Loopoor/doorgebroken oortje

Mijn dochtertje Sara (20 maanden) heeft een doorgebroken- loopoortje. Sinds het weekend eet ze niet goed haar boterhammen en drinkt minder dan anders. Fruit en avondeten gaat aardig en een tussendoortje gaat er ook wel in. Nu heeft ze 1,5 maand geleden ook al oorontsteking gehad en heeft hiervoor een kuurtje gehad en binnen een aantal dagen was ze weer helemaal de oude.
Hebben jullie nog tips om haar zsm te laten opknappen. Ze heeft ietwat verhoging maar is verder vrij vrolijk. Heb haar bed al omhoog staan, ui onder haar bed, neusspray en dampo omdat ze ook behoorlijk verkouden is. Volgens de huisarts mag een loopoor niet langer duren dan drie dagen of moet hoge koorts krijgen. Voorlopig krijgt ze geen kuur omdat ze onlangs nog wat gehad heeft. Het moet vanzelf over gaan zegt ze. Ervaren jullie dat ook zo. Binnen hoeveel dagen zijn ze er weer vanaf?

Marion (Een bezorgde mama)

Onze oudste heeft ook al verschillende keren een doorgebroken oortje gehad.

Binnen een week na doorbraak mag het niet meer lekken, anders huisarts bellen.
Niet mee zwemmen, geen water in de oortjes bij haren wassen.
Twee weken na doorbraak even terug naar de huisarts om te laten checken hoe het trommelvliesje eruit ziet en of het alweer dicht is.

Trommelvliesjes genezen over het algemeen net zo snel als wanneer ze een gat in hun lip hebben gevallen, vertelde de huisarts mij. Maar elke situatie is weer anders. 2 jaar geleden was het oortje bij onze oudste pas na 6 weken dicht. Terwijl het bij de laatste doorbraak na een week alweer dicht was.

Het is overigens iets volledig natuurlijks. Het lijkt heel dramatisch zo’n doorgebroken oortje maar het is een trucje van het lichaam om de ontstekingsrotzooi kwijt te raken.

Hou wel in de gaten hoe haar gehoor is. Als het trommelvliesje weer dicht is en je merkt dat haar gehoor duidelijk anders is dan voorheen, dan ook richting dokter.

Nu zal haar gehoor sowieso even wat slechter zijn in dat oortje omdat die troep in de weg zit.

Groetekes, Sje

Hoi,

Vervelend he. Tja meer dan je nu al doet kan je niet doen. En kauwen doet pijn als je oorontsteking heb en die doorgebroken is. Zelf slikken is soms moeilijk door de pijn, en probeert ze dat te vermijden. Ik spreek uit eigen (vroeger heel vaak gehad) ervaring. Wat wel een zo nu en dan hielp was een waterijsje. Maar weet niet of ze dat al mag van jou en al eet. Ik vond het even heerlijk als het koude smeltende ijsje dan langs de binnenkant glijd als het ware. Het is moeilijk uit te leggen.

Heel veel succes en meestal is het binnen een week over.

groetjes

lon106

hi,

als de druk eraf is, dan hebben ze vaak minder pijn. Zo wel echt na 1 of 2 wk even bij ha langs gaan voor check, hoe oortje eruit ziet. Mijn zoontje van bijna 15 mnd heeft in een half jr tijd minimaal 3x middenoorontsteking gehad. dus ook 3 x een AB kuur. er zat dus 2mnd tussen elke kuur. Ook al lijkt dit kort, vlgs protocol krijgen kindjes tot 2 jr AB omdat er kans is op blijvende gehoorbeschadiging en in sommige gevallen (maar dat gebeurd niet snel) lijd een verwaarloosde/ niet goed genezen m.o.o. tot ernstige complicaties.
Ook al was het al bij hem doorgebroken, dan nog kreeg hij de kuur. paar dg na afloop vd kuur weer terug voor check trommelvlies.
Als je kind 3x in een half jr m.o.o. heeft gehad wordt het (naar protocol) doorverwezen naar de KNO arts. Zo ook Milo. Maandag geweest, en op 13 mei worden er buisjes geplaatst en de neusamandel eruit. Ik zou bijna gaan juichen, maar echt, al die AB en pijn is ook niks voor mn ventje, dan maar even een kleine ingreep, hopelijk knapt ie op, want door de verkoudheden is hij ook erg astmatisch.
M.o.o. heb ik zelf ook een keer mogen meemaken. ik was 18, dus weet het nog goed. Het doet superzeer, je wordt er gek van, de pijn zit echt In je hoofd. scherpe pijn. En dus als ik het vermoeden heb dat Milo pijn heeft> zetpil. vrij makkelijk. Ik merk het meestal als hij hangerig wordt of doof.
Zielig hé…ben echt blij als het 13mei is!
Hou je meid maar goed in de gaten. Gekke oren ook, ik hoor niks anders om me heen. Mijn KNO en huisarts zeiden dat het hier aan de omgeving ligt (vochtig). er worden hier buisjes geplaatst aan de lopende band…

x Floss

hoi hoi

het is inmiddels al weer een hele tijd verder en ik neem aan dat sara inmiddels wel van het loopoor af is of niet? mijn dochtertje had het een paar weken geleden ook, maar had er niet superveel pijn aan.

ik had een week daarvoor hetzelfde maar het deed mij echt verschrikkelijk pijn. was de eerste keer maar hopelijk ook de laatste keer

maar alles is idd weer goed?

groetjes angela