Laat met praten?

Hallo allemaal,

Ik zit weer eens met een vraag. Mila is nu 16 maanden. Ze praat nog steeds niet. Althans niet echt, woordjes dan bedoel ik he? Ik snap wel dat ze nog geen hele gesprekken voert maar het enig dat ze zegt is mama, papa (wel belangrijk natuurlijk ) en die en deze. Vooral heeel veel die die die als ze iets wilt. Nu maakt het mij op zich niet zoveel uit hoor. Maar iedereen zegt dat ze zo weinig woordjes zegt… Ze begrijpt wel echt alles wat je haar zegt en vraagt. Het sippe vind ik wel dat het haar zelf zo lijkt te frustreren dat ze zich niet verstaanbaar kan maken. Ze wil duidelijk iets en dan snap je echt niet wat ze nou wil en dan wordt ze zoooo boos…
Wat is jullie ervaring met eerste woordjes en praten???
Thnx, Nancy

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/060301/VnUg.jpg" alt=“Lilypie Baby Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b2.lilypie.com/xni4p1.png" alt=“Lilypie Baby Ticker” border=“0” width=“400” height=“80” /></a>

Gewijzigd door - Nancy Jansen-Snelten op 05 Apr 2006 17:16:34

Hoi,

Joost is ruim 2 jaar en zegt ook nog niet meer dan Mila doet. Hij roept de hele dag daa (=daar) en wijst mij dan bij alles aan waar het naar toe moet.
Joost wordt maandag onderzocht op het audiologisch centrum (het onderzoek dat hij krijgt doen ze ook pas vanaf 2 jaar). Tot 2 jaar maakten wij ons er nog niet zo druk om, de één praat nu eenmaal sneller dan de ander. Maar het CB en de KNO-arts vonden dat hij nu toch meer moest zeggen. Met 2 jaar moeten ze zinnetjes van 2 woorden kunnen maken (mama drinken bijv.)

Ik wil nu ook wel graag weten of Joost alleen wat later is met praten of dat er meer aan de hand is. Was de gehoortest bij Mila wel goed? Joost heeft nog de “ouderwetse” gehoortest (met 9 maanden) gehad en scoorde toen al 3x onvoldoende. Ik dacht toen nog dat meneer er geen zin in had, stekkers uit de laptop van de verpleegkundige trekken vond hij interessanter dan opletten tijdens de gehoortest

Later bleek dat hij ook veel vocht achter zijn trommelvlies had waarvoor hij inmiddels buisjes heeft. We hebben de indruk dat hij sindsdien prima hoort. Kan me voorstellen dat het verschil tussen bijv. boek en doek nog moeilijk is, maar hij probeert het niet eens te zeggen, hoe wij ook proberen hem te stimuleren.

Als je rond Mila haar 2e verjaardag naar het CB moet besteden ze er daar sowieso aandacht aan. Als je dat te lang vindt duren kun je altijd overleggen met de ha of een verwijzing naar de kno-arts vragen. Maar ik heb ook al veel verhalen gehoord en gelezen van kinderen die wat later gaan praten maar dan ook meteen een spraakwaterval van volzinnen zijn, dus wie weet…

Groetjes, Thirza

Lilypie Derde Ticker

Wat herkenbaar, Cas zegt alleen maar; mamma, pappa, lisa, Bumba maar zijn favoriete woord is DIE. De hele dag door; die, die, die!!!

Lisa praatte met 16 maanden veel meer, die had al een hele woordenschat.

Ik kijk het wel aan hoor, eens zal hij toch wel gaan praten.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Volgens mij is er niks abnormaals aan hoor.
De ene is nou eenmaal wat vlotter dan de ander.

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Hallo Thirza,
Mila’s gehoortest was wel goed en ik heb ook niet het idee dat ze niet goed hoort want ze begrijpt werkelijk alles wat je zegt. Als ik zeg: Mila, wil je dit of dat even pakken voor mama spurt ze ernaar toe en zo meer voorbeelden te noemen, zlefs als ik bijvoorbeeld in de gang ben en zij in de kamer hoort ze me goed als ik haar iets vraag.
Ze probeert het ook echt niet… Als ik boekjes met haar ga lezen is ze heel enthousiast maar dat duurt echt 1 pagina lang en dan slaat ze alle pagina’s heeeel snel om en dat was dan weer het boekje lezen… Ach, ik wacht het maar even af. Heb inderdaad ook gehoord dat sommige kinderen niets zeggen en plotseling met een spraakwaterval komen… We merken het wel!
Nancy

Lilypie Baby PicLilypie Baby Ticker

Hier een link naar een topic met een paar linken http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4394

Ikzelf ben van mening dat het elk moment kan omslaan, dus dat je je nog geen zorgen moet gaan maken. Ze is nog geen halfjaar.

Hoi nancy,

Jou verhaal had over mijn dochter Demi kunnen gaan, die sprak nauwelijks tot ze 3 was …
Toen ineens begon ze, echter spreekt ze nu nog niet niet goed, en heeft dan ook al bijna 2 jaar logopedie…

Milan mijn zoontje van 2,5 spreekt beter als z’n grote zus van 4,5…
Milan was amper een jaar of het begon al met woordjes en al snel volgde complete zinnen, wat ik wil zeggen is, dat elk kindje anders is, het komt vast wel…

Dat boos worden herken ik wel, Demi had dat ook altijd, pfiew niet normaal zo boos dat zo’n ukje al kan zijn he?

Succes ermee het komt vast wel!

Groetjes Nathalie & Co

Gewijzigd door - Nathalie op 14 Apr 2006 23:51:40