Leren drinken uit (tuit) beker

Hallo mama’s

Op het bureau zeiden ze een tijdje geleden dat ik best kon beginnen met Yfke uit een bekertje te leren drinken. Hoe sneller ze dit doen hoe beter schijnbaar ivm spraak en gebit.
Nu was hun advies een gewone beker (geen tuit) ivm spraak en drinktechniek.
( op een tuitbeker zuigen ze schijnbaar nogsteeds en leren ze niet het echte drinken) ALs dat nog niet ging mocht ik wel een tuitbeker proberen, maar dan GEEN anti-lek. ivm bovenstaande. Antilek moeten ze op zuigen en komt de vloeistof maar in kleine beetjes tegelijk. Aangezien een gewone beker eindigde in een zwembad, ik op zoek naar een tuitbeker GEEN antileksysteem. Nou, bijna nergens te vinden zo’n ding, alles is anti-lek. Uiteindelijk toch gevonden bij de hema. Nieuwe ronden, nieuwe kansen… Ook dit geen succes. Doordat er ineens een grotere hoeveelheid vloeistof in haar mond komt ( en ik doe echt heel voorzichtig, maar ze vind het toch raar denk ik) spuugt ze de helft weer uit. Slap helpt niet. Weer kind van top tot teen nat en omkleden. Ik dacht: het is mooi geweest, ze kunnen me wat op dat bureau, ze krijgt eerst een antilek, als ze dan eenmaal door heeft wat de bedoeling is van zo’n beker, dan zien we wel weer verder. Dus ik toch een anti-lek gehaald. Daar snapte ze helemaal niks van! Ze snapt niet dat ze eraan moet zuigen en dat er dan wat uit komt, zit dus in haar kinderstoel een beetje te spelen met dat ding (lees: op de grond smijten) en als ik het dan in haar mondje doe, dan zit ze me echt aan te kijken met die tuit in haar mond van: ja hallo, er komt niks uit hoor! haha. Vervolgens kwam ik erachter dat ze het makkelijker vond als ze liggend dronk ipv zitten, dus ik denk, het is toch anti-lek, zo maar s proberen en ja!!! ze dronk! maar… ook nu schrok ze denk ik van de hoeveelheid vloeistof in haar mondje ofzo denk ik, want ze neemt steeds slokken, maar spuugt deze dan net zo hard weer uit. Ze slikt haar drinken dus niet in, maar spuugt het uit. Ik laat haar dus nu maar weer gewoon uit het flesje drinken, want dan haar echt iedere keer omkleden. Echt alsof ze onder de douche heeft gestaan, zo nat is haar t shirt en romper na het drinken uit wat voor beker dan ook. Iemand tips?!?

mama1980

Lilypie First Birthday tickers

Laat haar drinken uit de niet-antilek-beker als ze in bad zit. Dan is het niet erg als ze het uitspuugt of als het misgaat. Mogelijk dat ze dan de slag te pakken krijgt. (Wel gewoon schoon water in doen natuurlijk )

Overigens wat die antilek-bekers betreft, ik dacht dat je daar uit het bovenstuk iets uit kon halen waardoor het geen antilek-beker meer was? Een of ander rubber stukje. Of heb ik dat verkeerd begrepen? (Hier hebben ze nooit uit tuitbekers, rietjesbekers of antilekbekers gedronken dus ik heb geen idee of het klopt dat je antilekbekers ook niet-antilek kunt maken.).

Groetekes, Sje

@sje ik heb ook geen idee, zal het eens uitproberen of ik iets uit dat dekseltje kan halen. Probleem van drinken in bad is alleen dat ze nog niet erg goed kan zitten. Is nog erg wankel. Ook badzitje zakt ze nog in weg, dus ik heb haar meestal nogsteeds op mijn arm in bad. In de kinderstoel zit ze al wel,maar daar heeft ze natuurlijk veel meer steun in haar rug dan in een badzitje. Misschien beter even wachten met drinken uit een beker tot ze stevig zit?

mama1980

Ja, dat zou dan inderdaad een hoop frustratie en troep schelen. Gewoon nog een poosje wachten tot ze zelf goed zit. Zo’n haast heeft dat drinken uit een gewone beker nou ook weer niet.

Het moet geen survival worden elke dag met dat geworstel met die beker.

Lekker time out nemen!

Groetekes, Sje

damian heeft een hele tijd alle tuitbeker geweigert maar heb nu een tuitbeker van nubi. die zit in een picknickzet bij de kruidvat (als ze die nog hebben) en anders hebben ze ze bij supermarkten die nubi artikkelen verkopen ook. de zak bestaat uit 4 tuitbekertjes 4 grote tuitbeker 5 kleine bakjes 5 grote bakken 3 bordjes met verdelingsvlekken 5 lepels en 5 vorkjes. dit is de enige tuit die damian accepteert en de set was 5 euro dus het geld niet
misschien dus een tip

wij zijn al met 6 maanden begonnen met het oefenen met een tuitbeker. toen ging het ook elke keer mis. tot hij 7 maanden oud werd, maar ik heb het elke dag aangeboden. het is gewoon een kwestie van oefenen. nu sinds 3 weken oefenen we met een gewone beker en ik moet zeggen ik heb het door! hij ook trouwens! het is gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen. nu geef ik steeds kleine slokjes uit een beker en dan morst hij niet.

verder kan ik je een harde-plastic slabbetje van de prenatal aanraden. die zijn zo handig Meric heeft geen enkel kledingstuk met vlekjes of iets dergelijks dankzij deze slabbetjes. en het eten en drinken wordt opgevangen onderin het slabbetje, omdat het een soort kommetje is op het eind. dat is in ieder geval een hulpmiddel om te voorkomen dat je haar elke keer moet omkleden? dus ik zou het niet opgeven hoor gewoon blijven proberen het is nog leuk ook…succes!

@sje
denk dat ik dat idd maar ga doen, want zo heeft het niet veel zin. Idd alleen een gefrustreerde mama en dochter. Hier in Belgie hameren ze er wel erg op hoor, ivm zuigflescaries. Ik merk zowieso dat Yfke vaak net een paar weken later is met dingen dan dat ze op het bureau zeggen.
@ mellanie, ze weigert hem niet, maar spuugt het uit. Ziet het denk ik meer als spelen
@mama-selma Handige tip

Gewijzigd door - mama1980 op 26 Jul 2010 23:16:31

Heel herkenbaar, ik zou zo hetzelfde verhaal kunnen schrijven. Onze dochter kan wel goed recht zitten, maar volgens mij maakt dat niet veel uit, althans hier dus niet… Wij hebben de tuitbeker van avent gekocht met antilek. Het antileksysteem kun je er inderdaad uithalen, maar onze dochter vindt het ook maar raar. Laat alles net zo hard uit haar mondeje lopen. We hebben ook de oefenbeker van de difrax gehaald, lukt ook nog niet, dus wij hebben de strijd ook even opgegeven en geef nu gewoon diksap in de fles!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Komt vanzelf! Minke was ook niet zo snel en die drinkt sinds dat ze een jaar is alles uit een bekertje. Ik ging met een maand of 9-10 over naar tuitbeker voor diksap en water en ik oefende steeds kleine slokjes uit een gewone beker. Het duurde echt wel een paar maanden voordat ze dat zonder morsen en zelf kon.
Gewoon steeds weer proberen en niet wanhopen als het (nog) niet lukt. Ik denk altijd maar zo; ken jij iemand die niet uit een beker kan drinken?? precies! Ze leren het allemaal!

Gewijzigd door - Linette1 op 27 Jul 2010 08:47:16

Hier hetzelfde verhaal! Luka drinkt wel uit een tuitbeker of gewone beker, maar laat het idd allemaal net zo hard weer uit zijn mond lopen. We hebben het ook al met yoghurt geprobeerd omdat dat wat dikker is, maar nee hoor. Zodra het uit een beker komt, spuugt meneer het uit.
We oefenen gewoon door en gebruiken ook de plastic slab van prenatal, een stuk makkelijker schoon te maken!

Succes!

Hier ook aan het oefenen met beker en tuit. In de beker doe ik trouwens vla of yoghurt dan loopt het niet zo hard eruit en knoeit minder…alhoewel haha! Hier ook zo’n antilek van Avent gekocht nog niet echt een succes, als ik het aan zijn mondje zet dan gaat hij op het tuitje bijten, dus ja… Af en toe zuigt hij eraan, dan heeft hij het even door. Ach ja, ik blijf het aanbieden, maar zal zijn tijd wel duren denk ik.

a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/KMNsp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a

Nadat ik hier de vraag had gesteld wat voor beker ik nou het beste kon gaan gebruiken omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Zoveel bekers zijn er te koop en ze zijn er vanaf 1 euro tot 10 euro. Toen heb ik an de hand van de antwoorden de oefen beker van Difrax gekocht en ze kon er gelijk uit drinken. Het is soms wel een beetje lastig om goed te doseren dus we hebben hier ook nog wel eens een nat boven lijfje. Of ze word zo enthousiast dat ze hem te snel achter over houd ze wil hem namelijk wel erg graag zelf vast houden. Ik gebruik meestal een slab en een hydrofile luier. En ik heb een tuit beker van de Hema gekocht van 1,50 euro en die geef ik soms ook wel eens want die kan ze zelf vast houden daar zitten 2 oortjes aan wat met de oefen beker dus niet kan want dan giet ze hem gelijk leeg. Ik geef het eerste beetje en het laatste beetje uit de oefen beker en de rest uit de fles. Het duurt me te lang om alles uit de oefen beker te geven en ze word steeds wilder met de armpjes en dan slaat ze zo de beker uit je handen. Ik oefen dus wel elke dag even maar ze krijgt ook gewoon nog uit de fles.