Logeetje

Zaterdag is mijn stiefdochter gekomen om te logeren. Nog voordat zij kwam heb ik de meiden naar mijn ouders gebracht omdat we savonds een verjaardag hadden.
Smiddags heb ik met mijn stiefdochter cakejes gebakken en versierd en daarna heeft ze me mogen helpen met koken.
Daarna naar de verjaardag toe.

Zondag uit geslapen. Vriend was opgestaan voor zijn dochter die braaf op haar DSI zat te spelen.
We zijn samen gaan wandelen (vriend lag voor pampus op de bank).
Tot dat moment ging alles super goed, en had ik geen kind aan haar! Ze was super braaf, heeft zich bijna nergens mee bemoeidm luisterde goed en heeft leuk meegedaan. Ik had er zelfs lol in om haar in huis te hebben, ze was echt braaf!

Toen we bij mijn ouders waren kon ze weer niet van de meiden afblijven. Oke, ze vond het erg leuk om haar halfzusjes weer te zien en dat kon ik nog wel begrijpen.
Bij mijn schoonouders later was ik weer even minder blij met de (gemiste) opvoeding die ze genoten heeft. Op een gegeven moment pakt stiefdochter zonder te vragen een chocolaatje uit een zak die op tafel lag. Hier reageerde mijn vriend niet op, dus ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze dat niet zomaar mocht pakken maar moest vragen. (ik ben van mening dat je zoiets toch moet vragen, al helemaal op een plek waar je pas 3x geweest bent).

Na het eten stiefdochter bij mams en stiefpap afgezet. Die waren naar de kroeg gegaan dus daar moest zij ook heen.
Opeens telefoon, vriend neemt op en ik had al snel in de gaten dat dat zijn dochter was. Er waren problemen tussen stiefvader en haar, volgens alles was hij tegen haar uitgevallen ect of mijn vriend haar kon gaan halen. Uit voorzorg ben ik maar gegaan, want als bij mijn vriend het knopje omgaat…word stiefvader gelijk gemaakt met de vloer.
Toen ik bij de kroeg aan kwam, kwam stiefdochter al naar buiten gerent.

De hele situatie bij haar thuis is behoorlijk kl*te.
Stiefvader blijkt 2 ramen ingeslagen te hebben afgelopen weekend, moeder heeft geen huissleutel en geen bankpassen, stiefdochter vroeg of hij haar moeder geen pijn wilde doen en was bang toen hij haar een aai over de bol wilde geven.
Tja…wat moet je daar nou van denken.
Thuis gevraagt of hij haar moeder al eens pijn had gedaan: 'ja’
Of hij haar pijn had gedaan:'alleen met woorden’
En er was altijd wel wat in het weekend, als hij dus alcohol op heeft.

Nou afgesproken dat stiefdochter deze week bij ons blijft logeren. Ik denk dat dit het beste is voor haar op dit moment, even weg van ruzies en spanningen.

Kwam er alleen achter dat moeders nog van mijn vriend houd. Nou interesseerd mijn vriend dat niks, maar goed, alleen al het idee dat zij straks misschien een poging gaat doen…

Deze week dus lekker druk en de kleintjes zijn vanavond wakker geworden en wilde niet direct weer gaan slapen. Morgen zouden we gaan zwemmen maar ik heb mijn zus afgebeld want dat gaat helemaal niks worden op deze manier.

Weer een heel verhaal, maar moest het even kwijt.

He gatverdamme wat een nare situatie. Knap van je dat je na alle trubbles haar toch deze week in huis genomen hebt. Overigens kan dit wel haar gedrag verklaren he. Ik bedoel als ze daar zoveel uitgescholden en zo wordt heb je kans dat ze bij jou negatieve aandacht zoekt als ze meiden er zijn. Bang dat ze geen aandacht krijgt. Want zo te horen als je alleen met haar bent is ze heel lief. Kan ook zijn dan ze verwacht dat haar vader ook zo is omdat dat misschien een beeld is dat ze ze van mannen heeft. Weet niet hoe lang dit natuurlijk al zo is.

Overigens snap ik haar moeder niet. 1. je laat je kind niet in de kroeg afleveren, 2. je gaat niet ‘gezellig’ de kroeg in met een alcoholist (want ik neem aan dat deze man dat wel is). 3. kies voor je kind en niet voor je man in zo’n situatie.

Maar ja ik ben haar niet. Overigens hoop ik wel dat die moeder even goed na gaat denken want hier kun je haar over een week niet naar terug sturen. Anders misschien toch zelf de nodige instanties inschakelen en stappen ondernemen.

Sterkte meid. Oh ja en wel consequent blijven ondanks alles he, want zo te horen heeft ze dat wel nodig. Dit meisje weet volgens mij niet wat er van haar verwacht wordt door der moeder.

Groetjes,

Michèle

Moeders is al een paar weken aan het zeggen dat ze weg wilt bij die man, maar doet er volgens mij niks aan.
Ik vind dit geen situatie voor een kind van 9, zij behoord niet ieder weekend in de kroeg te hangen, op zondag laat in bed te komen en ook niet dat ze bang ‘moet’ zijn voor de gevolgen na het drinken van stiefvader en moeder.

Ik weet niet in hoeverre hij alcolist is, ze drinken bijde, ook zij en de nodige piljes. Wat ik gister aan moeder en stiefvader gemerkt heb hadden ze al genoeg op. Sorry, maar ze hebben verantwoording over een kind van 9, dan drinkt er maar 1 niet of zo. (ik heb zowiezo niks met alcohol dus snap dat iemand ‘moet’ drinken dan ook niet)

Voor mezelf hoeft deze meid ook niet bij ons te komen wonen, maar ik kan haar niet in dit gezin laten zoals deze nu is. Wat dat aangaat zit ik liever zelf te piekeren hoe ik het moet regelen. Maar nadat ik haar vanmorgen had afgezet zodat ze naar school kon, kregen we een sms dat ze een grote mond had gehad en dus niet meer komt deze week…arm arm kind.

Moet even stoppen straks vertel ik wel meer

Ja helaas weet ik wel wat het is om drank te moeten hebben. Ik ben wel al bijna 8 jaar droog inmiddels. Maar ik ben zelf ook opegroeid met een verslaafde stiefvader, dus ik weet dat het echt niet leuk is.

Enne zij mag dus deze week niet meer naar jullie toe begrijp ik hieruit?? Maar ze zou deze week toch zo ie zo bij jullie zijn?? Lekker hebben ze daar weer een machtsmiddel om der in het gareel proberen te houden. Ik vind het niet zo gek dat ze af en toe compleet ongemanierd is. Niet om haar goed te praten hoor, want ze moet gewoon regels hebben en zo. Maar ze kent denk ik al een hele tijd niet eens meer een normale gezinssituatie.

En als jullie haar niet in huis kunnen of willen nemen dan zal ze toch naar een pleeggezin gaan als deze situatie verder uit de hand zal lopen. Vergeet niet zo lang haar moeder bij deze man blijft en zijn gedrag blijft tolleren en zij ouder wordt de situatie steeds vaker zal escaleren.

Groetjes,

Michèle

Even verder, krijg je gelijk antw op je vragen/opmerkingen.

Ze mag dus indd niet komen deze week. Ik vind, dat ze aan het kind moeten denken, ook al heeft ze een grote mond gehad, de situatie waar zij in zit nu is geen situatie waar een kind in zou moeten zitten, ze zou hier een weekje rust krijgen.
En ik denk ook dat ze thuis wat moeilijker is dan hier omdat er daar spanningen zijn, ruzies zijn (die zijn hier ook wel eens, maar dat krijgt ze niet mee) en zij zich misschien gewoon helemaal niet fijn voeld.

Ze moest vanmorgen terug naar huis omdat ze smorgens met de bus opgehaald word om naar school te gaan en die bus komt haar bij hun thuis ophalen. Vanmiddag zouden we haar weer gaan ophalen.

Mijn vriend zei gisteren nog dat hij voor haar wilt gaan vechten, er voor wilt zorgen dat ze bij ons komt wonen. Van de ene kant zeg ik JA. Het kind moet in een normaal gezin opgroeien en niet in angst. Van de andere kant zeg ik ‘nee’, want ze is dol op haar moeder, en ik vind het met 2 kids en 3 honden wel even druk genoeg hier. Maar als mijn vriend voor haar wilt gaan vechten, sta ik achter hem en zal ik hem steunen. Voor hem, maar ook in belang van het kind.
Moeders vroeg zich gister nog af of we geen jeugdzorg in zouden schakelen, daar was ze wel bang voor…ik heb gezegt dat we dat niet zouden doen.
Als we het kind hier willen krijgen zullen we een rechtzaak aan moeten gaan, DNA getest moeten worden ect. Maar dat hebben we er wel voor over.

Wat ik dit weekend gemerkt heb aan het kind, is dat ze helemaal niet zo moeilijk en lastig is, ze heeft gewoon wat aandacht nodig, je moet haar bezig houden en duidelijk zijn. Daar is bij haar thuis blijkbaar een gebrek aan. En ik vind het toch zo jammer voor het kind, want ze was helemaal blij dat zij mocht mixen, suiker bij de boter mocht mengen, vormpjes mocht vullen en aardappels in blokjes snijden maar kon nog niet een ei kapot tikken.
Zelfs met mes en vork eten was een probleem voor haar. Vlees snijden kon ze dus niet…dat vind ik erg.

Wat ik uit de gesprekjes met haar merkte was dat ze geen of weinig hulp krijgt met huiswerk, geen extra oefeningen worden gedaan terwijl ze een achterstand heeft met rekenen en taal, dat is wat ze ons verteld hebben en ik merk het ook aan haar. Tenminste, als ik het vergelijk met mezelf op die leeftijd. 250 min 50 kon ze niet uitrekenen of het antwoord op ‘hoeveel moet er van 25 af om 20 te krijgen’ was 4 , cakevorm, glitterstiften kon ze niet lezen. Ze leest nog als een kind uit groep 3; letter voor letter. Digitale klok kent ze niet. wat 17.00u is weet ze dus niet en ‘20.00u bestaat niet’.
Dan denk ik; ga oefenen met dat kind dat die achterstand ingehaald word. Rekenen, lezen en kloklezen op een leuke manier. Dat hadden we deze week dus met haar willen gaan doen en dat vond ze ook wel leuk, maar helaas.

Ook als ik tegen haar zei dat iets niet mocht, reageerde ze daar goed op. Eerst mocht ze aardappels schillen, maar was dus geen succes (wist niet wat de scherpe kant was en zou zich binnen 5min in de vingers snijden) toen ik zei van; laat mij de aardappels maar schillen, vroeg ze gelijk of zij ze dan in blokjes mocht snijden. Dat ze 1van de honden niet mocht vasthouden met wandelen accepteerde ze ook goed, natuurlijk nog 1x extra vragen, maar nadat ik had gezegt dat ze de hond op de terugweg mocht vasthouden was het oke.

Eigenlijk is het helemaal geen vervelend kind, alleen een kind die uit een verkeerde situatie komt en duidelijk een gebrek aan aandacht heeft.
Ik denk dat als zij hier 2maanden is, het een heel ander kind zal zijn…of mag ik dat niet zeggen???

Oh nee hoor dat mag je best zeggen. Wat ik zo lees is ze heel erg verwaarloosd. Niet dat ze in vodden zal lopen, maar emotioneel. En het feit dat haar moeder al vraagt of je jeugdzorg niet wil bellen geeft al aan dat ze dondersgoed doorheeft dat ze fout zit. Best kans dat ze daarom ook niet komen mag omdat ze dan zal zien in die week wat normaal is en dat ze niet meer weg wil bij jullie.

Ik heb heel veel medelijden met haar als ik dit zo lees. Overigens zouden jullie deze troef (haar angst voor jeugdzorg) wel uit kunnen spelen door te eisen dat ze voor haar dochter gaat zorgen, dus bij die vent weggaat of dat jullie voor haar zorgen. Anders wel jeugdzorg inschakelen, al zou ik het persoonlijk al gedaan hebben.

Oh enne waaorom DNA?? Is dat bij wet nodig of is het niet 100% zeker dat ze van je vriend is???

Groetjes,

Michèle

Nou we weten heel zeker dat hij de vader is. Ze lijkt qua uiterlijk ook super veel op hem en sommige ‘stomme dingen’ komen zelfs overeen. Zoals niet tegen parfum in douchegel kunnen en geen brood met pitjes eten, hihi.

Ze waren toen niet getrouwd, hadden geen geweldige relatie en zelfs geen relatie op het moment van de geboorte, hij heeft het kind niet mogen erkennen en hij heeft dus ook geen ouderlijk gezag. Dus vandaar de DNA.

Mijn vriend wilt het nog even aankijken of het vaker zo zal gaan zoals het afgelopen weekend. Als dat ze is gaat hij er dus wel werk van maken. Misschien dat we in de tussentijd kunnen regelen dat hij haar alsnog mag erkennen en het ouderlijk gezag kan krijgen. Dan word het toch allemaal al wat makkelijker lijkt mij.

Ik begin het kind ook steeds beter te begrijpen nu ik weet in welke situatie zij zit.

Ik snap hem. Alleen ben ik bang dat ze niet zomaar toe zal staan dat hij haar erkend en dan zal het toch via de rechter moeten en dan komt alles meteen om de hoek kijken.

Ja soms maakt het kennen van de situatie de boel makkelijker en duidelijker. Niet dat ze met fluwelen handschoenen behandeld moet worden, integendeel, maar hierdoor kun je haar beter begrijpen en kun je meer geduld hebben met haar.

Groetjes,

Michèle

Ik zou al wel jeugdzorg inschakelen want wij hebben er ook mee te maken zie mijn topic zelf pleeggezin en die molens lopen heel maar dan ook heel langzaam

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ik had je topic al gedeeltelijk gelezen. Wat een toestand zeg.

Ik zal het mijn vriend eens voorstellen, hij is immers de persoon die dit moet gaan regelen.
Bedankt voor de tip!