Onze zoon van 8 maanden kan sinds kort best goed zitten! Ik leg wel een kussen achter hem, maar echt vallen heeft hij nog nooit gedaan. Alleen tijgert/kruipt hij nog helemaal niet en op zijn rug liggen vindt hij nu ook niet leuk meer (zitten is natuurlijk veel leuker). M’n moeder vindt dat hij niet te lang/vaak mag zitten, omdat hij eerst zou moeten kunnen tijgeren. Is dit zo? Of is dit advies wat vroeger gegeven werd? Is dit echt slecht voor zijn rug?
Mag mijn kindje al zitten?
Hey
mijn dochter is ook 8 maanden en kan al erg goed zitten vanaf 7 1/2 maand. Vanaf 8 maanden gaat ze zelf zitten. Dus tegenhouden kan ik het al helemaal niet meer. Ergonomisch gezien weet ik het niet, maar ik heb het idee dat, zeker als ze het al uit zichzelf doet, ze best mag zitten.
Overigens doet ze niet kruipen, wel gedaan, maar waarschijnlijk niet snel genoeg, want ze schuift nu op d’r buik de hele dag.
Trouwens, de ene baby gaat eerst kruipen en dan zitten, Sarah deed het andersom.
groetjes, Boukje
Nee hoor, hij hoeft niet perse eerst te kunnen tijgeren.
Jasper zat ook met ongeveer 8 maanden, tijgeren heeft ie nooit gedaan en kruipen kan ie pas sinds een paar weken (terwijl hij al 14 maanden is en dus al heel lang heeft gezeten!)
Wel even in de gaten houden dat ie mooi rechtop blijft zitten en lekker blijft spelen, als ie een beetje ‘inzakt’ met een bolruggetje of wat scheef gaat zitten dan heeft het lang genoeg geduurd en kan je hem beter even neerleggen.
Ik heb overigens hier wel geleerd dat je er een beetje mee op moet passen hem niet steeds automatisch in zithouding neer te zetten, omdat je kindje natuurlijk ook moet leren om zelf van lig naar zithouding te komen. Dus ook nog geregeld even op z’n buik en rug laten spelen zodat ie dat ook blijft oefenen.
Groetjes Carolien.
Kan geen kwaad hoor. Als ze zelf gaan zitten dan kan het ook gewoon. Wij hebben haar nooit neer gezet maar ze kon het al heel snel zelf tot zitten komen. Ze heeft daarna een paar dagen een soort van getijgerd en daarna ging ze kruipen.