Logopedie is geweest!

Nou ik heb de logopedie gebeld en we hebben wat dingen doorgesproken mbt Rico.
Ze zei meteen al: dan moet ik jullie helaas WEER doorverwijzen naar een pro-logopedie (ofzoiets) want ik kan wel veel maar ik weet vrijwel zeker dat hij extra hulp nodig heeft omdat ik twijfel of het met de mondmotoriek te maken heeft.
Ik had zoiets van: huh?! toen zei ze: nou hij praat wel redelijk zeg je dus opzich zou het daar dan niet moeten zitten maar eerder in de mondgevoeligheid dus adviseer ik je naar **** te bellen.
oke dus ik naar diegene gebeld. En ze zei dat ik er goed aan deed het zo te doen en ze luisterde naar mijn verhaal. Toen zei ze ook: een half uur is hier niet genoeg voor want ik denk aan een paar dingen en als het om normale dingen gaat kom je een half uur (2x per week) hierheen maar in dit geval kom ik aan huis, en dan 1 uur per keer.
nou prima. Wilde ze donderdag komen maar dan zijn wij zelf weg dus dan had ze pas volgende week donderdag om 12 uur. Dan gaat ze kijken naar hoe hij b.v. een boterham eet en dat soort kwesties. en dan bespreken we een plan en plannen we nog een andere afspraak om te kijken hoe hij avond eten eet e.d.
Ik ben dus benieuwd hoe het gaat, ik hoop dat ze wat voor hem kan doen.
Ook het tandenpoetsen daar vroegen ze naar… en ja dat is inderdaad ook drama eerste plank. en meer van dat soort dingen.

Ohja en er was zeker een verband tussen KISS en wat hij nu heeft. de Manueel therapeut zei dat het kon maar dat die vraag eigenlijk alleen door de logopedist beantwoord kon worden, wat nu dus is gebeurd.
en het ergste is dus nog, hoogstwaarschijnlijk heeft hij die mond klachten al sinds de geboorte maar hebben wij daar nooit aan gedacht. Dat maakt het wel moeilijk voor mij omdat ik alles zo graag wil weten wat hem dwars zit en hij het nooit aangeeft. en als ik beter had geweten wist ik dat hij ook altijd al gespannen dronk met borstvoeding.
voel me daar wel een beetje ellendig over ondanks dat ik WEET dat ik dit niet had kunnen weten. Maar toch. het is gewoon zuur voor het arme ventje.

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Jan 2011 13:41:36

Zeker zuur, maar hij zal er niet veel van meekrijgen toch? Het is vooral naar voor jullie, dat er weer een heel traject komt. Maar ach, misschien ook wel niet. Als ze aan huis komt, dan scheelt dat ook al een hoop en ben je lekker op je eigen terrein. Zo te lezen kan ze best iets betekenen voor Rico, ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Succes alvast!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

He meid wat vervelend, maar je moet je niet schuldig voelen! Ik “ken” je niet anders dan een betrokken, zorgzame moeder die alles doet voor haar kind! En natuurlijk had je ernaar gehandeld als je het had geweten, maar dat was toch niet zo?
Dus verspil je enrgie maar niet aan je onterecht schuldig voelen. het belangrijkste is dat je nu de juiste persoon hebt gevonden om Rico te bekijken en dat is ( ondanks dat je natuurlijk liever had dat het niet nodig was) juist fijn en goed voor Rico en jou!
groetjes

Lilypie Second Birthday tickers

Hé lieverd, jij kan toch ook niet alles weten!!! Dat zou makkelijk zijn als we bij onze kinderen meteen kunnen zien wat er aan de hand is Niet schuldig voelen hoor.
Je hebt juist alles gedaan wat je kon, net zo lang blijven zoeken tot je weet waar het vandaan komt, en nu gaat er gewoon wat aan gedaan worden, hardstikke fijn!!!

Succes volgende week, ben erg benieuwd wat ze er van zegt!

Sluit me bij de dames aan! Kom op je bent een top moeder…!! En we kunnen niet alles voorkomen en niet alles weten! Vind het vooral balen voor jullie dat dit weer een heel traject gaat worden … waar je veel energie in kwijt zal raken. Maar… als het resultaat er mag zijn mag je ALWEER trots zijn op jullie!!

dankjewel jullie zijn altijd zo lief!
maar het punt is dat ik me rot voel juist omdat hij blijkbaar pijn in zijn mondje heeft waardoor het allemaal niet gaat zoals het moet gaan, ik dacht dat hij altijd gewoon aan het vervelen was tijdens het tandenpoetsen maar GEEFT hij eindelijk is aan dat iets hem niet lekker zit negeer ik het gewoon! ik voel me om die rede gewoon een domme doos. Rico geeft nooit aan als hij last heeft en doet ie dat wel met tandenpoetsen denk ik dat hij dat gewoon doet omdat hij het “niet leuk” vind. terwijl hij in werkelijkheid misschien wel pijn voelt dan. en nee ik kan niet alles weten, maar dit is iets wat ik wel had moeten zien denk ik…

Ik weet niet of je het had kunnen zien. Bij ons is het ook meestal een gevecht qua tanden poetsen. En uit ervaring weet ik zelf hoe lastig het is als de kleine pijn heeft maar het niet aangeeft. Bij ons is dat een paar keer gebeurt met keel en oor ontsteking. Ik voolde me toen ook zeer schuldig.
Ik wens jullie succes met de therapie.

Danielle is geboren op 7-1-2010

Ik kan me voorstellen dat je je rot voelt maar als je dit had geweten ja dan was het anders gegaan maar dat is niet zo. Konden we alles maar weten dat maakt alles een stuk makkelijker en hoeven we niet te gissen. Je moet je hier zeker niet schuldig over voelen.
Hopen dat de therapie snel helpt en super dat het in huis kan, scheelt een hoop gedoe.

ja is ook wel zo nu gaat het ook alweer wat beter, ik had er gewoon even een dipje door.
Maar ik blijf het sneu vinden voor hem.
Die vrouw zei ook dat we er zoiezo nog op tijd bij zijn omdat hij nog niet achter loopt qua spraak, maar dat gaat wel gebeuren als we niets gedaan hadden.
dus opzich mogen we niet klagen. maar het stukje: had ik het maar eerder geweten… knaagt nog wel een beetje.
gauw vergeten want inderdaad het is verspilde energie. Ik moet vertrouwen hebben en dat uitstralen naar Rico. Kan ik beter daar mijn energie in stoppen want dat zal Rico hard nodig hebben.

Lieverd, je moet je idd wat de anderen ook al aangeven niet schuldig voelen. Kindjes kunnen nu eenmaal niet alles zeggen en hoe graag we als ouders zijnde alles willen begrijpen. Helaas gaat dit niet altijd. Je wilt altijd het beste voor Rico, dus dit had je echt niet kunnen voorkomen. Of het tanden poetsen hier iets mee te maken heeft, weet je dus ook niet.

Wel heel fijn in ieder geval dat ze volgende week langskomen om te kijken hoe Rico het doet. Gaat vast helemaal goedkomen en net als wat deze vrouw al aangeeft, jullie zijn er in ieder geval op tijd bij.

Groetjes,
Sandra

dankje sandra
ik heb er wel vertrouwen in hoor ik bedoel ik heb vertrouwen in Rico en ook wel in haar. Zij schijnt echt het beste van het beste te zijn in mijn omgeving en haar collega die ik daarvoor aan de tel had zei zelfs al: zij is gewoon beter dan ik in dat type hulp en ik vind dat je in dit geval het beste moet krijgen dus dat voelt wel goed

dankje sandra
ik heb er wel vertrouwen in hoor ik bedoel ik heb vertrouwen in Rico en ook wel in haar. Zij schijnt echt het beste van het beste te zijn in mijn omgeving en haar collega die ik daarvoor aan de tel had zei zelfs al: zij is gewoon beter dan ik in dat type hulp en ik vind dat je in dit geval het beste moet krijgen dus dat voelt wel goed

de logopedie komt om 12 uur hier.
ik hoop dat het allemaal meevalt… en dat er een behandelplan opgesteld kan worden waar Rico wat aan heeft.
duimen jullie mee?

Het is bijna zover, zeker duim ik!

Groetjes,
M

Wat fijn dat ze vandaag langskomt.

Ik hoop dat het allemaal goed gegaan is en dat jullie veel aan haar zullen hebben.

Groetjes,
Sandra

zoooo klaar
Met zijn motoriek was helemaal niets mis, hij sprak 3 en 4 woord zinnen zoals: mama gaat kaasje pakken. hmmm!!
of: auto rijden! en : wil cocolade eten (chocolade maar hij bedoelde met eten drinken dus chocomelk)
dat was allemaal hartstikke netjes. ook kauwde hij goed op zijn eten maar ze vond wel zijn prikkels te groot in zijn mond, dus nu mag hij (yes denkt rico) nibbit shipjes eten om de dag 10 stukjes. en verder elke dag een cracot (of hoe je dat ook schrijft, van die soort wit/bruin achtige crackers die zowat in je mond smelten…jullie kennen ze wel he?)

over het drinken;
hij gaat dus zelfzn hoofd naar voren of naar achteren doen. dit was al niet oke dus drinken mag uitsluitend in zijn eetstoel en niet op zijn peuterstoel, de bank of wat dan ook. 2 keer per dag oefenen en onze hand op zijn hoofd leggen (niet voorhoofd of achterhoofd maar bovenop zijn haar zeg maar) dan moeten we eerst contact maken met de rand van de beker op zijn onderlip. zodat hij voelt: hee dit is de basis.
en dan voorzichtig gieten.
uiteindelijk na een paar keer oefenen had hij het zo goed door, dat hij 3 slokjes nam ZONDER zijn tong te gebruiken en zonder te morsen!! echt ik stond versteld! Ze zei ook: je moet niet tegen hem zeggen: rico niet de tong uit de mond duwen. je moet juist niets zeggen maar gewoon afstand creeren tussen rico en de beker. en rico weeer achteruit zetten (dus hoofd tegen de rug/hoofdleuning) en de handeling weer opnieuw uitvoeren. ZONDER iets te zeggen.
nouuiteindelijk had hij dat ook door. dus toen hij zijn tong weer gebruikte in de beker trok hij ZELF terug en zei: oops TONG! nhahahha
dus nu 2x daags oefenen zonder teveel druk.

Over het tandenpoetsen. ze zei inderdaad dat dit de grofste manier van mondprikkeling is voor een kindje. hoe zachter je poetst hoe meer moeite hij heeft (zie het maar als je je zelf kriebelt over je arm, dat kietelt en als je wrijft juist niet) dus we moeten het wat harder aanpakken qua tandenpoetsen. en door middel van die craccot crackers en nibbits dempt die prikkel op den duur blijvend af. Over 2 weken komt ze terug en dan neemt ze iets mee waar hij op mag bijten tijdens het poetsen iets aparts… geen idee wat ze bedoelde maar dat zie ik dan wel.

Over de broccolie.
tja ook dit is aan bod gekomen.
de reden dat hij dat geprakt wel eet en heel niet, dat hij dan gaat kokhalzen heeft ook met de sterkte van de mondprikkel te maken, de structuur dus.
dit had hij namelijk ook met boontjes gehad (daar zitten soms van die draadjes aan weet je wel) als het kietelt in zijn mond en het is groot zoals broccoli. dan reageert zijn mond zenuwen daar meteen op, wat dus naar de keel schiet (de prikkel) daardoor kokhalst hij zo.
dus geen broccolie geven voorlopig zei ze, eerst zorgen dat die prikkels wat gedempt worden.

zo dat was het wel

Klinkt helemaal top!!!

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

ja echt he!
net weer geoefend en het ging best redelijk
maar we moeten vol blijven houden

Klinkt inderdaad goed. Duidelijke aanwijzingen waar je iets mee kan. Zet 'm op!

Groetjes,
M

Goed zeg dat ie het nu door heeft!!! Super Rico!!!