Leren Jasje van Diesel stomen

Rico heeft een jasje (2ehands wel) van een vriend van mijn vader gekregen, zijn kindje had het ook aangehad.
het is een echt leren jasje van het merk diesel.
Ik ben er echt trots op want zoiets kan ik me dus niet veroorloven.
het probleem: het jasje lag al jaren op de zolder, de knoopjes zijn verroest waardoor ze bijna niet sluiten,
en het jasje is echt vies.
verder is het een supergaaf jasje, en hij zou er over ong. een half jaar inkunnen.
iemand tips?
stomerij is strontduur volgens mij, dan ben ik over een hele tijd meer kwijt dan wat het jasje ooit gekost heeft denk ik

De knoopjes moeten dus roestvrij zijn en het jasje wil ik weer mooi hebben.
Zou ik er andere knoopjes in moeten laten zetten of is het zo ook op te lossen??
paar vragen door elkaar dus.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Als wij een pak gaan stomen,(van Chris) dan kost dat 13 euro dus dat valt nog wel mee volgens mij.

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit… Je zou het altijd even na kunnen vragen!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

leder stomen is veel duurder dan een gewoon pak, dat is het nadeel dus

Ik had even op internet gekeken, en zag bij elke stomerij zo ongeveer 30 euro staan!
Als je schoonmaaktips voor leder googled, vind je veel tips om het zelf schoon te maken. Ik las vaak dat je leder in de wasmachin op 40 graden kan wassen met veeeel zwitsal babyshampoo! En dan op een hangertje laten drogen (niet bij verwarming)
De knoopjes zou ik er al halen en proberen te laten weken in echte coca-cola, dat laat roest verdwijnen. Als het niet lukt kun je er altijd nieuwe knoopjes aanzetten, of laten zetten. Bij ons op de markt zetten ze voor een paar cent van die spijkerbroek-knopen terplekke voor je aan de kleding, die zijn mooi stevig! Weet niet of ze dat bij jullie op de markt ook doen…?
Wel gaaf zo’n jasje zeg! Lijkt me erg stoer!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Leer kun je inderdaad ook op andere manieren schoonmaken. Probeer het eerst zelf met een zachte vochtige doek. Niet te nat maar ook niet te droog. Dan hangend drogen en inderdaad niet bij een warmte element (kachel, fornuis of in de zon) want dan krijg je witte kringen. Kijk dan in de winkel een voor leervet, meestal is dat niet zo duur. Wrijf daar het jasje mee in en laat het intrekken. Wrijf het als het goed ingetrokken is weer uit en je jasje is weer zo goed als nieuw en weersbestendig. En die knopen kijk inderdaad of je ze kunt ontroesten of kijk of je een allochten kleermaken hebt of een schoenmaker. Deze zijn vaak niet deur en kunnen dit soort knopen vaak opzetten. Niets afdoende aan nederlandse kleermakers maar die zeggen eerder dat het niet kan is mijn ervaring.

Groetjes,

Michèle

dankjewel iedereen,
maar dieknopen krijg je er echt niet af
het zijn niet echt knopen maar drukkers
snapje?
die krijg ik er niet af! help

ik zou hem in de mashine wassen en dan laten drogen/droog wrijven
en dan als hij droog is zul je zien dat het dof geworden is met lederzeep insmeren.

wel gaaf hoor zo’n jasje

Groetjes Gytha

Kijk eens of ze van HG niet iets hebben om ze schoon te krijgen. Die hebben geloof ik altijd wel spullen als je de wanhoop nabij bent.

Groetjes,

Michèle

ja michele dat zou ik inderdaad kunnen doen,
haha idd als je de wanhoop nabij bent

@Gytha en lieke:
een leren jas mag je toch alleen maar met de hand wassen en niet in het wasmachine?
of heb ik iets gemist

ik zou het gewoon in de maschine doen hoor dan op handwas, dan daait hij niet op volle toeren. Ik zou dat best durven, als ik iets heb wat ik eigenlijk niet durf te wassen doe ik het altijd op handwasprogramma en komt er nog altijd goed uit!

Groetjes Gytha