Lekker Duimpje


#1

Dag mama’s

Alweer een poosje geleden dat ik hier ben geweest.

Mijn kleine boef is alweer 2.5 jaartjes.
Nu is het probleem dat hij nog duimt.
Ik ben tandartsassistente en weet hoe slecht duimen is voor het gebit en voor het aanleren van het op de juiste manier slikken en praten.

Wat mij opvalt is dat hij mn duimt als hij moe is en zijn ‘doekje’ heeft. Zo heeft elke uk zijn doekje of knuffeltje bij hem is dat een simpele hydrofiel luier. Ideaal als er 1 vies of kwijt is, we hebben er stapels van.
Wanneer je zijn doekje niet geeft, gaat ook de duim er niet of nauwelijks in. Hij is dan wel continue aan het vragen naar zijn doekje. Het is zijn troost bij vermoeidheid, pijn angst ed. En natuurlijk slaapt hij ermee.

Wat ik dus eigenlijk wilde proberen is om het doekje weg te laten (langzaam afbouwen) en zo het duimen af te leren.

Het duimen is waarschijnlijk ook wel af te leren zonder het doekje weg te nemen, maar duimen is erg hardnekkig. Hij steekt hem zelfs in zijn mond met dat vieze spulletje erop…

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? Overdag helemaal weglaten en alleen 's nacht geven is wat wij van plan zijn te doen…Maar alle tips zijn welkom.
Is er verder iemand bij wie dit bekend klinkt? Die misschien is soortgelijks heeft meegemaakt?

Graag hoor ik van jullie…
Liefs Linda.

Lilypie First Birthday tickers


#2

Hoi linda!

Lastig af te leren hoor! Zo’n duim is ook erg lekker en altijd in de buurt.
Onze dochter had de neiging om te gaan duimen toen ze nog heel jong was. We hebben toen bewust voor een speentje gekozen. Dat kostte even wat moeite maar dit scheen makkelijker af te leren te zijn. Uiteindelijk, na volhouden van onze kant, accepteerde ze de speen. Duimde niet meer. Ze heeft haar speen vastgeknoopt aan een tutknuffeltje zitten en ze gebruikt hem over het algemeen alleen in bed. (eventueel de 'reserve-tut in de auto als ze daar waarschijnlijk in slaap valt) Ze legt ‘tut’ s’morgens ook zelf terug in haar bedje.