Lust geen vers

Hallo! Nieuw op deze site en geniet nu al van al jullie verhalen. Heerlijk om over je kind in je eigen taal te kunnen praten en vragen stellen en die dan ook in eigen taal beantwoord te krijgen( grijnszzzz). Getrouwd met een fransman en woonend in Frankrijk heb ik het echt heerlijk hier in Toulouse en nog niet veel heimwee naar NL. Alleen is de taal soms lastig (ook al spreek ik het vloeiend), met name wat betreft medische zaken en kinderen.
Afijn, ik ben met Émilie begonnen met fruit en groenten hapjes (groenten is haar favoriet, met name boontjes, kennelijk is ze niet zo’n zoetekauw) maar alleen potjes. Vers vind ze het echt niet lekker (de smaak van vers is dan ook wat sterker dan de potjes, vind ik zelf.) Anyway, ik geef haar het volgende voedingschema:
07:30 Papfles van flesvoeding en rijstbloem (hetzelfde als Nutrix in NL)
11:00 Flesvoeding van 180 ml + 30 ml extra water (dus 6 schepjes voeding op 210 ml water. Ik verdun altijd met 30 ml extra water ivm lichte vorm van constipatie)(ze drinkt hem bijna nooit leeg)
13:00 Groentenhapje en desserthapje (als ik daarna nog een fles geef drinkt ze daar bijna niets meer van, dus die ga ik nu echt achterwegen laten)
16:30 Fruithapje en flesvoeding 180 ml + 30 ml (die ze soms wel en soms niet leeg drinkt.)
19:30 Papfles van 210 ml + 30 ml voeding met groenten rijstebloem (soort nutrix)

Daarna slaapt ze vanaf kwart voor acht tot 's morgens 7 uur.
Ze groeit er goed op dus ik neem aan dat dit een goed voedingschema is. Ook het feit dat ze nu alleen nog maar potjes wil maak ik me ook niet echt druk om, ik denk dat ze zodra ze eenmaal met de pot mee kan eten vanzelf mijn kookkunsten zal gaan waarderen. Maar toch een vraag aan jullie, is dit een goed voedingschema of kan ik beter dingen weg laten of juist toevoegen of anders doen?
Groetjes uit toulouse!

Anouschka en Émilie

Hoi Anouschka,

Welkom op de site.

Hoe oud is je kleine meid? Dan is het makkelijker te bepalen of het een goed voedingsschema is. Ik zou persoonlijk nooit de groentenhap tussen de middag geven, maar als je zelf gewend bent om 's middags warm te eten, dan is het wel beter om de groentenhap tussen de middag te blijven doen.

Onze meisjes hadden 's ochtends pap, halverwege de ochtend fruit, tussen de middag fles (of vanaf 7 maanden boterham + fles), na het slaapje wat sap of een fles (ook afhankelijk van de leeftijd), tijdens ons eten een groentenhap+yoghurt en rond 19.30 uur nog een fles. (In eerste instantie kregen ze i.p.v. fles nog borst).

Heb wel vast een tip voor je om haar te laten wennen aan andere smaken dan de potjes-groentenhapjes.

Ik zette mijn oudste dochtertje altijd in een kinderstoel bij me als ik stond te koken. Zij had haar eigen pannensetje, kreeg er een lepeltje bij en van alles was ik in de pan gooide, kreeg zij ook een beetje in een pannetje (geen rauw vlees natuurlijk, maar de meeste groenten wel gewoon rauw).

Op die manier kon ze lekker zelf wat zitten roeren en ze kon er wat van snoepen. Zo heeft ze kennisgemaakt met heel wat smaken, zelfs tot olijven en gedroogde tomaten toe!

Op die manier dwing je je kindje niks, maar spelenderwijs maakt ze kennis met verse spullen die ze toch ooit zal moeten leren eten.

Groetekes, Sje

he welkom en bep lekker verder in het nederlands!! enne wat betreft schema’s sorry ben er te lang uit!

groetjes Kim, mama van

en

Hoi Welkom hier!!
Ik kan je ook niet helpen met schema’s weet echt niet meer hoe het zat haha!

Groetjes Nathalie & Co

Hee Sje, dat is een goed idee ( ha ha dat rijmt ! )

Ga ik ook gelijk mee beginnen wat je daar schreef

Welkom hier gezellig.Ja hoe oud je kindje is dat is wel belangrijk om te kijken voor je schema…Fleur is nu een half jaar.Ze krijgt smorgens een fles van 200 cc dan gaat ze om half 11 naar bed als ze eruit komt krijgt zen een fles van 150 cc en dan na een urr een fruithapje.Dan gaat ze weer slapen en krijgt dan een potje groente en wat blanke vla of joghurt.Dan om half 8 nog een laatste flesje van 150 cc.Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes van ons

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker
Lilypie 5th Birthday PicLilypie 5th Birthday Ticker

Welkom op Ikkeben gezellig dat je mee komt kletsen.
Ik ben Jolanda, getrouwd met Dennis en we hebben 2 kinderen; Lisa & Cas.

Wat betreft het schema kan ik ook niet veel voor je betekenen, sorry.
Mijn zoon heeft 16 maanden borstvoeding gekregen en eet alles mee en van mijn dochter is te lang geleden.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Ja sorry, ik was even vergeten om te melden hoe oud Emilie is. Ze is nu 6 maanden oud. En is nog helemaal gewend aan gepureerd eten. Toch vind ik het absoluut een goed idee om Sje, maar ik denk dat ik dan nog even moet wachten totdat Emilie wat meer grof voedsel aan kan. Ik denk dat ze daar nu nog een beetje te jong voor is. En in Frankrijk is het inderdaad de gewoonte om 's middags warm te eten al hou ik gewoon de nederlandse gewoonte voor mezelf aan. Misschien dus inderdaad toch een goed idee om het groentenhapje naar half 5 te verschuiven en het fruithapje naar 13:00 uur.
Het liefste gaf ik haar de groentehap ook tijdens ons eten, net als jij Sje, maar daar we een eigen zaak hebben in airconditioning is manlief vaak niet voor 7 uur thuis en om half 8 is onze kleine meid al zo moe dat ze echt naar bed wil voor de nacht. Ik ben wel van plan, zodra ze met de pot mee kan eten, om dan samen met haar te eten rond 6 uur à half 7, want dan vervalt in principe de avond fles toch??

Anouschka en Émilie

Ik lees ook veel over het geven van thee aan je kind. Zit daar dus geen leeftijdgrens aan verbonden? En wat voor een soort thee geef je dan?
Emilie drinkt namenlijk erg slecht iets anders dan haar fles. Hooguit een beetje water, maar dan alleen als ze echt dorst heeft! Sap e.d heb ik al geprobeerd en ze houd haar mond stijfdicht!

Anouschka en Émilie

quote:
Hee Sje, dat is een goed idee ( ha ha dat rijmt ! )

Nee hoor Miranda daar rijmt helaas weinig aan! Hihi!
Veel mensen denken dat Sje uitgesproken wordt als Sjee, maar dat is niet zo. Het is gewoon korte manier van schrijven van mijn naam. Ik heet Esther = Es = Esje = Sje.

Hebbes?

Maar of het nou rijmt of niet, ik hoop dat het bij jouw kleine mop ook gaat werken om lekker mee te kokkerellen met mama!

Groetekes, Sje

Hoi Anouschka,

Ja, met een half jaar is ze inderdaad nog te jong voor mijn kook-trucje. Moet je echt nog een paar maandjes wachten tot ze bijvoorbeeld goed brood eet. Dan is ze gewend aan grotere stukjes en aan knabbelen op eten.

Hou je ons wel op de hoogte?

Groetekes, Sje

uiteraard

Anouschka en Émilie

Tessa was ook erg moeilijk met ander drinken maar drinkt nu graag rooibosthee!
Ik weet niet of je dat in Frankrijk ook hebt maar ze vindt het nu wel lekker.

Spelenderwijs werkt inderdaad heel goed, ook bij jongere kinderen al. Zodra ze dingen in hun mond steken kan je ze laten experimenteren met stukjes eten. Onze dochter at zo al met 5.5 maand stukjes brood, om er vervolgens met 7 maanden weer volledig de brui aan te geven…

Wil je toch een keer vers gepureerd eten geven, probeer dan eens aardappelpuree met volle yogurt of creme fraiche. Dat is het meest vlak van smaak en lijkt veel op potjes. Daarna kleine beetjes groente erdoor mengen. Meestal duurt het even voor ze een nieuwe smaak waarderen, gemiddeld moet je zo’n 5 keer iets aanbieden.

Veel geduld, en vooral niets forceren, dan komt het vanzelf wel. Je schema klinkt trouwens prima. Je zou eens kunnen proberen of ze ook stukjes brood wil. Veel babies vinden het lekker om op een broodkorst te sabbelen (van een beetje ouder brood, niet te vers). Op termijn kan je dan een papfles vervangen door brood met daarna een flesje melk. Ter vergelijking ons schema met 7-8 maanden:
6.30 borst
9.00 pap
11.00 sap met soepstengel
12.30 fruithap
15.00 brood
17.30 groentehap
19.00 borst

Ilse, mama van
Olaf (juli 2002)
Jente & Mika (augustus 2005)

super Ilse, goed idee!! Ga ik proberen gelijk als ik terug kom van de vakantie eind augustus!! Maar yogurt en creme fraiche is met koemelk, en je hoort nog wel eens dat je daar het beste mee kan wachten tot 1 jaar. Aan, de andere kant hoor en lees ik ook weer dat ze dat wel mogen met 7 à 8 maanden. Daar wordt ik soms echt een beetje tureluurs van al die sites die elkaar soms volledig tegenspreken. Er zit geen koemelkallergie in de familie, dus ik denk dat ik jou idee wel kan proberen. thanks!

Anouschka en Émilie

Advies van het CB in Nederland is dat ze yogurt vanaf een half jaar mogen hebben. Yogurt bevat niet de allergenen waarop de meeste babies reageren, net als kaas. Van creme fraiche weet ik dat niet zeker, maar als ze goed reageert op yogurt, dan kan je dat rustig proberen. Succes ermee!

Ilse, mama van
Olaf (juli 2002)
Jente & Mika (augustus 2005)