Ik heb een tweeling van ruim 13 maanden, jongens. Geweldige mannen, altijd vrolijk en dol op ravotten en knuffelen met papa. Ze geven me sinds een paar weken tijdens het knuffelen beetjes merk ik. Meestal in m’n kleren, maar af en toe door de kleren heen in m’n vel. Ze doen het niet omdat ze boos zijn, het is echt onderdeel van het knuffelen. Alleen het doet best pijn, ik vind het niet prettig en geef een schrikreactie, word wat achterdochtig tijdens 't verder knuffelen. Door mijn reactie schrikt m’n kind zich rot. Hij was lekker aan het knuffelen, en ineens wordt papa boos, lijkt hij wel te denken.
Doordat het tijdens het knuffelen is, vind ik de standaard forum-antwoorden die ik lees op internet eigenlijk net niet passend. Daar gaan ze er toch vanuit dat het agressief gedrag is. Ik zie het meer als de orale fase toegepast bij het knuffelen. Katjes doen dat ook wel eens.
Anyway, de vraag is: hoe kan ik het beste reageren, zodat ze leren dat knuffelen zonder bijten moet? (Zonder dat ze denken dat papa vanuit het niets boos wordt.)