Kruipen

Hoi mama’s,

Soms maak ik me wel eens zorgen als ik naar al die kruipende baby’s om mij heen kijk.
Want… Julian (10,5 maand) kruipt nog helemaal niet! Hij vindt op z’n buik liggen en spelen allemaal wel prima. Hij draait wel in het rond en schuift kleine stukjes naar achteren. Soms maakt hij ook een soort ‘golfbeweging’ en komt daardoor een stukje naar voren. Maar tijgeren doet hij niet. Hij zit goed en gaat vanuit zit naar lig en dan naar de kruiphouding, maar laat zich dan weer op zn buik zakken.
Ook trekt hij zich tot op z’n knieën op in de box en is wel bezig met proberen te gaan staan. Hier maak ik me dan ook geen zorgen om.
Maar dat kruipen… ik heb wel eens gehoord dat het niet zo goed is als ze deze fase overslaan en direct gaan lopen… Is dat echt zo? Wie heeft hier ervaring mee? Ik probeer het kruipen wel te stimuleren. Ik trek zn broekje wel eens uit, zodat de kans op wegglijden kleiner is, maar ook dan weet hij er geen raad mee.
Iemand nog tips om het evt. te stimuleren? Of kan dat niet en moet ik hem maar z’n gang laten gaan?

Groetjes!

Maak je maar niet te veel zorgen hoor! Minke kroop ook pas goed met 11 maanden en… liep een maand later al! ( ik bedoel maar). Neeltje is veel sneller met alles. Ik denk dat ieder kindje dus anders is. En het komt echt vanzelf!
groetjes

Hij is inderdaad veel met kletsen (papa/mama) en begrijpen bezig. Snapt al veel van wat we zeggen en herkent veel voorwerpen in huis.
Zou dat het zijn?
We hebben ook al een hele geschiedenis met fysio e.d. achter de rug, dus het is niet gek dat hij met bepaalde dingen meer moeite heeft dan een ander, maar dit leek me wel erg laat. Maar goed… nu nog proberen los te laten!

Geen zorgen om maken! Erik kroop pas toen hij net 1 jaar was geworden en ging uiteindelijk lopen bij 19 maanden. Het ene kind is rap lichamelijk en het andere trager. Met praten was Erik bijvoorbeeld heel snel en dat zie je vaker: sneller met het ene en trager met het andere. Komt goed!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Sommige baby`s gaan helemaal nooit kruipen, slaan dat over en gaan dan staan en lopen. Dus wellicht kun je over een tijdje zijn eerste stapjes verwachten.

Ik heb met Joaquin geoefend/gestimuleerd door hem de knietjes onder zijn lijfje te laten trekken en hem dan zo neerzetten en vasthouden ondere de buik om te laten zien dat je zo moet zitten om te kruipen. Maar ik denk dat het ook een beetje in de aard van het beestje zit.

Is helemaal niet slecht als ze de fase kruipen overslaan lijkt me, ik zie dat zoveel babys doen! Joaquin kroop al vrij snel maar ik denk dat ik nog een tijdje kan wachten tot hij echt gaat lopen omdat hij overal komt waar hij wil zijn met kruipen daar is hij vertrouwd mee en kan hij goed. Het heeft dus ook nadelen dat kruipen want als dat zo lekker gaat heb ikt idee dat ze denken dat dat lopen nog wel even kan wahten. Ook tegen de meubels en mijn benen (irri!!) aan gaan staan vind ie nog steeds geweldig en Joaquin begint nu wel over te steken van het ene meubel naar het andere zonder tussendoor te kruipen... maar ik vrees dat Joaquin babbelen leuker vind haha echt de hèle dag door: mama, papa, "dit" zegtie en “dat” en dan wijzen en JA! hihi.

Maarre Julian trekt zich al op en probeert al te staan, toch? Nou komt helemaal goed hoor! xxx

Lilypie Second Birthday tickers

Zeker geen zorgen maken! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Onze spruit was eerst ook een buikschuiver en ineens ging die op z’n knieën kruipen. Maar wat je bijv. zou kunnen proberen is een kussen (voedingskussen) in de huiskamer te leggen en zelf daar achter gaan zitten zodat hij erover heen moet kruipen.
Ik had de kussen weer te voorschijn getoverd maar 't was bij ons niet meer nodig.

Lilypie First Birthday tickers Lilypie Pregnancy tickers

Je hebt het toch wel al eens voorgedaan?
Anders weet hij natuurlijk niet wat hij moet doen.

M.

Geen zorgen, Bo kroop pas toen hij 12,5 maand was (bijna 13 maanden) en liep met 18 maanden. Hij was wel 6,5 week te vroeg geboren, dus oficieel was hij dus wel wat jonger, maar goed, ik trek het er niet eens meer vanaf, want hij deed alles netjes binnen de “gemiddelde” tijds periode. En er zijn ook zat kindjes die het kruipen overslaan.
Wat je kunt doen om het kruipen te stimuleren, is je kleine in kruip houding zetten, en zelf de beentjes bewegen naar voren (als het goed is verzet hij zijn handjes vanzelf dan, en anders daar ook bij helpen) Dit deden wij vaak bij de fysiotherapeute waar Bo zat, omdat hij een stijve rug had (ja zo klein en jong en dan al een stijve rug, hoe is het mogelijk ). OP deze manier leerder Bo zich makkelijker en soepeler te bewegen, maar goed, om even terug te komen bij jou, dat is dus een oefening om te doen, maar niet te vaak, want dan vinden ze het niet meer leuk!! En net zoals lopen, ze doen het in 1 keer , alsof ze nooit anders hebben gedaan, en je staat dan zo verbaasd!!!
Bo liep (en loopt) nog steeds voor met taal, dat was het gebied waar hij de nadruk op legde, en de motoriek kwam later!

liefs woezel