Ik ben vanmiddag weer terug gekomen van een nachtje ziekenhuis…
Eergisteren had ik al een beetje pijn in mijn rechterzij… Ik gooide het op spierpijn, al leek het wel op de pijn die je bij een longembolie hebt (heb ik 10 jaar geleden gehad)
In de week na de bevalling van Jessey ben ik ook al met deze klachten met de ambulance opgehaald, en toen bleek het spierpijn te zijn…
Gisteravond werd de pijn alleen zo erg, dat ik het toch niet meer vertrouwde, en maar naar de spoedeisende hulp ben gegaan…
Na een ele hoop onderzoeken bleek ik inderdaat een longembolie te hebben… Dit is een bloedstolsel in de aders van de longen (trombose)
10 jaar geleden moest ik er 2 weken mee in het ziekenhuis blijven, bedrust en een infuus met heparine. Nu is dat nog een week, en met spuitjes heparine die je in de buik spuit.
Er was ook de mogelijkheid om aan een experiment mee te doen… Omdat veel mensen met een trombosebeen of longembolie zich in het ziekenhuis maar liggen te vervelen, willen ze kijken hoe het is om het thuis te behandelen. Dan spuit je zelf die heparine (in mijn geval ervaring genoeg met al die antistolling in de zwangerschappen) en slik je ondertussen bloedverdunnende tabletjes. Ik moet woensdag bij de trombosedienst bloedprikken en aan de hand van die uitslagen krijg ik dan te horen hoeveel tabletjes ik op welke dag moet slikken. Als de bloedpropjes opgelost zijn hoef ik niet meer te spuiten.
Ik ben dus lekker weer thuis… Aan de ene kant wel een beetje eng, want het is niet niks natuurlijk… Maar aan de andere kan, de ambulance kan er snel zijn en er is maar een heeeele kleine kans dat er iets gebeurd.
Ik moet nu de rest van mijn leven bloedverdunners blijven slikken en onder controle blijven van de trombosedienst…
Ik heb het heel erg benauwd nu, ik kan niet ver in en uitademen, dus ik adem heel oppervlakkig. Heel veel last van pijn in de rechter vlank en schouder bij ademen en inspanning. Ik zal er dus even wat minder zijn hier!
Longembolie
Jeetje Anouk!!!
Houdt het nooit op bij jullie? Wanneer mogen jullie nu eindelijk ens ongestoord genieten.
Wel fijn dat je gewoon naar huis mocht, we gaan er gewoon van uit dat het goed gaat.
Van harte beterschap meid.
Liefs Michelle
He gatsie meid. Wel fijn dat je thuis kunt zijn, maar wat Michelle al zegt houd het nooit op.
Wel goed dat ze weten wat het is nu want echt goed lijkt het me ook niet om daar mee door te lopen.
Beterschap en sterkte meid.
Groetjes,
Michèle
Wat heftig Anouk.
Idd wel heel spannend dat je nu thuis bent. Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel weer opknapt.
Groetjes,
Sandra
Jeetje, dat was ook gelijk wat ik dacht:
Mogen jullie nu eindelijk lekker gaan genieten zonder al die rotdingen!!
Ik hoop voor je dat je er niet teveel last van hebt, maar het is niet niets natuurlijk.
Liefs, Anne
Jemig, dat is hartstikke heftig. Wel stoer dat je thuis bent, weet niet of ik dat zou durven. Wel logisch dat je het probeert, ben je in ieder geval lekker bij je kindjes. Hopelijk gaat het rap over!
Groetjes,
M
Bedankt voor jullie lieve reacties! Het lijkt inderdaat of het nooit ophoud… We rollen steeds van het ene medische gedoe in het anderen… Zowel ik als Danny en Joey hebben het ziekenhuis al te vaak van binnen gezien de laatste tijd…
Ik vind het ook eigenlijk best eng om met deze gevaarlijke aandoening thuis te zitten, maar om wéér in dat stomme saaie ziekenhuis te zijn, met de kindjes wéér bij oma en opa, dat zag ik ook niet zitten, bah! Tja en als je dan de keuze krijgt…
Ik ben best bang om nu zo te gaan slapen… Het idee dat er gewoon bloedpropjes in mijn aders zitten die los kunnen schieten en ergens anders weer vast kunnen gaan zitten… brrr! Het is wel een kleine kans nu ik aan de bloedverdunners ben, maar toch een eng idee… Ik mag de komende week ook niet alleen zijn, zeker niet met de kinderen. Morgen is Danny thuis en vanaf woensdag blijft mijn moeder overdag bij mij. Als er dan wat gebeurd met mij, dan kan er gelijk actie ondernomen worden en zijn de kindjes niet alleen.
Het is aan de ene kant wel balen dat ik nu de rest van mijn leven bloedverdunners moet gebruiken en de eerste tijd elke week, en uiteindelijk elke 4 weken moet bloedprikken, maar ook wel fijn dat ik dan altijd in de gaten word gehouden. Ik heb nu al drie keer trombose gehad, 2 keer in de longen en een keer in de placenta… Dat komt door twee erfelijke afwijkingen, dus een grote kans dat ik het weer krijg zonder behandeling…
Een van de risicofactoren kan ik zelf wegnemen… Heel erg moeilijk, maar ik ga het toch echt (weer) proberen… Stoppen met roken, en vanaf morgen… Ik hoop echt dat het nu wel lukt, want dat zou wel veel beter zijn!
Jeetje meid, wat een verhaal weer!
Ik wens je heel veel beterschap voor nu.
Wel balen dat je er nooit echt vanaf komt, maar inderdaad ook wel een prettig idee dat je onder controle blijft, kunnen ze dan ook al eerder ontdekken dat je ergens een propje hebt voordat je er echt last van krijgt?
Sterkte!
liefs
jeetje meid, het schiet ook niet op zo he
vind dat je je rust onderhand wel hebt verdiend meisie.
in ieder geval mag je nu thuis zijn en dat is natuurlijk al heel wat maar toch, je zit ook maar aan te klooien zo en daarom…nouja fijn dat ze in ieder geval weten wat het is, prettig is het niet maar nu kun je tenminste geholpen worden.
neem je rust he meid want dat heb je echt nodig
Ik heb vandaag de eerste uitslagen gekregen van de trombosedienst, gisteren voor het eerst daar geprikt. Ik moet mijn waarden tussen 2,5 en 3,5 hebben, en nu is het 1,3… Het bloed is nog te dik dus… Morgen moet ik al weer komen prikken, en aan de hand van de waarden krijg ik dan telkens een kalender met voor elke dag aangegeven hoeveel bloedverdunners ik moet nemen.
Met de pijn is het gelukkig stukken beter, alleen als ik 's nachts plat lig heb ik er nog een beetje last van, verder niet meer, of ik moet heel diep inademen, zoals bij niezen.
Mijn conditie is wel heel erg slecht nu, ik ben helemaal buiten adem als ik de trap op loop, maar dat gaat vanzefl weer goedkomen als ik weer meer 'long’kan gebruiken
Ik ben nu bij de tromsbosedienst in het gezondheidscentrum geweest, das 20 minuten lopen, dus best wel te doen met de kids.
Maar nog beter, is dat ik als ik in de toekomst minder vaak hoef te prikken, ik ook bij het verzorgingshuis tegenover ons huis kan komen Die is alleen op maandag en donderdag open, dus voorlopig zal dat nog niet altijd kunnen, maar voor later is dat wel heel fijn!
Op de een of andere manier dit topic over het hoofd gezien, Jeetje wat een verhaal weer anouk. Hopelijk gaat het als dit onder controle is voor jullie weer de betere kant op. Heel veel beterschap meid.
Gr Patries
Vervelend dat je bloed nog steeds te dik is, maar wel fijn dat je je in ieder geval weer iets beter voelt.
Nogmaals sterkte en ik hoop dat je bloed snel weer normaal is.
Groetjes,
Sandra