Link tussen huilbaby en slecht pratende peuter/ kl

Ik hoorde van iemand, dat er waarschijnlijk een samenhang is tussen huilbaby’ s en slecht pratende kinderen…het schijnt dat deze baby’ s verder ook vaker druk zijn, en eerder van hun middagslaapjes af zijn.

Mijn zoontje Thomas was een huilbaby, en die praat nog niet zooo goed, hij is ook druk. Slapen doet hij tussen de middag gelukkig ( op dringend verzoek van mama en soms lichte chantage… ) nog wel. Nou denk ik dat het ’ slechte praten’ van Thomas vooral komt, doordat hij problemen heeft met zijn oren (oorontsteking na oorontsteking, buisjes, etc.etc.) Maar, misschien heeft zijn babytijd er ook wel mee te maken…

Zijn er mama’s die dit herkennen?
Doen jullie dan ook iets met die ’ spraakachterstand’ ? En wat? (Thomas kan nog niet terecht bij een arts, omdat je daar pas heen mag als je oren helemaal in orde zijn. Dat is nog niet het geval bij hem…)

Ik hoor graag van jullie!!!
Groetjes Charon

Marten was ook laat vond iedereen. hij heeft ook buisjes gekregen en daar is t n stuk beter van geworden. Het praten gaat nu goed. Toen hij de buisjes erin zaten zei de arts dat het maar goed was want hij hoorde alsof je een prop natte watten in je oor hebt. de dokter kan wel zien of er vocht achter het trommelvlies zit.
Marten had altijd last van zun oortjes. Er liepen rode strepen vanaf zijn oor naar zijn wangetje.
Of er een verband is weet ik niet, dat heb ik niet mee gemaakt.

Groet, El
moeder van Demi (22-03-00) &
Marten (11-11-02)

Nou hier zeker geen link tussen huilbaby en niet goed praten!!!
Lisa heeft heel lang en heel veel gehuild maar kon al heel vroeg erg goed praten.
Dus bij ons klopt die link in ieder geval niet!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Hallo!!

Ik zal inderdaad de laatste zijn die deskundigen woorden in de mond zal leggen. (al moet ik wel zeggen, dat ook zij het niet altijd bij het juiste eind hebben…) Aangezien ikzelf een huilbaby heb gehad, en mijn zus er een heeft gehad, is dat bij ons nogal eens het onderwerp in een gesprek. (nu gaat het vooral over hoe goed het nu eigenlijk gaat hoor…) Een medewerkster van een zorginstelling vertelde me dat ze vaak meemaakte dat kinderen die slecht praten huilbaby’s waren. Niet altijd, vaak. Ze had er verder geen onderzoek naar gedaan, het viel haar gewoon op. Vandaar dat ik me afvroeg of jullie ook wel eens van zoiets gehoord hadden…

Ik vroeg het dus niet speciaal voor Thomas, maar meer in het algemeen.

Wat Thomas betreft. Thomas heeft inderdaad problemen met zich te uiten.Hij heeft ten eerste al zijn oorprobleem. Hij heeft al buisjes, maar houdt oorontsteking na oorontsteking (het gaat al wel beter) Hij hoort daardoor minder goed, kan minder goed leren praten, en kan zich dus niet goed zo uiten. Hij uit zich waarschijnlijk door te slaan. We zijn heel erg met hem bezig, om hem duidelijk te maken dat hij d.m.v. woorden kan vertellen wat er is, en dat als hij boos is, wat best mag, hij naar ons of de juf toe mag komen, om het te vertellen. Maar hij is nog zo klein, hij snapt het allemaal nog niet, de arme ziel…Hij zal wel denken: Ze begrijpen me helemaal niet!!! De logopodiste accepteerd geen kinderen die niet voor 100 procent horen, daar valt heel moeilijk mee te werken. Tenminste dat zei mijn huisarts. En zo’n test is inderdaad ook niet altijd betroubaar aangezien het een momentopname is…hmmmm

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is allemaal…Groetjes Charon

hey hallo charon

zoals je weet heb ik ervaring met kariem met laat en slecht praten.
ik gaf met 3 jaar ook al aan dat ik kariem slecht vond praten,maar volgens iedereen was het gewoon de leeftijd en kwam het allemaal wel goed.tot groep 2 want toen kwam ineens de juf met het verhaal dat er nu toch wel iets moest gaan gebeuren omdat die anders achter zou raken.ik heb spijt dat ik niet mijn eigen gevoel gevolgt heb.want nu zit kariem al een jaar op logepedie en moet ik hem elke week weer uit de klas halen om naar de “‘praatjuf’” te gaan.ik snap dat het lastig is voor een logepediste om kinderen te helpen die ook last hebben van hun gehoor maar kariem heeft dat ook en gaat ook gewoon naar de logepedie.dus als je eigen gevoel zegt dat hij daar ook baat bij zal hebben zal ik gewoon eens bellen,ik wil ook best bij de logepediste vragen wat zij daar van vind maar dat moet je me maar dan ff laten weten…p.s een dikke knuffel voor thomas en robin!
liefs venessa

vzomerdijk

Hallo!

Twee weken geleden ben ik veranderd van huisarts.( ben nu bij dezelfde als mijn man) Ik zal een afspraak maken, om te vragen wat hij er van vind. Als ik het zo allemaal hoor, zal dat logopedie beteken. Gelukkig maar. Laten we hopen, dat het dan allemaal een stukje beter gaat…

Groetjes Charon

Ik weet er zelf dus absoluut niks van, maar het klinkt ook niet heel aannemelijk, tenzijn je zou gaan beredeneren dat deze kinderen hun eigen gehoor beschadigen, of te druk zijn met andere zaken dan hun spaark ontwikkeling of niet ontvankelijk zijn voor spraak?
Moet je voor de gein eens gaan kijken bij zoekmachines, daar komt toch wel spraakachterstand en huilbaby en speciaal KISS syndroom naar voren, dus waarschijnlijk kan je daar wel wat vinden?

Persoonlijk zou ik ook denken, doe er nu wat aan hoor, dan voorkom je dat de achterstand zo groot is dat je op andere vlakken ook een achterstand krijgt, toch?