Lindsey naar de psz :(

ik weet dat niemand behalve wij zelf de keus uiteindelijk zelf moeten nemen maar ik wil jullie toch om advies/raad vragen.

Het volgende is gaande: momenteel zit ik dus in de ziektewet vanwege die burn-out en het ziet er niet naar uit dat dit snel over is. kans is dat ik met een maand of 3 (ongeveer natuurlijk, kan eerder kan later) weer aan het werk kan.
MAAR mijn contract is dus afgelopen en wordt niet meer verlengd. Opzich is dat voor nu nog geen probleem omdat ik gewoon in de ziektewet blijf. En Lindsey kan dus in ieder geval tot eind dit jaar op de kdv blijven omdat ik dit jaar wel gewerkt heb.
Maar de kans bestaat natuurlijk dat ik geen werk kan krijgen wanneer ik daar weer klaar voor ben. En als dat heel 2011 gaat duren kan ik dus mooi alle maanden aan kinderopvangtoeslag gaan betalen. Maar als ik dus wel werk krijg ook als is dat voor een paar maanden dan heb er wel gewoon recht op.
Andere kant is, als ik ze nu van de kdv haal en naar de psz laat gaan en ik krijg volgend jaar wel weer werk dan heb ik dus geen volledige opvang.

Daar komt ook nog bij dat ik bezig ben (nu ligt dat dus wel even stil) met een opleiding tot nagelstyliste en hier wil ik zelf in verdergaan. Volgend najaar heb ik daar examen in en hoop ik dus voor mezelf te kunnen beginnen en dat zou natuurlijk wel weer prima kunnen terwijl Lindsey op de psz zit. Daar hoeft ze niet perse voor naar de kdv. Maarja voor het zover is…

Een volgend punt is dat ik nu wel het geld gewoon nodig heb.
Ik moet alleen nog wel navragen bij de belasting of ik ook nog recht heb op de toeslag als ik in de ww kom te zitten.

Ik heb een maand opzegtermijn bij de kdv dus in feite heb ik nog twee weken om een beslissing te nemen. Ik vind dit dus echt heel moeilijk.

liefs,
Rinske

Gewijzigd door - Rinske op 14 Nov 2010 10:55:44

Gewijzigd door - Rinske op 15 Nov 2010 14:31:06

Phoe lastig, persoonlijk zou ik proberen het kdv zo lang mogelijk aan te houden ook met het oog op je herstel. Je dochter is heel lief maar vreet denk ik energie ook nu en die heb je met een burn out zelf heel hard nodig, En wat je zegt als je weer aan het werk kan of voor jezelf kan beginnen heb je opvang nodig. Dus ik zeg zoek het uit bij de belastingdienst en probeer het kdv zo lang mogelijk aan te houden. Vraag anders ook bij je gemeente na of ze geen potje hebben voor mensen in jouw situatie.

Groetjes,

Michèle

Ik weet iig wel (ik heb ook in zo’n soort situatie gezeten) dat je een heel jaar lang recht hebt op kinderopvangtoeslag ook al heb je maar 1 dag in het hele jaar gewerkt! Verder kan ik je niet zo goed advies geven. Ik ben namelijk zelf niet meer aan het werk gegaan omdat mijn man een goede baan heeft gekregen en ik thuis kon blijven… Sterkte iig!!

@Michèle: dat is idd zo, dat is dan ook een van de redenen dat ik ze het liefst op de kdv zou houden. de dagen dat ze nu thuis is (buiten het weekend om) komt m’n moeder een paar uurtjes, dat scheelt al wel want idd een hele dag alleen met d’r trek ik gewoon niet.

@Yavahn: oke, maar is het dan ook zo dat je nog steeds recht hebt op die toeslag als die ene dag bijv. in augustus valt en dus niet vanaf het begin van het jaar?
maandag iig de belastingdienst maar is bellen.

liefs,
Rinske

En ook de gemeente he Rinske of zij je niet ook kunnen helpen en anders inderdaad maar 1 dagje per jaar werken

Groetjes,

Michèle

dat is idd ook een goede, die ga ik ook zeker morgen bellen.
thanx!

liefs,
Rinske

hmm…moeilijk ja, weet je, volgens mij is een psz goedkoper, maar als ze daar langer voor moet wachten? volgens mij zijn de wachttijden 3 maanden (hier tenminste wel) dat valt nog hartstikke mee toch? ik weet niet hoe het bij jullie is?

Ik kan me je keuze heel goed voorstellen. Gezien je herstel zou het wel even goed zijn een paar dagen alleen thuis te zijn, terwijl Lindsey naar het KDV gaat. Helaas kost een KDV heel veel geld en zeker als je helemaal geen toeslag terug krijgt.

In het jaar dat je werkloos raakt krijg je nog wel geld terug van de belastingdienst. Maar daar heb jij niks aan, want het jaar is al bijna voorbij. Dit jaar krijg je dus nog wel je geld terug, maar volgend jaar niet meer. Het is dus jammer dat je in januari volgend jaar niet werkloos had geraakt, want dan had je het heel 2011 nog teruggekregen.

Tim gaat 2 dagen per week naar de creche en daar betalen we ruim 500 eur voor. Gelukkig krijgen we een groot deel terug, maar als ik die teruggave niet had gehad en geen baan had gehad. Dan had ik dat echt niet kunnen betalen.

Bij onze creche is het zo dat als je je kind van de creche haalt, doordat je in de ww bent gekomen. Dan krijg je weer voorrang op het moment dat je een baan hebt en haar weer wilt aanmelden. Ik zou eens informeren of dit bij jullie creche ook zo is. Als dit zo is, dan zou ik haar ervoor afmelden. En dan weer aanmelden op het moment dat je weer een baan hebt.

Succes met je keuze!

Groetjes,
Sandra

Ja, wat Sandra ook al zegt, die gewerkte dag moet dan wel in januari 2011 vallen helaas…

Als je in de WW zit kun je wel recht hebben op de toeslag, maar dan moet je een tegemoetkoming in de kosten krijgen van het UWV. Meestal krijg je die als je een reintegratietraject volgt. Via de gemeente kun je ook een tegemoetkoming krijgen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, maar dat moet je even navragen.

Groetjes Natasja

heb net heel fijn met belastingdienst en gemeente gebeld.
ik ga hier niet het hele verhaal opschrijven maar waar het feitelijk op neer komt is dat ik dus mooi dikke vette pech heb.
hoe ik dat dan moet doen als ik volgend jaar na een tijdje ww wel weer werk krijg/vind? tja geen idee.

ben behoorlijk pissig omdat t allemaal zo krom als wat is.
in feite had ik dus gewoon beter nog 2 maanden door moet zetten want dan was er niks aan de hand geweest!

net dus ook lindsey maar afgemeld/uitgeschreven. ik hoop dat het per 1 jan. kan want ze hebben eigenlijk een opzegtermijn van 2 maanden en dan vanaf de 1e of de 16e van de maand. ik heb aangegeven hoe het zit en ik dus eigenlijk ook geen geld heb om die 2 weken te kunnen betalen. wordt als het goed is zo teruggebeld.
ik vind t ook gewoon ontzettend sneu voor Lindsey, ze heeft t zo ontzettend naar d’r zin en nu moet ze weer ergens anders gaan wennen. ik weet dat het geen mega probleem is, het is alleen zo dat dit er nu ook weer bijkomt en daar baal ik van.

nu maar op zoek naar peuterspeelzaal.
even voor degene die in rotterdam of omstreken wonen en dus ook een kindje op de psz hebben of bijna hebben. wat is bij jullie zo’n beetje de wachttijd geweest?

liefs,
Rinske

Balen zeg

Ik woon in Rotterdam en hiet bij het cb zeiden ze dat ik hem met 14 maanden op moest geven dan kon hij als hij 2 was terrecht. Maar een vriendin van mij der dochter kon na een mand al terrecht dus heel verschillende reacties. Gewoon even bellen. Bijdehand heeft veel vestigingen in Rotterdam, daar is Dylano ook ingeschreven. Als het goed is kan die in januari terrecht maar dat is mijn eigen keus geweest om te wachten tot hij 2 jaar en 3 maanden is.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Het is wel heel zuur Dat lindsey opnieuw moet wennen… maar probeer het ook niet te somber in te zien. PSZ is ook erg leuk. en als ze ouder was is wennen nog moeilijker… dat is hetzelfde met verhuizen. Kinderen zijn sneller gewend op jonge leeftijd dan op een oudere leeftijd.
Tuurlijk kan het zijn dat ze het in het begin wat eng vind, want ook angst komt rond deze leeftijd natuurlijk. Als je een goede psz vind, weet ik zeker dat het allemaal dik in orde komt meis!
Ga je eigen nou niet een trap onder je kont geven van: als ik nou 2 mnd langer door was gegaan…
dat is bullshit, je kon gewoon niet meer lieverd. Als jij door was gegaan was jij nog verder van huis geweest, en dan had Lindsey helemaal niets meer aan je gehad. Dat wil je al helemaal niet lijkt me. JIj hebt een goede beslissing genomen. Lindsey vind het veel erger om haar mama verdrietig en doodop te zien als je er nog erger doorheen zit, dan even wennen op een nieuwe school.
dat weet ik echt heel zeker!
het komt goed… gun jezelf de rust die je nu nodig hebt. Ik weet dat ik makkelijk praten heb. Maar ik herken die vermoeidheid wel dus opzich
het enige is dat ik rico niet ergens anders hoef te laten wennen.
En tuurlijk is dat sneu voor haar!

He gatver meid, das nou balen. Maar eh kan het kdv iets voor je betekenen als je wel weer werken kan?? Of als je via het uwv gaat integreren???

Groetjes,

Michèle

@Michelle: mm dat is dan dus nog even aanzien. er zitter er hier gelukkig verschillende in de buurt. hoop dat ze snel terecht kan.

@MamavanRico: dat is ook wel zo het is nu alleen even dat idee van als dit twee maanden later was geweest dan…
maarja het is niet anders en natuurlijk zal ze het ook op de psz wel weer naar d’r zin krijgen.

@Michèle: hier bij de kdv hebben ze helaas niet zo’n regeling, had het idd nog wel gevraagd maar daar doen ze hier dus jammer genoeg niet aan.
misschien heel stom hoor maar wat houd dat in dan, integreren via het uwv? ik wist niet dat zoiets bestaat. wel het integreren opzich, m’n vriendin werkt bij reintegratiebureau maar dat is dus echt voor speciale doelgroepen (ex-verslaafde, ex-gedetineerden, generaal-pardon mensen e.d.). maar daar val ik dus niet tussen.

ach misschien is het ook wel beter zo, ik kan me dan wel goed richten op de opleiding. Lindsey gaat trouwens vanaf 16 januari niet meer naar de kdv, dus ik heb nu nog een week of 8 voor mezelf en dat zal ook wel een hoop schelen tegen die tijd. dat hoop ik dan tenminste.

liefs,
Rinske

Rinske, even een tip: laat Lindsey ingeschreven staan bij de kinderopvangorganisatie. Ze komt dan weer op de wachtlijst te staan (of ze onderop of ergens in het midden komt weet ik niet) maar als je dan weer opvang nodig hebt, staat ze wel nog ingeschreven en heb je misschien snel een plekje.

@Freubeltje: dat is idd een hele goede, want als ze boven aan de lijst staat hoeft ze nog niet gelijk te gaan natuurlijk. thanx.

liefs,
Rinske

Ik heet geen Michèle, maar misschien heb je hier wat aan?
http://www.uwv.nl/particulieren/re-integratie-werken/vanuit-uitkering/index.aspx

Als je een re-integratietraject volgt via het UWV heb je wel weer recht op kinderopvangtoeslag, maar dan moet het UWV 1/6e deel van de kosten voor de kinderopvang bijdragen.

Groetjes Natasja

hahaha dat maakt niet uit hoor, morgen dan maar is even het uwv bellen.

liefs,
Rinske

@Rinske: precies, en dat neemt natuurlijk niet weg dat het niet moeilijk is, ik hoopte alleen dat het voor jou gevoel toch wat verzacht.