Laat in slaap vallen

Tim valt de laatste tijd heel erg laat in slaap s’avonds. Hij gaat om half 8 naar bed, maar ligt vervolgens klaarwakker in zijn bed. Hij huilt niet en is niet vervelend, maar ligt gewoon te brabbelen. Toch vind ik dit heel vervelend, want hij valt pas rond half 10 in slaap. Soms zelfs nog later als half 10.

Tim is altijd een ontzettende slaapkop geweest en sliep overdag ook veel. Nu maken we hem al vanaf januari om half 4 wakker om hem toch aan kortere middagslaapjes te laten wennen. Daarvoor sliep hij gerust de hele middag en dan ook gewoon weer om half 8 s’avonds.

Ik weet nu echt even niet meer wat nu wijsheid is. Ik denk namelijk echt niet dat hij zonder middagslaap kan. Maar ja dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hij gaat altijd om 13.00 uur naar bed voor zijn middagslaap en valt dan al snel in slaap. We maakte hem altijd om half 4 wakker, maar vandaag heb ik hem voor het eerst om 15.00 uur wakker gemaakt. Maar goed dat maakt ook niet uit, want om kwart voor 10 zijn we voor het laatst gaan kijken en toen zat hij in zijn bed.

Groetjes,
Sandra

Lastig…ik zou zeggen dat het idd goed is om hem 's middags na 2/2,5 uur slapen wakker te maken.
En zolang hij 's avonds rustig in zijn bedje ligt/zit niet teveel zorgen om maken. Hij komt zo ook aan rust toe en als hij echt moe is, gaat hij vanzelf slapen. Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd he, want ik kan me je gevoel heel goed voorstellen…zou ik zelf nl ook hebben.

Hoe is Tim in de ochtend? Nog erg moe of heb je het idee dat hij genoeg slaap heeft gehad?
Ik denk dat hij nog wel erg jong is om niet meer te slapen in de middag, Zeker omdat hij nog zo lekker gaat slapen. Wellicht zou je de slaap nog iets kunnen verkorten naar 1,5 uur. Maar kijk dan wel of Tim zich hier prettig bij voelt. Als hij nu gewoon een tevreden mannetje is (en volgens mij is hij dat) dan moet je het maar zo laten. Misschien toch weer een soort fase?

Mijn schoonzus had dit probleem ook en die laat haar zoontje nu 's middags maar 1 uur slapen en dan gaat het 's avonds wel goed. Misschien het proberen waard?

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

hier ook zo eentje hoor, gaat om half 8 naar bed, soms wat later, maar om 9 uur kan hij nog steeds rustig aan het spelen zijn. De afgelopen 2 avonden ben ik na een half uurtje 3 kwartier terug gegaan, heb hem weer in bed gelegd en terwijl ik op de trap stond en zag dat hij weer onder de deken vandaan wilde gaan hen streng toegesproken en gezegd dat hij moest blijven ligge. Dit heeft hij nu wonderwel 2x gedaan…??? Verder maak ik me er niet druk om, hij is vrolijk en lief, zodra dat anders is denk ik dat we wat anders moeten verzinnen. sMiddags laat ik hem eigenlijk niet langer dan 1,5 uur slapen, soms nog korter en dit trekt hij ook prima.
Al met al, uitproberen wat de kleine aan kan en je je daar misschien een beetje op instellen.

Lfs

Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft er zelf geen last van dat hij zo laat in slaap valt. S’ochtends wordt hij gewoon vrolijk wakker tussen 7 uur en half 8 en soms wat later en gaat dan liggen brabbelen tot hij eruit gehaald wordt. Hij doet het hier dus prima op en maakt overdag totaal geen vermoeide indruk. Als hij s’ochtends echt nog moe zou zijn dan zou het wat anders zijn, maar dat is hij dus totaal niet. Hij heeft er dus genoeg aan en dat maakt het zo lastig. Moet ik nu iets aan zijn ritme gaan doen, terwijl hij het prima vind. Misschien toch zijn middagslaap verkorten en kijken hoe dat gaat.

Groetjes,
Sandra

Ook hier 1 die de laatste tijd pas om half 10 10uur in slaap valt… maakt niet uit hoelaat ik hem naar bed doe, en of ik hem smiddags in bed leg of niet, het is altijd half 10 savonds…

Ik denk dat het weer een fase ofzo is… of het is toch het weer…
langer licht enzo.

ik laat noah gewoon kletsen, ga er vaak nog wel eventjes heen om te zeggen dat ie nu toch echt moet slapen, maar ach…als ie uiteindelijk maar in slaap valt vindt ik het goed… hij is er sochtends niet vervelend om…

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Ik denk dat ik hem s middags wat korter op bed zou leggen , van 1300 tot 1500 uur ofzo en dat een paar dagen proberen ( na 1 dag zie je vaak nog geen resultaat is mijn ervaring). Het kan best dat hij wat minder slaap nodig heeft… ( zeker omdat hij er gewoon vrolijk onder is). Minke maak ik ook altijd na 2-2,5 uur wakker overdag ( als ze nog niet wakker is geworden). Anders gaat ze 's avonds ook minder goed ( snel) slapen.

groetjes!

Mijn moeder heeft een oppaskindje van deze leeftijd en die heeft dit ook. En hij heeft ook een periode gehad dat ie alleen maar sliep bijna, ze zegt dat het fases zijn.

Groetjes,

Michèle

Erik slaapt tussen de middag max. 2,5 uur. Anders is het 's avonds ook lastig. En hij brabbelt ook veel voor het in slaap vallen, maar als ik er écht klaar mee ben praat ik tegen hem door de babyfoon en zeg dan op m’n strengst dat ik wil dat hij nu gaat slapen. En dan is het altijd direct stil. Misschien werkt dat bij jullie ook?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Heel erg herkenbaar. Ik heb er een hele tijd geleden ook een topic over geopend. Jack sliep dan ook smiddags lang en savonds erg laat.
Ik heb hem zelf het ritme laten aangeven, hij was net als Tim totaal niet vervelend in bed dus ik liet hem gewoon gaan. Hij sliep ook niet langer smorgens of zo. En korter laten slapen hielp hier ook niet. Trouwens, als hij normaal tot half 4 slaapt en je kort dat in tot aan 3 uur is dat niet echt wereldschokkend minder dus verwacht daar niks van, en JAck werd erg sjaggo als we hem VEEL eerder wakker gingen maken.
Inmiddels is het hier zo dat ik Jack nog wel iedere middag op bed leg, maar hij doet vaker niet dan wel een dutje. Maar zo heeft hij wel even rust ( hoewel hij een feestje maakt in zijn bed) en mama der handen even vrij. Als hij een dutje doet is het ook 9 uur half 10 voor hij slaapt. Als hij niet dut slaapt hij om half 8 tot half 8 , 8 uur de volgende dag. Ook erg lekker moet ik zeggen!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Denk je niet dat het iets te maken kan hebben met het feit dat het zolang licht is buiten? Rico doet er ooke en tijd over dat hij in slaap valt. maar als hij moe is is het wel een krijs partij. het lastige is dat het licht van buitenaf toch een beetje naar binnenkomt hoe goed ik het ook probeer te verduisteren.

Ik zou anders ook niet weten waar het mee te maken kan hebbben.
Ik denk niet met zijn middag slaapje, je moet hem niet uit bed gaan houden, want dan is de kans groot dat hij lastig gaat worden en hij heeft gewoon nog slaap nodig anders sliep ie s’middags niet.
Ik leg Rico altijd om 1 uur te bed en voor 3 uur haal ik hem eruit.
ik laat hem hooguit 2 uur slapen
en hij vind het dan meestal niet leuk als ik m wakker maak, maar goed dat is dan pech hebben.
en om half 8 ligt hij er uiterlijk in (dan heb ik hem verschoont gewassen pyjama aan verhaaltje gelezen etc.) want dan zit ik weer in de huiskamer
ik weet buiten dat ik je dit kan vertellen verder niet zo goed hoe of wat, misschien heb je er iets aan.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@Mriek Wij gebruiken geen babyfoon, maar bij hem staan en streng toespreken doen we soms wel, maar dat maakt hier geen indruk. Haha ja eventjes, maar daarna gaat hij gerust weer zitten in zijn bed.

@mamavanJack, je hebt idd wel gelijk dat een half uurtje niet veel uitmaakt. Maar ik had zoiets van misschien gaat hij door dat half uurtje eerder wakker maken toch s’avonds wat eerder slapen.

Maar goed zo te lezen is Tim niet de enige en gaat het vanzelf weer over. Haha of niet. Ik had het er deze week op de creche over en die zeiden al dat ik zijn ritme gewoon zo moest laten. Eind juni is Tim 2 en dan gaat hij naar de peutergroep. Ze zei al dan is hij waarschijnlijk veel moeier en gaat hij wel weer eerder slapen. Maar goed hij gaat maar 2 dagen naar de creche, dus dat betwijfel ik.

Hij zal idd wel uitrusten in bed ook al slaapt hij niet, maar ik vind half 10 slapen voor een kind van nog niet eens 2 zo laat.

Groetjes,
Sandra

Ik ken het niet maar het zou goed kunnen dat het komt doordat het langer licht is buiten. Of hij heeft niet zoveel slaap nodig savonds?
Nick slaapt ook van 1 tot 3 en soms half 4. Dat is maximaal. Dan haal ik hem eruit. Vanavond gaat hij ook later naar bed, dat doen we altijd in het weekend. Voor 8 uur ligt hij er wel in hoor maar hij valt ook direct in slaap tot de volgende ochtend.
Maar ik zou het proberen met 2 uur slaap overdag en dan kijken hoe het gaat. Als hij er zich prima bij voelt dan zou ik me er niet te druk om maken. In bed krijgt hij ook zijn rust en valt vanzelf in slaap. Je kunt een kindje niet dwingen om te gaan slapen. En als hij toch lekker doorslaapt en vrolijk wakker wordt, zie ik niet zo’n probleem.

Groetjes Bianca

@Sandra, dan houdt het op hè? Hopelijk is het gewoon een fase! En ach, zolang hij niet huilt en verder overdag vrolijk is…prima zou ik zeggen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker