Leeftijdsverschil

Hoi,

Ik heb al een tijdje een intern conflictje bij mij zelf.
Wij willen heel graag een broertje of zusje voor onze dochter. Echter hebben we pech. We zijn nu alweer 2 jaar bezig. Een ding zijn we beiden overeens. We willen niet het medische circuit in. We weten wat er bij ons aan scheelt en de kans dat het met hulp beter gaat of eerder gaat lukken is de vraag.
Maar nu word onze dochter binnenkort 4 jaar en gaat ze naar school. Aan de ene kant extra tijd voor je evt. nieuwe kindje. Maar aan de andere kant het leeftijdsverschil is wel groot. Ik kom zelf uit een heel groot gezin. En heb nu pas goed contact met mij oudste broer en jongste zus. Met mijn jongste zus scheel ik 4 jaar en met mijn oudste broer 10 jaar. Ik heb zelf met mijn jongste zus tijdens mijn tienerjaren geen hechte band gehad eigenlijk alleen met de broer en zus die met mij maar 2 jaar scheelden. Nu zit ik ermee doen we er wel goed aan om er z’n groot verschil tussen te laten komen. Ondanks dat ik haar niet alleen wil laten zijn hebben ze er beiden niets aan als ze niets met elkaar hebben wegens het leeftijds verschil.
Ik zie hier wel ouders met kinderen met een verschil van 4 of 5 jaar. Hoe ervaren jullie het en jullie kinderen. Wat waren jullie overwegingen om er toch voor te gaan.
Ik hoop dat jullie mijn dillema een beetje begrijpen.

Ik hoor trouwens ook van de andere hun menig gedachten en wat ze zelf zouden willen of doen.

groetjes

lon106

mijn ervaring is eigenlijk precies tegenovergesteld. ik heb alleen een broer van 5 jaar ouder en ik heb van jongs af aan al een hele goede band met hem gehad. Ik kan me zo voorstellen dat als je uit een groot gezin komt, je dan meer trekt naar degene die dichterbij zitten in leeftijd.
Succes met het maken van je beslissing, ik kan me voorstellen dat dat lastig is.

liefs,
Rinske

Hoi hoi,

tja, ik heb een dochtertje van 6,5 jaar en nu eentje van bijna 6 weken… kan dus nog niet zeggen of ze een band gaan krijgen hihi! Ik weet wel dat mijn oudste heeeeeeel graag een zusje wilde en er nu ook dolgelukkig mee is! Of dat zo blijft is een tweede natuurlijk… Bij mij zit er zo’n groot leeftijdsverschil tussen door mijn gezondheidstoestand destijds… wij hadden ze eigenlijk liever dichter bij elkaar gewild en na 4 jaar hadden we ook zoiets van nou is het verschil misschien te groot… ik barstte echter elke keer in tranen uit nadat ik iets van de baby uitzet verkocht had via Marktplaats en heb toen nog eens goed met mijn man gepraat over het feit dat de kinderwens toch nog wel heel erg groot was en zie nu: nog een mooie dochter erbij!!

S6 met je beslissing!

Grtz Von

Lilypie

Lilypie

Pff moeilijk.
Wat je in ieder geval minder snel zult gaan krijgen is ruzie om kleding en speelgoed lenen van de ander (als de 2e ook een meisje word).

Het gaat immers niet zo zeer dat je dochter dadelijk een speelmaatje heeft, maar nog een gezinslid, iemand met dezelfde ouders, iemand om op terug te vallen als jullie er straks niet meer zijn. En zij zullen het met elkaar moeten doen, of daar nou 2,4 of 7 jaar verschil in zit, dat zal niet zo uitmaken denk ik.
Daarbij zullen ze het grootste deel van hun leven volwassen zijn, dus een speelmaatje nu is misschien wel leuk, maar straks moeten ze ook nog wat aan elkaar hebben, en dan maakt dat leeftijdsverschil ook weer weinig uit.

Wat ik zelf zou doen weet ik niet. Mijn dochtertjes zijn even oud, en dat lijkt mij het allerfijnst, ik zou niet anders willen, al heb je dat natuurlijk niet voor het kiezen.

We hebben het niet voor het kiezen maar willen zelf ook wel graag (in de toekomst) een broertje of zusje voor Jurian erbij. Ook al duurt dit minimaal 4 jaar (of langer). Ik zou het persoonlijk niet leuk vinden voor Jurian als hij alleen zou blijven, ook met het zicht op de toekomst. Dan moet je alle keuzes alleen maken…

Mijn zus heeft afgelopen weekend een meisje gekregen, haar oudste dochter wordt as maand 4 jaar. Zelf vind ik dat er erg leuk/lief uit zien… ze beseft al heel veel die meid van 4. Ze gaat er echt als grote zus mee om…

Keuzes maken is moeilijk. Maar je zegt zelf dat je de medische molen niet inga… Die keuze is gemaakt. Misschien verder dan toch op moeder natuur wachten/rekenen…?

Ik heb zelf zoiets van als Morgan 2 is voor een tweede te gaan. Niet vanwege het leeftijdsverschil, maar meer omdat je nog in het ritme van vroeg opstaan zit. Of die kans is groter.

Ik scheel zelf 9 jaar met mijn broertje en toen ik jong was was ik meer zijn moeder dan zijn zus. Nu gaat het wel heel goed. En Mervin heeft meer contact met zijn jongste broertje waar hij 13 jaar mee scheelt dat met de broer waar hij 4 jaar mee scheelt. Het ligt meer in de karakters dan in de leeftijd denk ik.

Groetjes,

Michèle

Ik denk dat je gewoon je eigen gevoel moet volgen en of ze wel of niet met elkaar spelen zit ook heel erg in de karakters.
Mijn kids schelen 18 jaar en dylano gaat helemaal stralen als hij zijn grote zus ziet.
maar ook hij zal grotendeels als enigst kind opgevoed worden omdat de oudste dit jaar het huis uit gaat.
Maar voor de toekomst hebben ze inderdaad elkaar nog als alles goed gaat.

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday PicLilypie Kids birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

Hoi,

Dank jullie voor jullie reactie’s het geeft toch ook wel weer voer voor nadenken.
Maar ik heb nu wel wat menigen en ervaringen van andere mogen lezen en mogen opnemen en die heb ik niet zo zeer in mijn omgeving. Daar zit alles als er al twee kinderen of meer zijn niet meer dan 3 jaar tussen. Tussen al mijn broers en zussen zit natuurlijk opvolgend niet meer dan 2,2 jaar.

Bedankt groetjes,

lon106

ik heb er tussen de oudste en de middelste precies 2 jaar en 1 dag tussen zitten.
dit wenste ik ook tussen de middelste en de jongste…

het bleef bij een wens, 2 miskramen en na samen te beslissen van laat maar 2 gezonde kinderen is ook mooi, was daar ineens Alexander … bijna 4 jaar verschil tussen hem en victor

en ik moet zeggen, het gaat prima nu, lex 2, vic bijna 6, sofiebijna 8, maar ik moet wel eerlijk zijn vic en fie hebben heel veel aan elkaar en groeien samen in nieuwe fases, alexander hobbelt er wel achteraaan
en word lichtelijk verwend maar niet zo erg dat het stoort

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hoi

Bij ons zit er 7 jaar tussen.
Ik wilde er altijd maar 1 maar ineens kwam toch het verlangen naar een 2de.
Ik vind het ideaal hoor. Net wat je zelf ook zegt. Je hebt gewoon meer tijd voor de kleine omdat de oudste al aardig zelfstandig begint te worden.

Ze zijn erg gek op elkaar en we zien wel hoe het verder loopt.

Bianca

[img]http://by.lilypie.com/jtVMp1.png" alt=“Lilypie 6 - 18 Ticker” border=“0” />

[img]http://by.lilypie.com/qiYJp1.png" alt=“Lilypie 6 - 18 Ticker” border=“0” />