Mijn zoontje Luuk is best druk, daarom wordt hij ook snel moe. Om even iets rustigs met hem te doen wil ik graag voorlezen. Luuk komt gezellig op schoot zitten, het boekje gaat open… en dan gaat het mis. Luuk wil zelf bladeren en dat begint helaas niet bij de eerste bladzijde. Ik probeer het toch, maar dan is Luuk boos en kan ik het voorlezen op mijn buik schrijven. Hoe krijg ik toch voor elkaar dat Luuk lekker bij me komt zitten om voorgelezen te worden?
Groeten Saskia
Leuk, voorlezen... maar hoe?
Ik heb het ook geprobeerd met Senne maar het resultaat was hetzelfde als bij jou… Nu doe ik het als ze op bed ligt na het badje. Dsan is ze lekker rustig en wordt ze ook rustig van het voorlezen.
Misschien over een tijdje dat ze zonder zelf te bladeren (en bladeren doorscheuren!) bij mij op schoot kan zitten.
Ik lees even mee voor andere tips!
Groetjes van Sascha en Senne
Morgan leest ook een boek door elkaar zeg maar, wij noemen inderdaad op wat we zien. Ze heeft maar 1 gewoon boek dat ze mag lezen zeg maar, mede door het scheuren laten we de rest van de echt leesboeken nog even in de kast liggen. Zerder heeft ze boeken met heel dikke bladzijde met alleen plaatjes erop en die ‘leest’ ze zelf heel veel. Voorlezen voor het slapen gaan is hier nog niet aan de orde want mervouw heeft andere prioriteiten in bed.
Groetjes,
Michèle
Hier gaat het sinds 2 maanden perfect. In ieder geval 's avonds voor het slapen saampjes op de bank. En verder als het aan meneer ligt de hele dag pffffffff.
Komt vanzelf Dylano was er eerst ook veels te druk voor.
Liefs Michelle
Heerlijk lijkt me dat, als je kindje echt luistert naar een kort verhaal. Maar Eva is daar ook te druk voor nog. Als we lezen, d.w.z. een boek met plaatjes bekijken, benoemt ze alleen wat dingen die ze kent en dat is het. Ik zoek dan weer naar nieuwe dingen om aan te wijzen, maar daarin is ze niet geïnteresseerd. Komt vanzelf hoop ik!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Seth was eerst ook veel te druk, maar kwam wel regelmatig met een boekje aanlopen. Dan liet ik hem gewoon zijn gang gaan en vertelde wat over de bl;adzijde. Ook liet ik hem dingen aanwijzen, zo van: Waar is het…?
Nu vindt hij het heerlijk om bij je te zitten en een verhaaltje te lezen! Er moet natuurlijk niet TEVEEL tekst op 1 bladzijde staan, maar dan zou hij echt het liefst de hele dag boekjes lezen!
Liefs, Anne
Maar een boekje voorlezen hoeft toch niet te betekenen dat
je het hele boekje van voor naar achter doorleest?
Of dat je elke pagina helemaal leest?
Wat je kunt doen is zo’n boekje zelf een keer (of een paar keer)
door te lezen, zodat je het verhaal globaal kent.
Zo kun je, ongeacht het geblader van kindlief, toch het verhaaltje vertellen.
Of zoals hierboven al gezegd: maak er plaatjes kijken van,
en benoem alles wat je ziet.
Brei daar dan eventueel een verhaal omheen.
Over voorlezen moet je niet moeilijk doen.
Aandacht houden bij een verhaal is erg moeilijk als je zo jong bent.
M.
volgens mij gaat het bij ieder kind zo in het begin, en gaat vanzelf over. Hier doen we het nu s’avonds, ik kruip lekker naast hem op de dekens en lees voor, superrrrr gezellig. soms “leest” hij mij ook een verhaaltje voor (hij is 3)…dan kom ik inwendig niet meer bij, want je hoort jezelf terug en hij bakt er nog aardig wat van. En inderdaad kun je gewoon zelf wat verzinnen tijdens het bladeren. en op en dag…dan krijg je echt de kans de blz uit te lezen…en zit je na een half uur nog hahaha want je mag niet stoppen hihi
x Floss
Overdaga bekijk ik prentenboekjes met Tim. Dan wijs ik dingen aan die hij benoemd. Of ik leer hem plaatjes die hij nog niet kent. S’avonds voor het slapen gaan lees ik hem voor uit een leesboek. Maar dat zijn dan maar een paar bladzijdes en niet een heel boek. Dat vind hij erg leuk en dan luisterd hij ook erg goed.
Groetjes,
Sandra
Boekjes lezen kan ook achterste voren op zijn kop met sommige pagina’s die worden overgeslagen hoor! Ik zou er niet te moeilijk mee zijn! Gaat je kindje lekker zitten en kun je het “netjes” doen, van voor naar achter met elke bladzijde, fijn! Zo niet dan kan het ook anders hoor! Komt wel!
senna vindt boekjes onwijs leuk vooral met dieren
maar als ik bijv een boekje van dikkie dik neem kleine beesjes kan ze wel luisteren ik vertel niet de tekst verhalen maar gewoon wat dikkie dik dan doet.
bijv kijk dikke dik is aan het slapen en dan ineens wordt hij wakker hij heeft kriebels wnat hij krabt dikke dik gaat weg en komt terug oooo kijk dikke dik heeft mooie ketting nu heeft hij geen kriebels meer.
vindt de boekjes van dikkiedik ook onwijs leuk.
groetjes
Minke was eerst ook te onrustig en voorlezen lukte gewoon niet, maar sinds een maand of 2 gaat ze er echt voor zitten! Zoooo schattig en ik vind het zelf ook zo leuk . Haar favorieten zijn “Prinsesje Annabel” ( sesje bel lezen! -zegt ze dan) of " De kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept"- allebei superschattige boekjes. Iklees elke avond voor in haar slaapkamertje na het bad en ze zit dan bij me op schoot. Ze weet de tekst al zowat uit haar hoofd en leest dan met me mee.
Ik denk dat het bij de andere kindjes dus ook vanzelf komt!
kinderen die net boekjes leren kennen vinden het fijn om zelf wat te bladeren en wat te brabbelen, Rico doet dit ook graag dus ik laat hem zijn gang gaan.
als hij gaat slapen ligt hij in bed en dan luisterd hij wel naar mijn verhaaltje, zo gauw hij er niet bij kan is het goed, en vooral de korte verhaaltjes van b.v. Nijntje, dat lukt prima ook omdat ik er rare stemmetjes bij doe.
niet eentonig gaan voorlezen
bij elk personage hoort een ander stemmetje
rico lacht zich een breuk (papa trouwens ook op de bank)