Ik weet niet of je het al kunt zien,
maar ik heb het vermoeden dat rico links handig is.
hij eet altijd met links en al geef ik zijn vork eens rechts in zijn hand pakt hij het er met links af.
ikv roeg me dus af of je daaraan al iets aan kunt merken of dat het daar nog te vroeg voor is?
Kun je al zien of je kind rechts/links handig is?
Ik wist dat het er nog te vroeg voor was en heb even gezocht. Dit vond ik op de site van de Belgische Nutricia:
"Links of rechts? Zijn voorkeur
Je baby zal pas rond zijn drie jaar beslissen maar er zijn enkele tests die je nu al kan uitproberen. Zo kan je in avant-première weten wat zijn keuze zal worden.
Enkele eenvoudige tests
Rol met je voet een bal naar hem toe en kijk met welke voet hij de bal tegenhoudt en terugstuurt.
Maak een papieren rol en vraag hem erin te kijken. Met welk oog doet hij dat?
Geef hem een wekker die hij tegen zijn oor kan houden om naar het getik te luisteren. Linker- of rechteroor?
Alles kan nog veranderen
Je baby wil vooral alles opvangen, met welke hand dan ook. Zijn bewegingen coördineren is al een hele opgave, laat hem dus in alle rust opgroeien! Als hij het ene handje meer dan het andere gebruikt, kan dat betekenen dat hij iets sneller is op dat vlak. Maar weet dat de definitieve keuze pas op drie jaar gemaakt wordt.
Na die leeftijd zal je baby misschien nog altijd beide handjes evenveel blijven gebruiken. Geen paniek: misschien is hij wel tweehandig.
Wat wel een probleem kan zijn is een baby die half links en half recht is. Dan zal je moeten wachten tot hij naar het eerste leerjaar gaat. Stimuleer hem en laat hem vrij in zijn natuurlijke keuze.
In tegenstelling tot wat men vroeger deed, mag je je baby nooit dwingen met zijn rechterhandje te tekenen. Laat hem gewoon zijn instinct volgen!"
Groetjes,
M
Dan is morgan inderdaad beide want die wisselt steeds af met haar handen en zo.
Groetjes,
Michèle
dankjewel Mriek!
ja ik merk het echt aan alles, als je iets aan m geeft pakt hij het 9 van de 10 x links aan, soms ook wel rechts maar dat gaat veel onhandiger.
dat met die bal haha ja dat is te vroeg om te doen want rico pakt die dan gewoon als ik hem rol. het is niet zo dat hij hem tegen houdt. hij pakt hem met 2 handen en gooit hem terug of rolt hem terug.
heel gek toch wel dat hij zo met links bezig is.
en dat van die banaan van vanochtend was ook echt bizar
ik steek het vorkje naar hem uit, hij pakt met links en we prikken samen in een stukje banaan en hij brengt dan meteen de vork naar zijn mond.
als ik bijvoorbeeld de vork in zijn rechterhand aangeef dat ie m dus ook moet pakken pakt hij met links de banaan eraf en eet het dan pas op ipv meteen de vork naar de mond brengen.
maargoed dan wachten we nog even af
ik ben niet echt bezig met hem proberen rechts of links aan te laten pakken, maar als “test” heb ik het zo wel geprobeerd met b.v. de vork en de banaan.
wel typisch toch
Ik heb ook weleens gehoord dat ze bepaalde ‘perioden’ hebben dat ze links en rechtshandig zijn.
Seth deed namelijk ook een tijd alles met links, en later met rechts, en nu weet ik het eigenlijk even niet.
Liefs, Anne
haha, ja af en toe doet rico dingen ook met rechts, en nu ik er onbewust op let weet ik het ook even niet meer,
het is wel zo dat links beter gaat.
maar toen ie net bij papa aan het bad stond te spetteren pakte hij weer met rechts speeltjes uit bad, omdat hij met links zich tegen moest houden dat ie er niet in viel
Aaron is precies hetzelfde als zijn papa.
Papa is namelijk rechtshandig maar voetbalt linkspotig!
Aaron tekent dus ook met rechts en als we buiten voetballen gaat hij er eerst zo voortsaan dat hij met links kan schieten.
Ach ja…misschien word hij nog wel rechtsbenig net als zijn mama altijd is geweest!
Gr, Danielle
hahahaa michele, ik zie echt een tekenfilm figuurtje die springt en 2 benen tegelijkertijd vooruit schopt
Ik denk dat Diego rechtshandig is, want hij neemt alles met rechts.
Als hij eet met zijn lepeltje neemt hij het zoiezo rechts vast.
Ook als ik hem een speelgoedje aangeef dan neemt hij het met zijn rechtse handje aan, en als ik dan een 2de speelgoedje geef, dan doet hij het eerste in zijn linkse hand om vervolgens het 2de ook met rechts aan te nemen.
We hebben er al hartelijk om kunnen lachen hoor.
Groetjes
Tanja
Mama van Diego, 19 maanden
ja Mriek zegt dat het pas vanaf 'n leeftijd van 3 te zien is, en had het ook nagezocht dus ik ga er maar niet vanuit dat rico al linkshandig is