Lactulose

Hallo allemaal

ik zal me even voorstellen: ik ben moeder van een zoon van bijna 4 maanden, maar hij is 11 weken te vroeg geboren. Gecorrigeerd is hij dus nog maar 5 weken.

Nu heeft hij een moeilijke stoelgang en heeft maar één keer per 4 of 5 dagen ontlasting. Vandaag van de KA lactulose gekregen. Heeft iemand hier ervaringen mee? En hoe lang duurt het voordat het werkt?

Groetjes!

Toevallig staat er een topic in 1-4 jaar over hetzelfde. Deze mamma geeft nu Aloe, kijk er even naar.

Groetjes,

Michèle

Krijgt je zoon toevallig rijstebloem-pap? Zoja, dan onmiddellijk mee stoppen. Rijstebloem heeft namelijk een stoppende werking op de darmen.

Groetekes, Sje

Wat een handige tips op het forum van 1-4 jaar. Ik houd ze in mijn achterhoofd. Onze zoon krijgt Nutrilon Hypo Allergeen voeding, en heeft tot 3 maanden volledige borstvoeding gekregen.

Zo, 11 weken te vroeg, dat is een eind!!!
Onze zoon is 7 weken te vroeg geboren en dat vonden we al vroeg.

Wij hebben ook een tijd lactulose gebruikt. Het schijnt vrij veel voor te komen dat prematuur geboren kindjes in het begin problemen met maag/darmstelsel hebben. Het is immers allemaal veel te vroeg in werking gesteld.
Ons zoontje perste en perste met zo’n geluid en gekreun, zielig gewoon!
Toen we met de lactulose starten ging het heel snel beter, binnen een dag of 2.
We hebben het wel vrij lang gebruikt. Ik was bang dat hij er ‘luie’ darmen van zou krijgen, maar de KA verzekerde me dat dat niet kon.

Vanaf het moment dat we de fruit en groente hap gingen introduceren (en dat deden we pas vanaf een half jaar) ging het een stuk beter en konden we afbouwen en uiteindelijk stoppen met de lactulose.

Hij heeft er nu helemaal geen last meer van, eet, drinkt, plast en poept zoals het hoord, hij krijgt overigens ook vanaf 6 maanden gewoon rijstebloem door de laatste fles en heeft daar geen nieuwe verstoppingsproblemen mee gekregen.

Groetjes Carolien.

11 weken is inderdaad een eind te vroeg. Maar gelukkig gaat nu alles helemaal goed en weegt hij inmiddels 5 kg.

Gisteren om 18.00 uur lactulose gegeven en vanmorgen, jawel, om 6.00 uur de hele luier vol!! Gelukkig maar. Wel heeft hij nu soms wat krampjes, maar de KA heeft ons ervoor gewaarschuwd dat dat een bijwerking kan zijn van lactulose. Ik ga vanavond maar gewoon weer wat toedienen en dan zullen de krampjes vanzelf wel minder worden denk ik.

Hoe heb jij de lactulose toegediend? Onze zoon mag 5 mg per dag, maar ik kan het niet in zijn mondje spuiten, want dan spuugt hij het weer uit en begint te kokhalzen. Ik heb het gisteren maar door zijn flesje gedaan. In de bijsluiter stond dat het ook met water of diksap ingenomen kon worden. Dan vast ook wel met melk.

Groetjes!

allereerst welkom op ikkeben

en dan misschien een stomme vraag van mij maar ben even nieuwschierig
voed je hem als een 4 maanden kindje of als een 5 weken kindje?

groetjes

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

mijn dochter had koemelkvrije melk,en jouw kindje hypo-allergeen.zou het misschien daardoor komen?maar goed,savanna begon toen met 5cc lactulose,de week erop 10cc,en daarna wilde de ka het weer verhogen,of forlax geven.lactulose kan in elk geval geen kwaad,maar bij ons werkte het niet.toevallig moest savanna toen net poepen bij de ka,deed er 45 minuten over,met bloed erbij,en toen zag de ka zelf dat de lactulose niets deed.ik hoop dat het bij jullie wel helpt.de forlax heb ik niet gebruikt,want die is minder onschuldig.zoals gezegd werkt bij savanna de aloë vera,maar ik wil je niets opdringen.wel hoop ik dat je sneller een oplossing vind dan ik,want savanna ging het doelbewust inhouden,omdat het zo’n pijn deed.

Hoi

onze zoon weegt nu 5 kilo en slaapt sinds afgelopen zondag redelijk door, dat wil zeggen om ongeveer 21.30 uur de laatste fles en dan om 5.45 uur (stipt, haha) de volgende. Voordat hij doorsliep kreeg hij 6 keer 120 cc (met 4 schepjes) en nu krijgt hij 4 keer 140 cc en de laatste fles doe ik 150 cc.
Ik weet eigenlijk niet of dat voeding is voor 5 weken of 4 maanden, hij is onze eerste.

Groetjes!

op de verpakking van de voeding staat hoeveel je je kindje ongeveer moet geven.bij twijfel kun je altijd het consultatie-bureau bellen.

maar als ik even snel reken,geef je hem nu minder dan bij 6 voedingen in totaal,en dat moet niet.volgens mij(ik weet het niet zeker meer)zou hij nu rond de 180cc moeten drinken,en dan 5x per dag.

hoi

hij mag 5 x 150 cc drinken en krijgt dat inderdaad heel iets minder. Hij moet er nog aan wennen en tot zondag kreeg hij 6 x 120. Ik wil eerst zeker weten dat hij een ritme heeft (doorslapen), want anders als ik 6 voedingen geef, moet ik ze overdag om de 3 uur geven en dat kan hij ook niet verdragen. Deze week heeft hij iets minder gehad, maar vanaf zondag krijgt hij 5 keer 150 cc.

Groetjes

zeker met darmproblemen slapen ze beter met minder voeding.omdat ze toch al zo vol zitten.en die twijfels of je het wel goed doet blijven helaas,ook bij de 3de

Ik gaf de lactulose door een klein beetje van de voeding. Deed het niet door de hele fles, want als ie dan de fles eens niet leeg dronk wist ik niet of hij alles wel binnen gekregen had. Het is idd met een spuitje of lepeltje haast niet te doen, zulk stroperig spul dat we hier ook de ene verslikpartij na de ander hadden.

Met de voeding wat minder is heel normaal bij prematuur geboren kinderen. Ik gaf tot een max. van 750 ml per dag. Ze groeien in verhouding al een stuk sneller, en het mag ook weer niet te snel gaan.
Ik corrigeerde zijn leeftijd altijd wel, en liep bij veel dingen in vergelijking met leeftijdgenootjes 2 maanden achter (b.v. dat onze zoon kon doorslapen en de nachtvoeding eraf kon, terug naar 3 flessen, starten met bijvoeding pas na een half jaar, maar ook in zijn ontwikkeling merkte ik het alles zoals echt lachen, rollen naar de buik kwam toch wat later). Maar de kinderarts kan je hier vast over informeren.

Heerlijk trouwens dat ie inmiddels een luier vol had! Zal een hele opluchting zijn voor dat mannetje!

Groetjes Carolien.

Ja zeker een opluchting dat hij de luier vol had. Maar nu heeft hij al wel 2 dagen krampjes van de Lactulose (of in combinatie met zijn nieuwe ritme) en ik weet niet wat ik erger vind voor hem: krampjes omdat hij niet van zijn ontlasting af kan komen of naderhand 1,5 krampjes van de lactulose. Maar goed, de KA had ons ervoor gewaarschuwd. Dus we houden vol…

Ik corrigeer zijn leeftijd ook hoor. Doen ze in het ziekenhuis ook, alleen bij het CB niet, maar dat maakt mij niet uit. Ze houden er daar wel rekening mee met zijn lengte en gewicht enz, maar met vb vaccinaties niet. Hoewel onze zoon toen hij 2 mnd was, nog in het ziekenhuis lag, dus hij krijgt op 10 mei (als hij 4 mnd is) pas zijn tweede vaccinaties.

Hier in het begin ook veel krampjes van de lactulose maar dat was na 1a2 weken beter. Ik was wel erg blij dat hij weer normaal kon poepen. Eerst zat ie hele tijden keihard te persen met een hoop gekreun erbij, zo zielig! (lekker praatje he).

Heeft je zoon de volle 11 weken in het ziekenhuis moeten liggen?
Gekke tijd he, ben je mama maar is je kindje helemaal niet bij je!
Heb je het tijdschrift ‘vroegertje’ ook gekregen? Is heel interessant, staat ook een heel stuk in dat ik wel handig vond om familie te laten lezen (vooral degenen die verwachtten dat bij thuiskomst alles weer normaal en goed is en het dan vreemd vonden als onze zoon even niet van de een naar de ander op de arm mocht)
Je zoon is in elk geval nog niet zo heel lang thuis, heerlijk he, eindelijk in zijn eigen kamertje en echt genieten. Heel anders als in het ziekenhuis, nu kan je echt moeder zijn!

Groetjes Carolien

Onze zoon heeft 10 weken in het ziekenhuis gelegen. Hij mocht uiteindelijk 1 week voor de uitgerekende datum naar huis. Ik heb dat tijdschrift inderdaad ook gelezen, heel interessant en herkenbaar.
Inderdaad handig voor de “buitenwacht”. Wij hebben voordat onze zoon thuis kwam, ook iedereen op de hoogte gesteld dat hij niet door iedereen vastgehouden mocht worden en dat we moesten oppassen met jonge kinderen. Gelukkig had iedereen daar begrip voor.
Het is zeker raar dat je zoon in het ziekenhuis ligt en wij al wel ouders waren. Dat besef kwam pas echt, toen hij thuis was.

Ik heb vanmorgen de laclulose toch maar weer toegediend. Hopelijk heeft hij er niet teveel krampjes van, maar ik moet denk ik toch maar volhouden. Als hij niet van zijn ontlasting af kan komen, is nog veel pijnlijker voor hem denk ik.

Ja daar heb je gelijk in. De krampjes werden hier na een tijdje wel beter (we gaven het wel standaard elke ochtend dus dan wennen de darmen er ook wel aan waardoor die krampen verminderen). En ik zag hem gewoon rustiger worden als ie wel een goede luier vol had, dus hij heeft er zeker baat bij gehad. Toen we met fruit en groente zijn begonnen konden we de lactulose ook afbouwen. Hij gebruikt het nu niet meer en het gaat nog steeds goed.

Succes en lekker genieten van je kleine mannetje, voor je het weet kan je je niet meer voorstellen dat ie zo mini is geweest!

Groetjes Carolien

Hoi allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw hier en heb ook een 'poepprobleem’
Mijn dochtertje van bijna 5 maand poept 1 keer per week…
Het is dan niet hard maar wel ontzettend veel. Ik was ook
begonnen met rijstebloem en daar dus ook weer heel snel mee
gestopt! Ze kreeg 5 flessen van 180 (is 200ml) maar dronk altijd
maar 150ml nu heb ik de laatste fles van 22:00 laten vallen (want
we moesten haar altijd nog wakker maken en dat vond ze niet leuk)
en werd ze gewoon weer netjes om 7 uur wakker ( tijden: 7, 11, 15:00 en 19:00)
Maar nu gaat ze nog minder (!?) drinken… ppfff wordt er zo moe van.
Ze drinkt 100ml prima, maar daarna is het gewoon bijna een gevecht!
Ze drukt haar tong ervoor, draait haar hoofd weg en laat het gewoon uit
haar mond lopen… Ik heb al verschillende keren gebeld met CB en huisarts
maar daar wordt ik niet wijzer van… Ze drinkt nu ongeveer 600ml of soms
nog minder per dag, kan dat geen kwaad? en met de lactulose poepte ze
alsnog maar 1 keer per week en kon ik ook wat sterkers krijgen maar dat
wil ik eigenlijk liever niet…
Ik grbuik friso standaart maar heb in het begin ook comfort gebruikt, zal ik
daar weer op over gaan? Bambix mag namelijk helaas nog niet en verder
heb ik ook al wel wat worteltjes gegeven maar dat is natuurlijk nog maar
minimaal. Ik vind het zo raar dat ze zo weinig drinkt, ik zie sommige kindjes
zelfs op 1 liter zitten!? Iemand nog tips??

alvast heel erg bedankt!

komt ze wel goed aan?zolang ze geen buikpijn krijgt van het weinige poepen,kan dat geen kwaad.het is niet te hard.
bij savanna helpt de aloë vera drank heel goed,die ik via internet bestel(het is niet in de winkel te koop)maar dat doe ik omdat zij wel knoertharde ontlasting heeft.