Leeftijd met beginnen met praten!

Hey allemaal

Vraagje ik heb een zoontje van bijna 2 24-05-07
maar praten ho maar!Enige wat hij zegt is auto papa mama oma opa bal coco (naam hond daico haha) koek happen die! hij is wel in februari geopereerd aan zijn amandelen en buisjes in zijn oren omdat hij teveel vocht had! Sinds dien begrijpt hij wel meer enz! En luistert wel beter! Alleen praten nog!
Wanneer zijn jullie kinderen beginnen met praten??

KUSJ

lisanne

Het is heel verschillend per kindje, er is geen vaste leeftijd. Misschien heeft hij andere dingen waar hij mee bezig is en kotm het praten later.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

Lilypie 4th Birthday PicLilypie 4th Birthday Ticker

Ik denk inderdaad dat hij wat langzamer is met praten doordat hij voorheen waarschijnlijk niet goed kon horen. Nu met die buisjes moet het beter gaan en zal hij straks ineens met grote sprongen vooruit moeten gaan.

Ik zou het even in de gaten houden en anders kan je altijd even het CB bellen.

Verglijken met andere kindjes moet je zowiezo niet doen hoor. De een zegt al hele zinnen en de ander inderdaad alleen nog maar wat woordjes.

Doei
Bianca

Lilypie 6 - 18 Ticker

Lilypie 6 - 18 Ticker

Geen peil op te trekken wanneer een kindje begint met praten. Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken, hij is nog geen 2.

Ik weet niet hoe hij zijn drinken krijgt? Als dat in flessen, tuitbekers etc is, acuut mee stoppen. Drinken uit een gewone beker bevordert de mondmotoriek en dat komt de spraakontwikkeling weer ten goede.

Groetekes, Sje

hoi,

mijn dochter is ook van 24-5-07 en praat vollop zegtn ook alles na.
Ze begon rond het jaar met woordjes en werd al snel meer en zinnen.
Lieke was hier ook erg vroeg mee volgens CB. Maar mijn buurjongetje praate met 2 jaar ook nog erg weinig en is nu 3 en praat de oren van je hoofd haha
Kindjes ontwikkelen zich op hun eigen tempo

groetjes Gytha

Niet te druk om maken.

Het zoontje van een vriendin kon ineens allerlei zinnen maken (in een week tijd niet gezien te hebben).

Groetjes Frauk

Lilypie Tweede Ticker

zoveel zegt alexander nog niet eens, en die is van 18/4/7…

bahalve afgelopen zondag klonk er ineens een schreeuw door de tuin van astrid wat klonk als NIET doen tegen de hondjes

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Anna zegt al best wel veel en brabbelt voor de rest heel wat af!! Soms kun je er geen touw aan vast knopen, maar leuk is het wel!

Ieder kind is weer anders en ik zou mij geen zorgen maken. De een is wat sneller dan de andere. Wel is het waar wat Sje zegt, uit een beker drinken is beter.

Er is idd geen peil op te trekken en je moet niet vergelijken maar dat doe je stiekem wel, ik in elk geval wel hoor!
Ik herken je verhaal; mijn zoontje is 16 maanden en heeft een neefje van nog geen 2 maanden ouder. Die kent al best veel woorden, en mijn zoontje dus minder.
Momenteel zegt hij: aai, poe ( = is poes of poep, hihi), woef woef, broem broem, opa, papa, boem, mauw, daaaaaag, bah, koe, Sie kom! ( betekent: Sientje kom! dat is de poes) en dat soort dingen. Op zich is dit wel goed denk ik?

Mijn zoontje was erg snel met lopen en andere motorische dingen, dus ja, je kan niet overal snel mee zijn denk ik dan maar. Toch word ik wel eens onrustig als ik zijn neefje dan hoor over Elmo, Ernie en Koekie. Terwijl DIE dus pas sinds 2 weken loopt, met bijna 18 maanden…erg van mij he?

Groetjes van Christa

Hoi,

Justin is van 26-05-2007 en zegt volgens mij ook niet mer als 20 woorden. Maarja wat kan je eraan doen, volgens mij helemaal niks.
Ik zeg altijd maar als ze 18 zijn zullen ze alles wel kunnen wat ze moeten kunnen haha.
Ik denk dat het toch geen zin heeft om van alles te gaan pushen omdat zndere kindjes het al wel kunnen. In de meeste gevallen komt het vanzelf allemaal goed.

Diana.

Inderdaad voor elk kind verschillend. Martin praatte met anderhalf jaar al de oren van je hoofd en maakte met 3 jaar al lange, grammaticaal juiste zinnen.
Janniek, nu 15 maanden zegt alleen nog maar ‘opa’, ‘papa’ en ‘mama’.
Ik zou wel even controleren of de oren goed zijn. Dat kan je doen door achter je kind te gaan staan en dan halfzacht zijn naam te noemen. Als je kind reageert is het in orde.

Groetjes,

jantje

hoi

Toen mijn oudtes zoon 2 was zei hij alleen nog maar pappa en mamma en alleen als het nodig was,toen hij naar de creche ging was het vrij snel dat hij echt begon te praten.
Djayden is 19 maand en zegt al zo’n 30 woorden dus het komt vanzelf hoor

gr diana

milo is 2 jaar en 2 mnd. En ik vind hem al goed praten. Begon ook snel met klanken enzo, maar vanaf het moment dat ie buisjes kreeg ging het echt snel (kreeg hij met 15 mnd). Hij maakt nu zinnen van meerdere woorden. gebruikt werkwoorden en soms zelfs lidwoorden. En soms maakt ie er een zooitje van. Hij kan erg spannend een verhaal vertellen in overwegend peuterchinees en een aantal herkenbare woorden en dan snap je hem.
Ik merk wel dat het in sprongen gaat, dus maak je niet druk. sommige woorden was ie erg goed in, en nu maakt hij er iets anders van. Maar het praten gaat met de dag vlotter, leert elke dag woorden bij. echt bizar. Vooral als hij een dag op het KDV is geweest merken we een groot verschil. hij word toch zo geprikkeld, de grote jongens praten allemaal dus hij moet wel.

ik heb nooit gepusht wel heel veel gestimuleerd. juist vanwege zn oorproblemen. veel kletsen, benoemen en zingen. aan de tafel, in bed, voor de tv, op de fiets in de auto…soms dacht ik weleens…ik ben hartstikke gek, tegen een betonnen muur lul ik. maar ineens…hoor je jezelf terug. want het zijn echt sponzen. en dat geeft enorm plezier!

ik ben zelf ook een mina praatgraag dus het zou ook gek zijn als mijn kind dat niet zou zijn grappen wij weleens hahahahaha.
dus ik denk dat je na zn 2e verjaardag ineens een sprong kan verwachten. zoniet, geen paniek. komt goed. Mijn mannetje was zelfs 5 wk te vroeg, en je ziet: is ook helemaal goed gekomen!

x Floss

hoi ,

ik wilde ook even een reaktie geven. Ik heb me ook vreselijke zorgen gemaakt om mijn zoontje van nu ruim 3 jaar (26/12/2005)
Hij praatte tot zeker zijn 2e/ 2,5 jaar niet losse woordjes misschien 15 ofzo,
meer niet. We hebben hem eerder naar de psz gedaan, vanwege zijn “taalachterstand” .Dit was echter maanden een drama, hij was ook nog geen 2,5 dus achteraf gezien toch te vroeg. Na de zomervakantie (sep/ 2008) gaat het een stuk beter, en nu vindt hij het super. We zijn sinds juni 2008 bij de logopedi
omdat we ons toch een beetje zorgen maakten. Achteraf bleek dat we het hem heel gemakkelijk maakten. Hij wees bijvoorbeeld iets aan, en wij zeiden het juiste woord voor hem. Fout dus!. We kregen advies in hoe we het hem moesten laten zeggen, en er zelf mee omgaan. Dus op Eh… NIET reageren! En nu , bijna een jaar later, hoeven we er nog maar 1 keer per maand heen, ipv iedere week. Hij praat ons de oren van 't hoofd (kon ik me nooit voorstellen) , dat je soms denkt,
houdt nu maar eventjes op. Nu moeten we alleen nog letten, op bepaalde klanken,
letters die verkeerd worden uitgesproken maar dat komt allemaal wel goed.
Hij praat nu tenminste.
Mijn advies is, niet druk om maken. Bij ons heeft het advies van de logopediste
wel geholpen. Misschien is dit een idee voor over een half jaartje ofzo? Als hij nog niet verder komt in het praten. Er wordt wel ontzettend veel verwacht van die kindjes maar ja als ze 4 zijn, moeten ze zich toch verstaanbaar maken op school he!
SUCCES !

Groejes, Chantal
mama van 2 kids.

Mijn zoontje van 2 is pas geholpen aan zijn oortjes, en ik merk nou heel goed aan hem dat hij beter begint te praten. Mijn dochter kon al veel eerder praten en ook ik heb me er zorgen over gemaakt.

Weet zeker dat het helemaal goed komt met zijn taal al starten onze kids dus iets later dan andere.

Groetjes, Danielle

Danique kon al Kay, papa en mama zeggen toen was ze nog net geen jaar…
Daarna lag ze ff stil en sinds Januarie zo iets begint ze echt te vertellen, vaak 3 woordjes achter elkaar die je verstaat, maar soms brabbelt ze ook echte peuter taal die alleen haar vriendje Bram verstaat volgens mij hahaha…

Gewijzigd door - Lindes1982 op 16 Apr 2009 08:29:37

als een kind met 2.5 jaar alleen nog maar 1 woord zinnen gebruikt moetje je pas zorgen maken

zie het bijn mijn kids

“Ach ja”
“Kijk eens”
“Papa eten”
“die daar”
“buiten kijken”

M.

Tijs is 14 maanden en zegt:

Die
Daar
Bah
Aai
Miauw
Kwakkwak (van de eendjes eten geven)
Papa
Mama
Inda (schoonzus heet linda)
Koek
Koe en boe

Ik laat hem thuis idd wel uit een gewone beker drinken maar als ik aan de wandel ga is een tuitbeker vaak gemakkelijk… anders zit ie onder met een pakje drinken…