Longontsteking peuter?

Hallo,

Mn kleine man was voor 14 dagen terug behoorlijk ziek en vooral benauwd en hoesterig. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan want ik vertrouwde het niet, bleek dat hij in ieder geval een fikse oorontsteking had. Luisteren wilde niet zo omdat hij zo moest huilen, ze kon dus niet horen of de longetjes schoon waren. Maar goed, toch een antibioticakuur ivm die oorontsteking. Week keurig volgemaakt, week erna ging gewoon goed en nu sinds vrijdag weer hoge koorts en ontzettend benauwd, hoesten hoesten hoesten (dag en nacht) verder een fikse loopneus natuurlijk.
Als hij ademt gaat zn buikje op en neer en je merkt gewoon dat hij bijna geen lucht krijgt (ademt heel hoog) dus morgen weer naar de huisarts.
Maak me zorgen dat het toch een longontsteking is…
Hij is 20 maanden vandaag.
Wie heeft hier ervaring mee?

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Waarom niet de huisartsenpost bellen ipv zo de nacht in?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ja, ik zou ook zo de nacht niet in gaan. Hoeft geen longontsteking te zijn, kan ook astma of bronchitis zijn. En daar helpen antibiotica niet tegen, dan moet-ie een puffer krijgen.

Groetekes, Sje

Als ie zo vreselijk benauwd is en bijna geen lucht krijgt dan zou ik ook niet wachten tot morgen, even een belletje met de huisartsenpost!

Bij een fikse luchtweginfectie kunnen ze ook behoorlijk benauwd zijn en hoge koorts hebben, hoeft dus niet meteen om een longontsteking te gaan, maar hoe dan ook belangrijk dat er gauw een dokter naar de kleine mannetje kijkt!

Mocht je toch gaan wachten tot morgen…even stomen in de douche. Douche een tijd lang met heet water en deur dicht laten stromen en vervolgens een tijdje met je mannetje in die ruimte/stoom gaan zitten. Ledikant aan 1 kant verhogen met boeken, zodat je mannetje niet helemaal plat ligt vannacht, want daar krijgt ie het nog benauwder van. Maar nogmaals, als jij zegt dat ie bijna geen lucht krijgt, dan echt niet zo de nacht in gaan!

Sterkte, hopelijk gauw verbetering!
Groetjes Carolien.

quote:
Ledikant aan 1 kant verhogen met boeken,

Aan het hoofdeind verhogen. Niet bijv. alleen maar aan de linker- of rechterkant want dat ligt een beetje onhandig.

De verhoging moet niet te hoog zijn: “telefoonboek-dik”.

En de verhoging moet onder de pootjes aangebracht worden en niet onder het matras.

Groetekes, Sje

Stomen niet gaan doen voordat je weet wat er aan de hand is; stomen bij astma werkt juist averechts!

Hoe ging het vannacht?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

stomen kan idd averechts werken bij astma maar dit hoeft niet. Je mag b.v. wel proberen te stomen met de douche/badkraan open en deuren dicht doen. maar als je merkt dat het binnen 5 minuten erger wordt dan stoppen…
maar stomen met eucaliptis en dat soort toestanden mag je met astma sowieso niet doen met omdat dit de bronchieen nog meer prikkelt. maargoed dat is dan wel per persoon verschillend, bij de 1 prikkelt stomen wel bij de ander niet… dat is vrij individueel.

wat sowieso het beste helpt bij benauwdheid is frisse lucht. trek m dan zn jas aan en ga even in de tuin staan. dit helpt (en ik zeg het uit eigen ervaring) het beste.
wat die longontsteking betreft; ga naar de dokter, longontsteking is heel gevaarlijk voor kleine kinderen!

Gewijzigd door - MamavanRico op 02 Apr 2012 09:55:58

Nou naar de dokter geweest, gelukkig hoefde hij nu niet zo te huilen, ik hield m op schoot met zijn gezicht naar me toe en heb zijn romper zo vanuit zn broek losgetrokken zodat hij niet uitgekleed hoefde te worden maar enkel romper omhoog hoefde. Luisteren ging dus veel beter en de longen waren ietwat vol maar meer als gevolg van die luchtweginfectie. Diagnose, astmatische bronchitis, hebben een puffer gekregen en dat helpt gelukkig. Hij voelt zich ook veel beter en de koorts is nu weg. Morgen moet hij weer naar de opvang, hopelijk komt hij er nu niet ziek van terug…

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Fijn dat er duidelijkheid is en hopelijk helpt de puffer.

Groetjes,
M

wat fijn dat de koorts weg is! welke puffer heb je gekregen? Ventolin? (blauwe puffer) of een andere? sterkte ermee en ik hoop dat het allemaal goed los gaat lopen!