Lieke bijt

hallo allemaal,

Is al weer een tijd geleden ik iets op het forum heb geplaatst maar ik heb weer eens jullie advies nodig. Onze Lieke is van 13 oktober een jaar en zit 2 dagen per week op het kdv. De laatste tijd als we haar komen halen krijgen we constant te horen dat ze andere kindjes heeft gebeten, zo ook weer afgelopen maandag. Toen mijn schoonmoeder ze ging halen zat ze in de box omdat ze weer net iemand had gebeten en toen hadden ze haar even apart gezet. Nu hoor ik van meer mensen dat het toch wel vaker voorkomt dat kinderen rond de leeftijd van 1 jaar bijten maar ik vind dit erg moeilijk. Ik moet eerlijk zeggen mijn oudste dochter werd vroeger altijd gebeten op het kdv maar daar kon ik beter meer omgaan dan dat mijn eigen dochter zelf bijt. Iemand misschien tips voor mij waardoor ze het bijten misschien af kan leren. Lieke loopt nog niet aangezien ze bijna 8,5 maand in spreidbroek heeft gezeten en misschien is ze daar wel gefrusteerd over, ik zeg maar wat want ik weet het echt niet.

Gr. Vivian

Lilypie 1st Birthday Ticker

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze dat doen omdat ze zich niet begrepen voelen en dat ze zich zelf niet goed duidelijk kunnen maken; onbegrip dus.

De oplossing is : alles tot in detail vertellen en uitleggen.

Maar ja… voor de kindjes op het kdv is dat natuurlijk weer erg lastig . Probeer iig (ook de leidsters) om alles zo voorspelbaar mogelijk te maken. Meestal hebben ze op kdv en psz wel van die picto’s die het dagritme uitleggen, maar misschien kan daar nog even extra aandacht aan geschonken worden.

Lilypie 3rd Birthday Ticker

Gewijzigd door - Marlala op 28 Oct 2009 19:56:46

Noah heeft het ook gedaan, gelukkig niet zo lang hoor… een week of2/3
Heb er net wat Marlala zegt, zelf ook over gelezen… over het onbegrip, heb hem alles uitgelegd wat we gingen doen, maar ook uitgelegd dat bijten niet mag en dat dat zeer (auw) doet.

Sindsdien niet weer gedaan!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

rico bijt alleen bij doorkomende tanden (en bij kiezen vast ook wel)
ik heb vandaag zijn tanden gepoetst met een vingertop borsteltje, en heb ook geregeld AAAUW!! geroepen.
hij doet dit in ieder geval niet met opzet.
wil alleen maar zeggen dat het ook zomaar kan zijn dat ze last heeft van tanden of kiezen? dat ze het dan meer doet?
vraag of ze haar wat vaker een bijtring willen geven, het zou zomaar kunnen dat dit niet de “fase” is waar kindjes rond een jaar last van kunnen hebben, maar gewoon van het doorkomen van tanden enz.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik denk dat het enige wat je kan doen is er heel afkeurend op reageren. Dus duidelijk het contact afbreken als ze bijt en “nee” zeggen. Minke heeft nog niet gebeten maar slaat soms echt midden in je gezicht als haar iets niet bevalt. Ik denk dat ze er hun ongenoegen/ frustratie omdat ze iets bv niet mogen mee uiten, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat datzo mag. Dus wij zetten haar meteen op de grond of als ze daar al staat dan pak ik haar even zo vast dat ze me aankijkt en dan zeg ik heel streng "Nee, niet slaan!"Ik merk dat het nu al minder aan het worden is en dat ze vaak daarna ook meteen wil knuffelen, dus ze krijgen snel genoeg door dat ze stout zijn denk ik
Succes en groetjes!

gelukkig schreeuwt rico alleen maar als hem wat niet bevalt (hij niet altijd een stukje brood krijgt wanneer het hem uitkomt bijvoorbeeld haha) soms gooit hij wel zn speelgoed extra hard op de grond maar hij slaat mij nooit, trekt ook niet meer aan mn haar, en als ie het vastpakt zeg ik: ZACHTJES PAS EROP HE!
en dan doet ie heel lief.
maargoed ik roep nog maar niet te hard

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Bedankt voor jullie reacties. Wat Linette al zei afkeurend reageren en nee zeggen werkt denk ik het beste. Het consultatieburo in ons dorp gaf me hetzelfde advies dus ga ik dit maar eens een tijd opvolgen. Misschien dat het ook wel kiezen zijn die doorkomen aangezien haar hele mondje vol bulten zit, maar daar komen we ook wel weer vanzelf achter.

Gr. Vivian

Hoi
O wat lastig zeg! ik ben ook bang dat ik dat ooit te horen ga krijgen,Emma bijt mij nl ook! Ze doet dit uit liefde en enthousiasme (dat botviert ze gelukkig alleen nog op mij) Ik keur het ook af en doe haar voor hoe ze op een dndere manier lief kan doen…
Ik denk ook heel consequent nee zeggen.Veder zei je zelf al dat het warschijnlijk een fase is… doorkomen dus!
(bij mijn vriend heeft deze fase tot ong 9 jaar geduurt )

Groetjes gidget

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers