Legt alleen contact met oudere kinderen

Ons zoontje (ruim 2 j en 8 mnd) heeft een vlotte babbel met hele volzinnen (hij praat bijna als een vier jarige). Hij vindt het heerlijk om met volwassenen te praten en krijgt tot nu toe altijd een leuk antwoord terug. Nu praat hij zelden met kinderen van zijn leeftijd, maar stapt hij wel naar kinderen van een jaar of 4-5. Hij is dan bijv. heel trots op zijn mooie fiets en vertelt dat aan hen. Je ziet de kinderen denken: wat moet dat kleintje van ons? En ze lopen weg… Je ziet dat J dat niet snapt en hij zegt dan vaak ook: ‘ze lopen zo maar weg!’ Als ik dat zie, dan breekt mijn hart. Een ventje dat zo graag contact legt wordt gewoon weg genegeerd… Papa en mama zijn niet zo open als hij en nog even en hij houdt ook zijn mond dicht… Iemand tips hoe we hier mee om zouden kunnen gaan? Of moeten we het maar gewoon laten gebeuren? Nu zeggen we vaak:‘ze hebben je wel gehoord hoor, maar willen graag even ergens anders mee spelen.’

Hoe het op de speelzaal gaat, weet ik niet. Ik krijg daar nog niet de antwoorden op mijn vragen. Maar hij is daar (na een half jaar) nog niet helemaal zichzelf en je ziet dat hij daar minder laat zien dan wat hij kan. Hij vermaakt zich daar prima en gaat er graag naar toe. Maar hij zegt dan ook dat hij naar de juf gaat en heeft het zelden over de kindjes (hoewel hij alle kindjes bij naam kent).

Iemand herkenning of tips?

Ik herken de zoon van vrienden van ons er een beetje in.

Hij is welliswaar alweer wat ouder dan jou kindje maar hij ligt ver voor op zijn leeftijdgenootjes. Zij interesseren hem gewoonweg niet omdat zij niet kunnen wat hij kan. Hij mag nu een groep overslaan.

Nu is dat op jou kindje nog niet van toepassing maar ik zou er eens met het CB of de huisarts over hebben. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat hij dadelijk niks meer zegt of zich ongelukkig gaat voelen omdat er “niemand” met hem wil spelen…

Ik denk, ook al is hij nu nog zo jong, dat hij daar al best last van kan krijgen. Dat heb ik bij dat zoontje ook gezien.

Succes! Het lijkt me erg moeilijk.

Dank je voor je reactie. Naar het CB of huisarts gaan, doen we niet. CB hier gelooft niet alles wat wij zeggen en denken dat ik overdrijf (aangezien ik zelf peuterjuf ben). Dat was al vanaf het begin af aan: nee, met 8 mnd kon hij nog niet kruipen hoor zonder getijgerd te hebben… Met 11 1/2 mnd lopen? Ook dat ging er met moeite in hoewel het bewijs daar toch echt rond liep Maar goed, ik heb nog steeds een beetje hoop op de peuterspeelzaal, dat zij ook dingen signaleren en mijn vragen kunnen beantwoorden.

Huisarts hebben we al net zo’n verstandhouding mee als met het CB. Dus dat wordt hem ook niet.

Maar het is en blijft een lastig punt, want je wilt zo graag een kind dat gewoon lekker in zijn vel blijft zitten, toch?

hoi hoi,

Het is natuurlijk lastig in te schatten zo maar zowel mijn neefje als nichtje hebben dit gehad. Mijn neefje wilde met de grote kinderen voor de deur spelen die hem straal negeerde. Mijn zus wilde ze wel met de koppen tegen elkaar meppen zo gemeen vond ze het maar…sinds hij op school zit heeft hij heel veel vrienden en kan hij het met iedereen vinden. En hij vond het ook niet leuk die afwijzing maar heeft er niets aan overgehouden hoor. Mijn nichtje was de jongste en dus gewend met ouderen te spelen (en altijd haa zin te krijgen ) maar ook die speelt nu met leeftijdgenootjes. soms liever met ouderen maar dat is logisch omdat dat vaak beter klikt dan twee kindjes van dezelfde leeftijd, die begrijpen elkaar vaak niet zo goed.

Dus zoals ik het vind klinken en als ik het vergelijk met de kindjes van mijn zus zou ik zeggen niet te veel zorgen maken en even kijken hoe hij het op de PSZ doet. En ik denk dat je uitleg prima is en misschien gewoon eerlijk zeggen dat die kindjes al wat ouder zijn en dat het gezelliger voor hem is met kindjes van zijn leeftijd?
Succes!
groetjes,
Wendy

@Wendy
Dank je voor je reactie en hem vertellen dat hij beter met leeftijdsgenoootjes kan spelen is prima. Alleen…hij kan echt nog niet inschatten wie er van zijn leeftijd zijn en wie niet. Hij kiest kindjes die duidelijk praten en die hij begrijpt. Zij zijn interessant voor hem. De kindjes die nog niet zo vlot babbelen vindt hij maar niets vanwege het gillen en huilen als er bijv. speelgoed wordt afgepakt. Ik kan hem moeilijk gaan ‘verplichten’ met deze kinderen te spelen toch?

Ik kan zelf pas weer volgende week met de leidsters wat babbelen, áls ze al tijd voor me hebben. Op mijn werk heb ik genoeg verklaringen voor gedrag van kinderen, maar als het op mijn eigen kind aankomt is het toch net even anders En dan ben ik niet meer de vlot babbelende leidster, maar de onzekere moeder die wil dat haar kind gelukkig is

Hoi Freubeltje,

Ik herkern je verhaal volledig. Mijn dochter (nu 3,5jr) was en is nogsteeds net zo. In heb begin dat zij in het klasje van 2-4 jarige kindjes op KDV kwam, wilde ze alleen met de leidsters spelen of vooral praten. Mijn dochter sprak met een jaar al zinnetjes. (nu zoals jij en ik) In d’r koppie is zij (en ik denk jou zoontje ook) gewoon een stuk verder. Het niveau qua intresse en kennis ligt misschien wat verder/hoger dan de kindjes die bij hem in het klasje zitten. Wat ik merkte aan mijn dochter is dat er geen uitdaging in zit. Ze speelt nu nog steeds op dezelfde KDV en gelukkig geven ze haar veel uitdaging. Ze is daarom ook echt heeel erg toe aan de basisschool. Ook in de speeltuin (nogsteeds) wil ze graag met kindjes spelen die ouder zijn dan haar. Kinderen van een jaar of 8-9 en zij neemt dan ook meteen de leiding! Echt wel grappig om te zien, maar helaas de kinderen willen (wat ook wel begrijpelijk is) niet een 3,5 jarig meisje hebben meespelen, die is namelijk te klein. En ik voel zo met je mee dat je hart breekt. Ik ken het. Wat ik er mee doe, is eerlijk zijn, en ze snapt het! En dat is zo fijn. Ik ga heus echt niet tegen haar zeggen dat hij of zij niet met haar wil spelen, maar dat hij/zij met iemand anders gaat spelen. Ook in de supermarkt als we boodschappen doen, spreekt ze iedereen aan, en weinig volwasse mensen geven haar een normaal antwoord. Ik zeg daar wat van. Ik zeg dat mijn dochter een vraag stelt, en als ik die had gesteld ik een antwoord had gekregen, geef mijn dochter dan ook gewoon een antwoord!. Ik kan daar echt heel pissig om worden. Maar het lastige van dit alles is dat haar emoties niet zo hard gaan als d’r koppetje dus soms is ze wat verdrietig… Daarom speel ik ook veel met haar… Bakken, kleien, tekenen, in de speeltuin ook gewoon van de glijbaan, enzo… En als er andere kindjes zijn, hoe oud dan ook, zeg ik tegen haar dat ze “moet” gaan vragen of ze mee mag spelen. Vaak gaat dat gelukkig goed, helaas ook wat minder vaak… maar ze komt er wel en redt zich ook prima alleen… Ik denk dat het beste is om aan te geven dat als ze het niet leuk vinden dat de oudere kindjes weg lopen en weggaan, te zeggen dat dat dus ook niet leuk is. Maar… we kunnen wel… en dan iets samen doen zodat de aandacht er weer vanaf is.

Groetjes

ja ik herken het op een andere manier; rico speelt namelijk graag met meisjes (ja echt haha) laatst was hij dus met de grote meisjes (van een jr of 7) van de glijbaan aan het glijden. in zo’n treintje zeg maar. ricootje achteraan omdat hij de jongste is en dus het minste weegt.
het is dus niet zo dat oudere kindjes hem aankijken van wat moet je. dat niet MAAR toen kwamen er andere meisjes aan en die trokken aan die meisjes waar rico mee aan het spelen was en zei ze tegen di emeisjes: je gaat toch niet met een jongen spelen! kom we gaan!
echt boos was ze dat dat meisje met rico speelde.
gelukkig trok ze zich er niet veel van aan maar je zag rico toch wel kijken van: waarom mag ik niet spelen?!
ik vond da took ontzettend zielig!
geen tips verder sorry alleen herkenning…

Heel jammer voor je zoontje. Hier nog zo’n dame die graag met oudere kids speelt. Hier gaat het allemaal makkelijk door elkaar. Het buurmeisje is 6, J is 3 en de dochter van mijn nanny is 10, die spelen heerlijk samen, soms wel de hele dag. Als hij vaste vriendjes heeft die wat ouder zijn zou het misschien wat makkelijk maken. Ken je niet iemand in de buurt met oudere kindjes, of zelf gewoon ook ingrijpen en zeggen; hey jongens hij wil graag met jullie spelen, zouden jullie ook met hem willen spelen. Dan wat speelgoedjes tevoorschijn halen, werkt hier ook meestal wel. Zo’n activiteit die de dames samen doen hier is; stoepkrijten, touwtje springen (J kan hier nog niet aan mee doen, maar dat maakt het voor haar niet minder leuk), elastieken, autobaan met auto’s racen, maar ook gewoon schommelen etc. Nou ik hoop dat hij snel iemand vind die wel met hem wil spelen!