Laten huilen

Hallo moeders!

Dit is de eerste keer dat ik een vraag stel via dit forum. Ik heb wel al het een en ander gelezen, dus ik hoop dat jullie mij ook kunnen geruststellenn .

Ik heb een dochter, Ymke, van bijna 4 maanden. Sinds een paar dagen huilt ze 's avonds heel hard wanneerze in haar bedje wordt gelegd. Nu heb ik het boek: oei, ik groei, dus dat het een sprongetje is, dat weet ik. Alleen is mijn vraag nu: als ze zo ligt te huilen vind ik het écht héél moeilijk om haar te laten liggen en te laten huilen. Ik ben namelijk bang dat het haar gevoel van veiligheid aantast. Weet iemand hoe het zit met het laten huilen. Hoe lang ‘mag’ je een kindje laten huilen zonder dat dit schadelijk is voor haar?
Ik vind het al heel moeilijk om haar langer dan 5 minuten te laten liggen. Ook weet ik wel dat ze soms tijd nodig heeft om in slaap te komen. Ja, het lijkt of ik het allemaal wel weet he, maar toch maak ik me dus zorgen over de veiligheid.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen??
Bedankt!

Groetjes

Hoi hoi!

Laten huilen is voor iedereen verschillend. Ik kan het ook slecht, maar kan het ong. 15 min. volhouden, dan vind ik ook dat ik even moet gaan kijken zodat ze weet dat ik er altijd voor haar ben.
Ik heb Zoë wel altijd in bedje getroost of op haar slaapkamer even op de arm, maar nooit eruitgehaald of mee naar de kamer genomen.
Dit werkte bij ons in ieder geval goed.

Succes!
Inge

Wij hebben Anna best wel eens laten huilen. Wel af en toe kijken en een aai over de bol, maar een kwartiertje, hoogstens een half uurtje mag je je kindje best wel laten huilen hoor. Dit is niet erg, dat zeiden ze bij cb ook. Als de kleine na een halfuurtje nog huilt kun je een schone luier doen of een tijdje gaan troosten. Ze moeten uiteindelijk ook een beetje ‘zelfstandig’ worden!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

hallo,

Wij hebben Lieke ook wel eens 20min laten huilen. Als ze daarna nog huilde deden wij ze altijd verschonen en knuffelen . (wel op de kamer) En weer van voor af ana met het bedritueel beginnen.
Meestal sliep ze dan zo.
En in slaap huilen mag!!! doet Lieke soms nog maar nooit meer langer als 5 min.
Het is echt niet schadelijk hoor!!! En de kleintjes zijn slim.
Ik ging in het begin bij huilen er ook meteen heen en ze wist het voortaan precies.
Zo van als ik huil komt mama wel

Groetjes en succes Gytha

Hoi,

Anne huilde in het begin ook als ze weer op bed moest savonds.
Wij lieten haar een kwartier huilen en dan deden we de speen in.
Was ze zo moe van het huilen dat ze de speen mooi in hield en
ging slapen.
Als je niet zo van de spenen bent heb ik een andere tip die
ook goed werkte voor Anne: haar deur op een kier laten en dan
ging ik de badkamer schoonmaken. (badkamer is naast haar kamertje)
Beetje lawaai maken met de flesjes e.d. en ik ging liedjes zingen.
Ze vinden het dan ineens stil op hun kamer. (beneden horen ze natuurlijk
van alles)
Met 10 min. had ik de badkamer schoon en een slapend babytje.
En ook nog zonder speen.
Probeer maar eens!
Zo blijft je badkamer super schoon!
Is bij ons niet meer nodig want Anne gaat gelijk slapen, dus de
badkamer wordt weer 1 a 2 keer gepoetst in plaats van elke dag.
Lijkt dit je wat?
Laat het maar even weten of het werkt!

Groetjes Heleen

Hallo,

Hier laten we ons meisje ook wel huilen. Na een kwartiertje ga ik altijd even kijken en doe ik de speen in. Ook een aai over haar bolletje en een kusje. Soms is ze over haar vermoeidheidsdrempel heen en huilt ze een half uurtje voordat ze in slaap valt. Hier horen we het verschil tussen “ik ben moe maar wil niet slapen” en “er is iets mis”. Dan begint ze eerder te krijsen. Dan haal ik haar uit haar bedje omdat er dan iets loos is. Je merkt na een tijdje zelf de verschillende frequenties. Het gevoel van veiligheid wordt niet aangetast hoor. Je gaat immers om het kwartier even laten voelen dat je er nog bent. Hier zeg ik wel niets als ik ga. Maar de aai en de kus laten toch weten dat ik er ben. Soms gaat ze daarna gewoon door met huilen hoor, dan doe ik het nog een keertje. Uiteindelijk lukt het wel. Het huilen wordt ook steeds korter omdat ze weten dat je ze niet uit het bedje haalt. Kindjes leren snel…

Groetjes,

Tamara

Ik laat Dylan nooit lang huilen. Ik heb het ooit in het begin geprobeerd, maar ik vond het helemaal niks. Kind én moeder waren helemaal overstuur, pffff dat dus nooit meer. Nee ik ga gewoon lekker naar hem toe als ie begint te huilen en troost hem meteen.

Ik zing altijd liedjes voor Dylan als ie huilerig is en meestal wordt hij daar heel rustig van. In het begin moest ik ongeveer een half uur zingen voordat hij ging slapen en nu lukt het al met 2 liedjes zingen:D.

Hallo

Ik vond het ook altijd erg moeilijk, maar er is wel een verschil tussen krijsen en jengelen.
Onze zoon laat ik gerust even 10 minuten aan jengelen en ga dan even kijken, maar ik heb onze zoon nooit laten krijsen vond het verschrikkelijk!
Vaak ging ik dan even over zijn hoofdje aaien en werd ie vanzelf weer rustig, moeilijk hoor.
Sommige zeggen idd dat je kind er aan gaat wennen als je hem dan aandacht geeft, maar ik zou er maar gewoon van uitgaan wat je gevoel zegt.

Succes
GR, Trynke

Ik zou elke 10 min effe kijken, even een aai over het bolletje en zeggen"wel te rusten, lekker slapen" en dan weg gaan. Zo leren ze dat je er wel bent ( gevoel van veiligheid ) maar dat het nu tijd is om te slapen. Bouw de tijd dat je steeds gaat kijken af, eerst na 10 min, dan naar 15 min enz Even boven lekker wat rommelen helpt ook vaak inderdaad zodat het niet zo stil is.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi,

Ik heb net ook al iets bij korte slaapjes + speen geschreven.
Dat ging ook over het huilen.
Anne had haar dag niet zo en huilde regelmatig.
Wilde niet in de box/bed.
Op een gegeven moment hadden we het wel gehad en haar 3 kwartier
laten huilen in bed.
Af en toe stopte het huilen en dachten we nu is het over, maar nee
hoor Anne begon weer.
2x naar boven gegaan en dan begon ze te lachen.
Na drie kwartier toch maar even uit bed gehaald en geknuffeld.
Daarna weer neergelegd en een paar minuten over de buik gewreven.
Had ik eens ergens gelezen en dit hielp dus.
Op mijn knieen bij haar bedje gezeten.
Liep weer naar beneden en het was eindelijk stil!

Groetjes Heleen.

Hoi moeders,

sorry voor de wat late reactie, maar ik dacht: ik wacht nog eerst even een paar dagen af hoe het gaat.

Nou het gaat inmiddels weer goed hoor. Ik denk dat ze in een sprongetje zat of zo.
Ik ben blij met de reactie m.b.t het laten huilen. Nu kan ik Ymke voor m’n gevoel met een gerust (nou ja niet helemaal hart even laten huilen zonder dat het haar schaadt.
Hier was ik dus erg bang voor, maar ik merk idd ook dat ze vaak na een minuut of 10 ook gewoon rustig in slaap valt.
Ze huilt wel elke keer als we haar naar bed brengen. Ze gaat nooit gewoon rustig liggen. Ze begint eigenlijk direct tegen te stribbelen, maar vaak na een paar minuten is het rustig boven. Als ze na 10 minuten nog huilt, loop 1 van ons even naar haar toe om haar gerust te stellen en te laten weten dat we er nog zijn.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Groetjes van een trotse mama

Huilen hebben ze soms ook nog nodig als uitlaatklep aangezien ze zich verder nog niet uitten kunnen. Dus 10 min huilen kan geen kwaad, misschien dat zich daarna ook weer beter voelt. Maar ik begrijp hoe moeilijk je dat vind, ik denk iedereen wel zo`n beetje.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi Asje,

Das snel zeg!
Ja, dat zou kunnen.
Het is echt zodrá ze door heeft dat ze naar bed gebracht wordt, dan begint ze al te mopperen. We zingen altijd nog een liedje en zodra we het liedje zingen, begint ze vaak nog harder te huilen.
Dus ik denk dat het een combinatie is van niet naar bed willen en moe zijn?

Het wordt wel steeds duidelijker wat ze bedoelt met haar huiltjes, maar ik blijf het soms wel lastig vinden hoor. Dan begin ik te twijfelen of ze nou wel moe was. Vaak is ze na die 10 / 15 minuten wel rustig en valt ze wel in slaap, maar dat zijn dan lange minuten hoor.

Groetjes

Als Jeske huilt als ik haar naar bed breng, ben ik eigenlijk te laat en is al te moe…
Dan heeft ze ook een huiltijd nodig… Meestal is dat hooguit 5 minuten… Als ze na een kwartier nog huilt slaapt ze niet meer… Dus dan haal ik haar uit bed en nog even spelen (half uurtje) en dan slaapt ze vaak wel…

roxanna huil niet vaak maar soms als ze echt moe is zet ze het op gillen in bed. We troosten haar wel en als ze dan wat rustiger is dan gaan we naar beneden en dan huil ze misschien nog 5 minuutjes en dan is het over.
Soms is ze niet stil te krijgen en dan pak ik ze even op maar blijf in haar kamer en loop even een rondje in haar kamer en als ze dan rustiger is dan eeg ik ze terug en gaat ze vaak weer slapen. Iklaat ze niet heel lang huilen omdat we nog een dochtertje hebben en dan word die wakker.
liefs patricia

hoi ,

ik laat onze dochter niet huilen, kan het niet en ben er ook geen voorstander van, ondanks dat het cb zegt dat het wel mag… als je de literatuur bekijkt staat er bijna altijd dat de bloeddruk van een kind omhoog gaat en dat er een stresshormoon vrij komt, dan kan volgens mij niet goed zijn toch? daarnaast kan het hechtingsproblemen geven… dus ik laat haar niet in haar bedje huilen maar troost haar tegen me aan, voel ik mij beter bij.
groeten Anoek

Hoi,

Babytjes huilen vaak ook omdat ze te lang op zijn geweest.
Dan zijn ze zo moe (ook van al het spelen, geluiden om zich heen) en
soms ook over hun slaap heen.
Wij weten dat Anne met 1 1/2 uur weer moe is.
Kijken wanneer ze wakker is en leggen haar er met 1 1/2 uur ook weer op.
Negen van de 10 keer slaapt ze meteen.
Een enkele keer brabbelt ze nog 10 minuten.
Wij houden Anne nooit langer op.
Anne huilt dus ook nooit in bed.
Als ik Ánne op bed leg dan stop ik de speen in, wrijf een poosje over haar
buikje, aai over de bol, kusje en weg.
Hoor ik niks meer. Dit doen we bij elk slaapje.

Groetjes Heleen, mamma van elke 2 1/2 en Anne 22 week

hoi hoi,

Ik breng Ymke naar bed als ik aan haar merk dat ze moe begint te worden (heel druk worden, rode wangen, oogjes wrijven of gapen). Ik let erop dat ik er op tijd bij ben, zodat ik niet te laat ben en ze daardoor niet in slaap kan komen. Dit gaat eigenlijk heel goed. Ymke wil gewoon niet slapen, ze vindt het allemaal véél te interessant. Zolang we het slaapliedje nog niet zingen, dan ligt ze rustig in haar bedje. Zodra het liedje begint, dan stribbelt ze wat tegen. Dan doen we het muziekdoosje aan en dan is het weer goed, maar zodra deze uit is, begint ze weer een beetje te mopperen.
Dus ik denk dat ik goed reageer op de vermoeidheidssignalen voordat het te laat is, een goed ritueel heb en dat Ymke gewoon een meisje is die graag alles mee wil maken en het liefst de hele tijd wakker zou willen blijven.
Het gaat nu echt heel goed en ik ben ook rustiger geworden (in mijn hoofd vooral) door de steunende woorden van jullie. Vooral m.b.t. het gegeven dat ze best even mag huilen als ze op bed ligt en dat haar dit niet gelijk beschadigd. Bedankt daarvoor!!

Hoi Anoek,

Een babytje met stress?
Dit bestaat echt niet hoor.
Het is juist goed voor de longetjes.
Een kwartiertje huilen mag best wel hoor.
Dan kun je er heen gaan om te troosten.
Kindjes mogen zichzelf ook wel eens in slaap huilen hoor.
Je kan trouwens ook goed aan het huilen horen wat er is.
Als het bijv. tijd is voor de borst/fles en je kindje huilt dan weet
je gewoon dat je kindje trek heeft.
Als je kindje huilt bij het op bed gaan dan zijn ze moe.
En als je kindje krampjes heeft en huilt dan weet je dat ook want
dan trekken ze de beentjes op.
Je kan ook om de 5 minuut even kijken en een aai over de bol geven,
zo weet je kindje dat je er nog bent.
Onze Anne is gewoon erg makkelijk. Huilt echt zelden.
Brabbelt soms een paar minuten in bed. Dat vinden we ook prima.
Wij gaan zelf ook niet meteen slapen.
Als jij je er niet goed bij voelt nou dan laat je je kindje toch
niet huilen.
Mijn zus ging destijds bij de 1e huil naar boven en op een gegeven
moment wisten de kindjes dit en zodra ze binnen kwam was
het lachen geblazen.
Ja, babytjes zijn slim!

Groetjes Heleen. mamma van Elke en Anne

hoi hoi

ik heb niet alle berichten bekeken dus misschien is er al iemand geweest die hetzelfde heeft gezegd.

ik heb een ‘gouden’ tien minuten regel. hoe zielig het ook is: ik laat mijn dochter 10 minuten stoom afblazen. als ze na 10 minuten nog huilt dan is er iets aan de hand, maar meestal slaapt ze binnen 5 minuten. dit pas ik alleen toe als ze naar bed gaat. als ze al even geslapen heeft haal ik haar er natuurlijk wel uit.

het klinkt wat harteloos, maar het werkt wel. NEEMT NIET WEG: dat als mijn gevoel zegt dat er écht iets aan de hand is dan ga ik wel. Onderdruk nooit je gevoelens daarin!!! Ik kan vaak wel horen of het zeuren is over echt overstuur.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes angela