Linkshandig?


#1

Ons zoontje is bijna 4 en hij tekend en eet met links, toen hij kleiner was gaf ik automatisch alles aan in zijn rechterhandje omdat wij dat zo gewend zijn maar naar mate hij ouder werd pakte hij het over naar zijn linker hand, was er grappig met van die “voorgevormde” bestekjes, die gemaakt zijn voor rechtshandig.
Ik denk dat hij echt linkshandig wordt (is) dat maakt natuurlijk niets uit en ik heb gelezen dat je niet moet stimuleren om met rechts te gaan schrijven omdat dat slecht is voor zijn ontwikkeling in het algemeen alleen vind ik het zo onhandig om hem te leren schrijven, ik laat hem dus ook maar rommelen, hij zal er vanzelf wel achter komen hoe hij het beste kan gaan schrijven.
Een broer van mijn man en een zus van mijn moeder zijn linkshandig en verder niemand in de familie.
Wie is of heeft een kind dat linkshandig is en wat vinden jullie daarvan?

Gewijzigd door - vlokje03 op 13 Mar 2013 09:15:43


#2

Ik en mijn man zijn linkshandig.
Mijn dochter is rechts, mijn zoon van 15 maanden weet ik nog niet precies.

En wat ik er van vindt… ben er nooit zo mee bezig geweest. In het begin moest ik wel even schakelen je doet snel dingen links voor.
Zoals veters strikken ed.


#3

Hier zijn wij allemaal rechts. Behalve mijn man zijn mijn jongens en ik linksbenig met voetbal enzo.
Ik zou zeker niet rechts gaan aanleren, toch iets wat voor je bepaald ik of je rechts of links bent.
Scharen ed zijn er ook voor linkshandigen.

ps. heeft hij 1 of 2 linkerhanden

Gewijzigd door - pranger7 op 13 Mar 2013 10:31:02


#4

Niet druk over maken, gewoon lekker linkshandig laten zijn. Alle fabeltjes over linkshandigheid zijn al vele jaren achterhaald.

Bij overduidelijke linkshandigheid bijv. wel een linkshandige schaar in huis halen anders leert zo’n kleintje nooit fatsoenlijk knippen en dat kan frustrerend zijn.
En t.z.t. zal een linkshandige vulpen nodig zijn op school enzo, maar dat regelt zich tegen die tijd vanzelf.

Groetekes, Sje


#5

Aaron heeft hetzelfde als Johan : rechts schrijven en links voetballen.
Nu nog eens recht leren schieten!

Ik ben gewoon rechts.
ik vind het wel apart…links en rechts zijn!

Gr, Danielle


#6

Ik ben linkshandig, mijn vriend rechthandig en mijn boy zowel links als rechtshandig. schrijven doet hij rechts maar kleuren, eten, knippen en ballen gooien links. voetballen doet hij zowel links als rechts. Tja…tis maar net wat je fijn vindt. ik vind het allemaal best…hij doet maar een eindje

groetjes,
ILoveMyBoy


#7

Ik ben linkshandig, Diana rechtshandig.
Ik doe trouwens wel veel dingen op de rechtshandige manier,
en bijvoorbeeld zagen, timmeren en tennissen kan ik met beide

Hylke is duidelijk links, en Jitse zeer waarschijnlijk rechts.
En inderdaad hebben wij laatst een linkshandige schaar gekocht.

M.


#8

Ik heb er verder nooit op gelet hoe hij andere dingen doet met voetballen enzo maar dat hij met links zijn pen/potloot vasthoud is zo onhandig.
Laatst wilde hij iets natekenen dat aan de linkerkant van het papier stond maar dat lukte hem niet zo goed omdat zijn hand steeds op de afbeelding lag.
Ik kan mij heel goed een jongetje herinnenren op school die met links schreef en dat zag er zo debiel uit hahahaha hij had zijn arm helemaal rond zijn schriftje en zijn hand naar beneden geknikt … snappen jullie het.
Enne Sje, moeten ze met een vulpen schrijven op school? als linkshandige zal je wel eens met je hand door de natte inkt heen vegen denk ik.

[img]http://lb3m.lilypie.com/my9gp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />


#9

Ja heel herkenbaar, mijn arm ligt ook om het papier heen en ik schrijf van boven naar beneden. Het ziet er heel onhandig uit maar werkbaar
Ik weet nog goed dat ik in groep 3 zat en dat ik recht moest zitten en mijn papier iets scheef, maar dat lukte echt niet op zo’n manier, ook omdat met vulpen je eigen geschrevenen weer uitveegde hoop frustratie.


#10

@Vlokje, ja in groep 4 gaan ze met vulpen schrijven. Toevallig heeft onze jongste er net vorige week een gekregen op school. En er zijn linkshandige vulpennen dus blijkbaar is het wel te doen.

Zie hier artikel over linkshandigheid. Las nu pas waarom linkshandig schrijven vroeger “verboden” was: met een kroontjespen is niet “duwend” te schrijven, dus toen kon het niet anders dan met rechts. Vandaar dat ze kinderen linkshandigheid afleerden.

Inmiddels is dat dus achterhaald en is er niks mis met linkshandigheid hoewel het soms echt niet handig is. Zoek op Google ook maar eens op linkshandige vulpen en dan zie je meer informatie.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 15 Mar 2013 11:02:47


#11

Sje ik heb je linkje even bekeken, thanks.

Vandaag liep ik achter Dion toen hij aan het steppen was en daarbij zet hij af met zijn linkerbeen en als ik step doe ik het met rechts, dus ik denk dat hij ook linksbenig is.

Gewijzigd door - vlokje03 op 17 Mar 2013 21:02:24


#12

Mijn dochtertje is 5 jaar en ook linkshandig. Haar juf twijfelde daar nog aan, maar ik zie haar alles met links doen. Zelf vind ik dat geen probleem. De juf vertelde ons ook dat rechts stimuleren wel goed is, maar vanaf peuter tekent ze echter altijd al met links. Ik doe hetzelfde als jij en laat haar gewoon schrijven zoals ze zelf wil.
… Mijn man en ik zijn trouwens beiden rechtshandig (en geen familie waarvan ik weet dat er linkshandigen zijn).


#13
quote:
De juf vertelde ons ook dat rechts stimuleren wel goed is,

Dat is dan een juf die geboren is in 1834 waarschijnlijk!

Groetekes, Sje


#14

Ja, is dan waarschijnlijk een ouderwetse opvatting…Deze juf gaat bijna met pensioen, misschien werd er vroeger gesteld dat je linkshandige kinderen nog kan ombuigen naar rechtshandig? Weet je wat trouwens wel raar is, is dat mijn dochtertje niet wil knippen met een schaartje voor linkshandigen. Ze knipt volgens mij met rechts (maar daar moet ik nog een beter op letten de volgende keer dat ze aan het knutselen is).

Groetjes


#15

Vroeger moesten kinderen inderdaad met rechts leren schrijven omdat met kroontjespennen niet met links te schrijven is. Kroontjespennen kun je alleen over het papier trekken. Die kun je niet duwen. En linkshandige mensen duwen hun pen over het algemeen.

Dus vroeger hadden ze geen andere keus dan kinderen te leren met rechts te schrijven. Dat is hartstikke achterhaald met de pennen van tegenwoordig. Er zijn zelfs linkshandige vulpennen met een speciale punt waarmee wel duwend te schrijven is.

Groetekes, Sje


#16

Mijn echtgenoot is ook links en gebruikt een gewone vulpen. De vulpen past zich aan de eigenaar aan. Dus iemand die links is, moet zijn vulpen niet aan iemand die rechts is uitlenen!!!

Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!


#17

Op school krijgen ze vulpennen met van die uithollinkjes bij de greep. Daar gaat het dus niet alleen om de punt, maar iemand die rechtshandig is, kan een linkshandige pen niet eens goed vasthouden omdat de uithollinkjes waar duim en wijsvinger in moeten andersom zitten.

Wat betreft het niet uitwisselen van vulpennen, dat geldt altijd. Ook rechtshandigen moeten elkaars vulpen niet gebruiken omdat zo’n punt door een bepaalde slijtage naar iemands hand is gaan staan, zoals ze dat altijd zeggen.

Mijn vader schreef altijd met vulpen vroeger. Hij schreef er prima mee, ik kreeg er geen druppel inkt uit, gewoon omdat ik de pen in een andere hoek vasthield.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Mar 2013 15:52:49


#18

I rest my case!!! Je zegt het precies goed, Sje. Een vulpen is voor het leven zeggen ze ook wel eens.

Vroeger leerde ik op de basisschool met een Lami vulpen schrijven. Van hout en een blokje erachter zodat hij niet van tafel af kon vallen. Die worden volgens mij nog steeds verkocht. Je kon je naam ook op de dop schrijven op een speciale sticker. Je ziet het, allemaal nostalgie!!

De oudste gaat volgend jaar naar groep 3 en is nu zelf al bezig met schrijven. We hebben zo’n Stabilo pen gekocht voor haar verjaardag. Een roze uiteraard!!

Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!


#19

Logisch die roze stabilo! Haha! De jongste heeft ook een roze. De oudste wilde een blauwe destijds.

Groetekes, Sje


#20

Ze had hem van haar zusje gekregen voor haar verjaardag. Pappa en mamma hadden al eerder een cadeau gegeven. Een super mooie step, ook roze…

Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!