helm af is. Die is wetenschapper he en hij twijfelde al een tijdje aan de werking van de helm. Volgens zijn wiskundige redenering (hihi) was de druk niet goed genoeg blabla. Hij vond ook dat er te weinig wetenschappelijk bewijs is dat de therapie werkt. De helmmaker gaf hem ook niet duidelijk antwoord op zijn vragen en papa wil gewoon weten dat alles ‘technisch’ klopt zeg maar en geen halve antwoorden.
In het begin ging het heel goed, maar nu is het dus beter dat 'ie af gaat. Nu maar hopen dat Max zijn hoofdje vanzelf wat beter in vorm groeit, want zijn oren staan nog steeds niet op dezelfde hoogte (wat de helm ook niet kon rechttrekken). Duimen jullie dat zijn kopje helemaal mooi groeit?
Groetjes Rainbow, trotse mama