Late nachtfles en ochtendfles

Hoi,

Mijn zoontje van twaalf weken krijgt de laatste fles rond half elf en komt tussen vier en vijf uur 's nachts voor een nachtvoeding. Ik wil hem eigenlijk rond half zeven 's ochtends de eerste fles geven, omdat ik straks weer moet werken en ik hem dan zelf nog een voeding kan geven. Nu krijgt hij dus rond vier à vijf uur 's nachts nog een fles en dan zit er maar weinig tijd tussen die fles en die van half zeven. Uitstellen tot half zeven is geen optie, dan krijst 'ie de hele boel bij elkaar. Heeft dan duidelijk die nachtfles op dat tijdstip wel nodig. Hebben jullie advies hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedankt!

Groetjes!

Wat is zijn schema gedurende de dag?

Waarom moet-ie rond half 7 een fles als-ie er rond vijven ook al een krijgt?
Ik zou die van half 7 later geven. Rond half 9 ofzo.

Groetekes, Sje

Zijn schema:

6.30 uur fles 165cc
10.30 uur fles 165cc
tussen 14.00 uur en 14.30 uur fles 165cc
tussen 18.00 uur en 18.30 uur fles 165cc
22.30 uur fles 180cc

En dan dus nog een nachtvoeding rond vier à vijf uur.

Maar als ik die fles van half zeven niet geef en die later doe, dan kom ik toch niet uit mbt die laatste fles om half elf? Hoe zou je dat aanpakken dan?

Groetjes!

Je voed op tijd en niet op verzoek ? Misschien dat eens proberen om alleen al te zien wat de kleine man zelf aangeeft.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik voed wel op verzoek hoor, dit zijn gewoon de tijden dat 'ie zelf komt omdat 'ie dan honger heeft. Die fles van half zeven heb ik inderdaad in m’n hoofd als beginpunt, die komt dus nog niet van hem als 'ie om vier of vijf uur 's nachts nog een voeding heeft gehad. Het gaat mij er trouwens ook om dat ik de laatste fles rond half elf 's avonds wil geven en hoe kom ik dan goed uit als ik die van half zeven 's ochtends later geef?

Als je de fles van 6.30 uur om 8.30 uur geeft en je geeft de volgende flessen allemaal een half uurtje eerder, dan kom je 's avonds ook interessant uit met de laatste fles.

Overigens zit je zoontje op een leeftijd dat de laatste fles er ongeveer uit gaat vallen.

Het nieuwe schema zou er dan ongeveer zo uitzien met voedingen om de 3,5 uur.
8.30
12.00
15.30
19.00
22.30
4.00-4.30 uur

Groetekes, Sje

Dank je wel Sje, zal het eens gaan proberen. Hoe weet ik wanneer die laatste fles eraf kan dan? Kan dat niet pas als hij 's nachts geen voeding meer vraagt? Groetjes!

Die laatste fles gaat er inderdaad pas vanaf als je kindje al een poos doorslaapt. Je merkt vanzelf dat die laatste voeding uit gaat vallen als je hem steeds moeilijker wakker gaat krijgen voor die fles, als-ie er weinig van drinkt etc.

Wij merkten het met onze jongste dat ze van de laatste voeding af was toen we een keer op een zondagochtend om 9.30 uur wakker schrokken terwijl ze rond 7 uur altijd een voeding kreeg. Gewoon hele nacht doorgeslapen en de vroege voeding overgeslagen. Dat was voor ons het signaal om de late voeding voortaan weg te laten en dat ging meteen goed.

Groetekes, Sje

Dat overslaan van die nachtfles mag van mij wel eens gebeuren binnenkort Lastig dat je niet weet wanneer dat zal zijn, zodat je kan aftellen. Maar ach, uiteindelijk valt het nog best mee.

Grappig dat je jongste ineens later kwam 's ochtends, hoe oud was hij of zij toen? Toen onze kleine man niet meer rond 02.00 uur 's nachts kwam voor een voeding, maar rond 04.00 uur zoals nu schrok ik ook. Haha, je bent dan toch verbaasd.

Groetjes!

Het is heel bizar hoe het in zijn verloop gaat, inderdaad. Tijs is nu bijna 6.5 maans en krijgt nog maar 3 flessen. Die eerste extra 6 flessen zijn er stuk voor stuk afgegaan, hij gaf het zelf aan. Nu weet ik niet beter, maar de eerste keren is het heel erg wennen. Ik deed ook op verzoek voeden. Ik probeerde het ook wel eens uit, een nacht zonder voeding, maar dat werkte niet. Ik deed het op zijn tempo en nu wil hij al zeker 3 maanden geen nachtvoeding meer. Maar daarna komen tandjes, sprongetjes, etc. Dus af en toe je bed uit is er nog steeds bij. Maar dat doe ik -uiteraard- met liefde! Succes!

quote:
Grappig dat je jongste ineens later kwam 's ochtends, hoe oud was hij of zij toen?

Ze was toen 4 maanden. Dus als dat bij jouw zoontje ook zo gaat, kun je al een beetje af gaan tellen.

Groetekes, Sje

hoi,

ik voed niet op verzoek maar op tijd. ik had alleen ook dat mijn dochtertje snachts tegen 4 uur kwam terwijl ze pas tegen 7.00 de fles moest. wat wij nu doen is haar iedere avond voor de laatste fles van 11.00 uur mee nemen onder de douche of haar in badje doen. hier word ze lekker moe van en slaapt dan ( meestal ) de hele nacht keurig door

mama van Doutzen

quote:

ik voed niet op verzoek maar op tijd. ik had alleen ook dat mijn dochtertje snachts tegen 4 uur kwam terwijl ze pas tegen 7.00 de fles moest. wat wij nu doen is haar iedere avond voor de laatste fles van 11.00 uur mee nemen onder de douche of haar in badje doen. hier word ze lekker moe van en slaapt dan ( meestal ) de hele nacht keurig door

Is ook nog een idee, maar heb wel twijfels of het gaat werken. Misschien gewoon een keer proberen dus!

En Sje: ik ben al begonnen met tellen, haha. Ik ga gelijk vanaf morgen het schema uitproberen wat jij hebt geadviseerd, laat nog wel weten hoe het is gegaan.

Groetjes!

Ik ben benieuwd of het een wat rustiger schema voor jullie is.

Groetekes, Sje

Dat rekken zouden we kunnen proberen, maar het is een temperamentvol mannetje hoor! Hij stuitert echt op z’n kop door de kamer als 'ie honger heeft en niets krijgt en spuugt de speen dan mijlenver weg, dus ben benieuwd of rekken een optie is .

Vandaag begonnen met het nieuwe schema. Hij kwam vannacht om half vijf en sliep daarna weer lekker verder tot kwart over acht (en mama dus ook, joepie!). Half negen en twaalf uur weer een fles gehad en ligt nu lekker te slapen.

Groetjes!

hoi hoi…

ieder kind is anders … volg je moedergevoel. de ene heeft ook meer honger dan een ander kindje. ons zoontje van ruim 8 weken sliep al heel snel (denk bij 5 weken) de nacht door… toen gingen we weekje op vakantie en was het helemaal mis! was soms heel de nacht aan het ‘piepen’ huilen (echt rust/regelmaat nodig dus!!) nu zijn we begonnen met inbakeren en mag hij om de 4 uur zijn flesje… en moet zeggen dat het goed gaat en hij na de vakantie 3 dagen nodig had om weer de nacht door te gaan…

mijn zusje heeft zoontje van ruim half jaar… die komt soms nog 2 x 'snachts en krijst net zolang tot hij iets gekregen heeft! dus … ieder kind is anders… maar denk wel dat het goed komt bij jouw als ik het zo lees…

psst wel heel vreemd als je kindje de eerste nacht doorslaapt… je gaat wel 10x kijken of het echt wel zo is

Hoi mini-boy,

Bedankt voor je bemoedigende woorden! Ik denk ook dat het wel goed komt. Dat van die regelmaat en structuur herken ik wel, daar is die kleine van ons ook heel gevoelig voor. Wij zijn nu toevallig een paar dagen op vakantie en de eerste nacht wilde meneer opeens weer rond drie uur 's nachts een voeding. De dag erna was 'ie helemaal van slag, het voedingsschema was in de war omdat 'ie 's nachts zo vroeg kwam en hij vond dat duidelijk niet fijn. Inmiddels komt 'ie 's nachts weer rond half vijf, dus dat is mooi.

Groetjes!

Hoi,

Mijn zoon is nu 11 weken en ik leg hem om 22.00 altijd nog aan. Ookal ligt hij dan nog te slapen in bed. Hij drinkt slapend ook. Maar dan komt ie wel pas om 06.00 weer (tenminste bijna altijd). Ideale tijd voor mij als ik straks weer moet werken.
Even een week nog doorgaan en dan de avondvoeding eraf halen, kijken of het werkt. Best wel eng…

Groetjessss Evelien
Moeder van Jayson (30-06-08)

Hoi Evelien,

Wat heerlijk dat jouw zoontje al zo lang slaapt! Ik kijk ernaar uit . Kan me goed voorstellen dat het spannend is om de laatste voeding eraf te halen, maar ach. Als 'ie zich 's nachts dan ineens weer meldt, weet je dat het nog niet het juiste moment is en moet je nog even doorzetten Veel succes in ieder geval!

Groetjes!