Laat of

hallo ik heb een vraagje of ja meerdere mijn zoontje is nu 9 en een halve maand maar zit nog niet zelfstandig houd zn eigen flesje nog niet vast staat nog niet trekt zich nog niet op en kruipt nog niet draaien doet die wel alleen van zn rug naar zn buik terug draaien wil ook nog niet

hij is met 32 week gehaald dmv spoedkeizersnede alleen was met de geboorte 47 cm en 2660 gram dus eigenlijk een noormaale baby hij groeit ook goed daar is niks mis mee hij is gehaald omdat ik erg ziek was enz…

nu vraag ik me echt wel af of die nou echt te vroeg is of ze het gewoon verkeert berekent hebben

hij eet gewoon met de pot mee hij eet ook gewoon brood en pap met een lepeltje dus dat zit ook wel goed

mijn vragen zijn dus een beetje is hij gewoon laat of heeft het toch met zn vroege gebroorte te maken? zijn er meer baby’s die die dingen nog niet doen? of maak ik me onterecht zorgen?

groetjes sabrina

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Erik is geboren na een zwangerschap van 38 weken en 3 dagen. Hij kon pas goed zelf zitten toen hij ruim 10 maanden was, ging staan toen hij 13 maanden was, kroop bij 14 maanden en liep bij 19 maanden. Oftewel het hoeft niets te maken te hebben met een vroeggeboorte, want dat was bij Erik ook niet het geval. Elk kindje ontwikkelt zich op z’n eigen manier.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

ik dacht even dat je Dim aan het beschrijven was is nu ook zon 9 1/2 maand maar geboren met 34 wkn en 3 dagen op de natuurlijke manier alleen dan wel in kruinligging ofzo, iniedergeval keek met zijn gezichtje nog de verkeerde kant op maar wel met zijn hoofd naar beneden gericht. 49 cm en 2710 gram.

zit wel zelfstandig maar ik moet hem dan wel neerzetten, trekt zich wel op aan mijn handen tot zitten maar niet aan andere dingen, kruipt nog niet, kan wel van zijn buik naar rug en andersom en draaien op de plaats kan hij idd al wel.

Zijn eetschema is ook gewoon die van een normale 9 maand oude baby, dus met de pot mee, maar goed zijn darmen etc zijn al actief vanaf de geboorte dus gewoon negen maanden, terwijl de hersenen etc waarschijnlijk nog bij de 7 1/2 maand zitten zo zie ik het tenminste.

Het komt allemaal vanzelf wel, de een gaat gewoon wat sneller dan de ander, het kan idd te maken hebben met vroeg geboorte, trek er dan 8 weken af en kijk is hij qua ontwikkeling bij bij wat hij met 7 1/2 maand had moeten kunnen??? dan zou ik mij nergens zorgen om maken. Er zijn bijv. kinderen die kunnen met 10 maanden al lopen, maar je hebt ze ook van 2 jaar die nog geen stap kunnen verzetten. Zou me er niet teveel zorgen om maken en ja natuurlijk je kan ze wel proberen te stimuleren

Geen stress, hier ook eentje die het zijn eigen tempo doet. Kan wel kruipen en is gister voor de eerste keer uitzichzelf gaan zitten. Maar daarna ook niet meer gezien! Zich optrekken of iets dergelijks doet ook de mijne niet. Hij is nu bijna 10 maanden, maar ieder doet het in zijn eigen tempo! Is een kleine week te vroeg geboren maar woog 8 pond. Gewoon lekker relax blijven, zolang ze maar vrolijk en goed gemutst zijn, dan vind ik het belangrijkst.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

bedankt voor de reacties :smiley:
ik maakte me beetje zorgen omdat je hier al die baby’s hebt die al zoveel kunnen en mij zoontje nog haast niks :smiley:
en ja ik ben regelmatig met hem bezig om te stimuleren speelende wijs hij heeft er dan ook de grootste lol in
ik maak me dus eigenlijk beetje zorgen om niks hihihi

Gewijzigd door - sabje1988 op 13 Sep 2010 09:43:15

Ik denk wel dat die 8 weken dat hij te vroeg is geboren eraf moet trekken.
Dan kom je dus bijna 2 maanden ‘‘lager’’ uit.
Denk niet dat ie laat is, en wat dan nog, kan me wel voorstellen dat je je er zorgen om maakt hoor, Job was ook met alles later, liep pas met 21 maand.

ja de kinderarts heeft wel gezegt dat we rekening met die 2 maand moeten houden alleen tja hij was niet te klein ofzo heeft maar 2 dagen in conveuse gelegen en was overal zo snel mee toen dus ik denk zelf dat ze het verkeert berekent hebben maar als ik het zo lees hoef ik me dus nergens zorgen om te maken hihihihi maarja tis men eerst en soms best onzeker dus vandaar de vragen

Sinds ik kijk naar wat dim al wel kan, ipv dat ik elke keer zeur over dat hij nog niet kan kruipen of in zijn handjes klappen of weet ik het wat sommige andere babies al wel kunnen, kan ik erzelf beter mee omgaan en ow wat ben ik trots , als ik zie dat hij weer wat nieuws kan

Hey
wat een baby nou wel en niet moet en kan op een bepaalde leeftijd, dat weet ik echt niet, dus als ik hier dingen zeg die anders in de boekjes staan…het spijt me

maar Sarah kan niet:
-de fles zelf vast houden (geen denken aan, liever lui dan moe!!)
-begrijpen wat “nee” inhoud. (wat andere wel al snappen met 9 maanden, Sarah is happy met alles wat ik zeg)
-drinken uit een beker (moet ik allang hebben aangeleerd, maar het loopt allemaal zo haar trui in)
-reageren op haar naam, doet ze pas sinds een week of twee, terwijl dat al veel eerder had gekund, maar ik noem haar vaker liefie of schatje etcetc
-een woordje zeggen (nu vind ik dat met 9 maanden ook erg vroeg, maar ik als hier laatst ergens dat het op het cb al wordt gevraagd)

En ik zit er allemaal niet mee, als ze 12 is, zal ze het echt wel kunnen allemaal.
Elk kind doet het op zijn/haar eigen manier.

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

ben ook trots op hem wat die allemaal wel kan maar toch die onzekerheid he

en brandon luistert wel naar zn naam alleen woordje zeggen of weten wat nee is kan die nog niet hihihi als hij iets doet wat niet mag zeg ik nee dat mag niet o o o en op een of ander manier vind die dat geweldig ofzo want dan schiet die in de lach hahaha en blijf dan maar es serieus

ach ja het zal allemaal wel goedkomen als ik het zo lees :smiley:

bij mijn jongste zoontje heb ik er ook zorgen om gemaakt hoor, die kon met 10 maanden alleen nog maar los zitten en zich omrollen. en in 1 week heeft hij geleerd om zelf te gaan zitten, te kruipen, gaan staan bij tafel etc, en lopen om de tafel. achteraf gezien kwam dat omdat hij afgelopen winter alleen maar ziek is geweest. alle energie ging naar het ziek zijn en niet naar de rest!
het was vooral raar omdat mijn oudste zo snel was met alles. waarschijnlijk kun je je dus voorbereiden op een spurt, kan hij ineens alles!
geniet nog even lekker van het kleine, ze worden veel te snel groot!
o en het flesje vasthouden hebben allebei mijn mannetjes nooit gedaan, misschien was dit ook wel mijn fout ik vond het veel te leuk om zelf de fles vast te houden haha!

denise

hahaha ja ik vind ook niet erg om hem het flesje te geven maar toch vind ik het ook wel schatig om zn kleintje te zien met een flesje in zn hand hihihi