Love bites

Ik heb een tweeling van ruim 13 maanden, jongens. Geweldige mannen, altijd vrolijk en dol op ravotten en knuffelen met papa. Ze geven me sinds een paar weken tijdens het knuffelen beetjes merk ik. Meestal in m’n kleren, maar af en toe door de kleren heen in m’n vel. Ze doen het niet omdat ze boos zijn, het is echt onderdeel van het knuffelen. Alleen het doet best pijn, ik vind het niet prettig en geef een schrikreactie, word wat achterdochtig tijdens 't verder knuffelen. Door mijn reactie schrikt m’n kind zich rot. Hij was lekker aan het knuffelen, en ineens wordt papa boos, lijkt hij wel te denken.
Doordat het tijdens het knuffelen is, vind ik de standaard forum-antwoorden die ik lees op internet eigenlijk net niet passend. Daar gaan ze er toch vanuit dat het agressief gedrag is. Ik zie het meer als de orale fase toegepast bij het knuffelen. Katjes doen dat ook wel eens.

Anyway, de vraag is: hoe kan ik het beste reageren, zodat ze leren dat knuffelen zonder bijten moet? (Zonder dat ze denken dat papa vanuit het niets boos wordt.)

Hallo Joost

Mijn dochter doet dit ook af en toe. Het is volgens mij echt geen agressief gedrag hoor maar wat het wel is weet ik ook niet.
Dus eigenlijk kan ik je geen advies geven maar dan weet je in ieder geval dat ik het het zelfde zie als jij. Dat het dus een soort liefkozing ofzo.

Ik maak me er verder niet druk over hoor en pas dus wel op als we knuffelen hiervoor. Het zal wel een fase zijn neem ik aan.

Bianca

Hoi, Emilie heeft daar ook een handje van gehad rond die leeftijd. Bij het aankleden knuffelen en dan ineens in mijn schouder bijten. Auw!!! Gelijk nee zeggen maar altijd uitleggen waarom. Op een gegeven moment ben ik echt boos geworden en heb ik haar eventjes op de gang gezet (Wel opnieuw uitgelegd waarom ze straf hiervoor kreeg.) Het bijten was daarna snel over maar het knuffelen niet hoor!!

nou ben blij dat je ook een dracula (dracula’s eigenlijk) in huis hebt. Ik heb me gek gezocht op internet, kon niks vinden. Want mijn zoontje doet het ook! Bijna 13mnd. Maar heel soms. Ik vind het ook lastig.
De vergelijking met de katjes hadden wij ook gemaakt. Het lastige is je natuurlijke schrik reactie. Maar ik denk dat het niet verkeerd is om bv “auw” te zeggen. Want hij wil de poes ook wel eens aaien, en dat gaat ook oncourant, en dan zeg ik ook: neeee, zachtjes doen. En doe het voor: aai aai. We maken er altijd een spelletje van ik zeg dan: “zeg maar pss pss psst , dan komt ze wel. Maar als je BLEHBLEH BLEH zegt (en dan hard met mn handen wapperen/slaan) dan komt ze niet hé” Nou dan ligt ie in een deuk joh (ja dat begrijp ik). Het vervolg is , is dat we het ook bij andere situaties toepassen. Als hij iemand anders hardhandig benaderd (krabben, knijpen, bijten) dan zeg ik ook : nee zachtjes doen! en dan herhaal ik dat spelletje, en vlgs mij snapt ie wat ik bedoel.
we hebben iig lol, en hij is al een stuk voorzichtiger met de kat hahahahaha. alleen soms vergeet ie het in zn enthousiasme.
succes…

x Floss

Zal dus echt in de leeftijd zitten zo te zien.

Nanik kan ook echt uithalen naar haar zus of naar ons Ze is dan net een poes. Dan zeg ik : Nee niet doen. je moet zachtjes doen. Dan zegt ze zelf: Aai aai. Vervolgens komt er nog een haal achteraan. mmm geloof niet dat ze het echt snapt maar gewoon volhouden en dan komt het vast goed hoor.

Bianca