Kritiek kan er niet tegen!

wie heeft er een ontiegelijke hekel aan als mensen (ouders/schoonouders) kritiek leveren over hoe jij je kleine opvoedt?

zoals mijn ouders snappen niet dat ik mijn kleine van 12 weken maar 4 flessen per dag geef en dat hij zijn laatste fles om 19.00 uur krijgt en de volgende pas 06.30 uur? 4 dagen lang heb ik dat aan moeten horen!

en nou ben ik al bang om naar mijn schoonouders te gaan over 2 weken want die gaan waarschijnlijk hetzelfde zeggen! ik vraag me af hoe het in hun tijd was! wie weet dat? kregen ze vroeger net zoals mijn mama beweert 10 flessen per dag en dan elke keer 50cc ofzo?? en ze kregen toen de laatste fles om 24.00 uur en dan de volgende pas om 06.00 uur? en dit tot de kleintjes 6 a 7 maanden oud waren!

ook vind mijn moeder dat ze de baby beter in bad doet als ik hahahaha toen hij eruit kwam zag ik dat zijn oksels en vliezen nog ontzettend vies waren voor haar betekent de hoofd wassen en de rug/romp ontzettend schoon! oortjes zagen er ook niet fris uit!

ook mocht ik bijna niet naar buiten met de kleine in de kinderwagen omdat het regende, tot 3 keer aan toe vertelde ik haar dat ik een regenhoes had hahahaha

even niet om mijn eigen moeder af te kraken hoor kan verder heel goed met haar overweg maar je wordt er knetter gestoord van! en alles wat je zegt lachen ze om! ze dringen verder niets aan laten mij mijn gangetje gaan maar vind het verschrikkelijk al dat kritiek!

ze krijgt nu over 4 maanden nog een kleinzoon/dochter erbij ben benieuwd hoe dat gaat verlopen want mijn broertje woont nog thuis met zijn vrouw. maar ben gewoon benieuwd hoe dat bij jullie gaat, hoe moet je zo iets overbrengen zonder ze te kwetsen in godsnaam kan moeilijk zeggen dat ze vroeger gewoon dom waren en wij meer weten tegenwoordig ik word hier echt moedeloos van en zie er echt tegenop om nog eens langs te gaan of te logeren, hetzelfde met mijn schoonouders

Ik begrijp hoe je je voelt… Mijn schoonouders deden het ook toen jessie nog kleiner was… Ik heb het heel erg lang aan zitten horen over hoe zij het zouden doen en wat we fout deden blabla… Tot ik er op een gegeven moment genoeg van had en heb toen tegen mijn schoonmoeder gezegd dat mijn vriend en ik Jessie op onze eigen manier willen opvoeden en dat de adviezen vast goed bedoeld waren maar dat het ook een beetje overkwam alsof ze ons als ouders niet goed genoeg vonden…(zo voelde ik me op een gegeven moment echt)… Nou zo had ze het nog niet bekeken… en sindsdien laten ze ons gewoon metrust qua opvoeding/verzorging…
Dus mischien moet je ook gewoon even aankaarten dat je er een beetje onzeker van wordt…en dat het echt niet leuk is om te horen dat je altijd alles verkeerd doet…
Succes!

Groetjes!

Heel herkenbaar allemaal. Ik kon me er ontzettend druk om maken als ik onze meid ophaalde bij mijn schoonmoeder vandaan (mijn schoonouders passen 1 dag in de week op) en onze meid was doodmoe. Hadden ze haar pas tegen 2en s’middags op bed gedaan en na een 3 kwartier was ze alweer wakker.
Ja vind je het vreemd dacht ik dan, ze is dan vanaf een uurtje of 9 a half 10 wakker. Ze is dan helemaal over haar slaap, te veel prikkels noem maar op.
Weken heb ik er mee gelopen, en getwijfeld of ik andere oppas zou gaan zoeken. Maar ja ze willen zo graag oppassen, doen ze ook op hun andere kleinkinderen. Dus ja dat wil ik ze ook niet ontnemen. We hebben toen een goed gesprek gehad. Zij houden zich een beetje aan mijn richtlijnen en als ik of mijn vriend er is, is onze dochter weer van ons en willen we niet dat opa of oma zich bemoeien met onze opvoeding. Klinkt misschien heel hard en stug en stijf. Maar het zijn echt van die mensen, papa en mama zeggen nee en opa en oma dan van ja. Daar hadden wij geen zin in.
Nu gaat onze dochter nog steeds met plezier naar Opa en Oma, en ook mama is blij. Die krijgt een vrolijke meid terug, en als we een keer mee eten bemoeien ze zich niet met onze manier van doen.
Advies is nooit verkeerd…maar het is ons kind en mijn opvoeding.

Als ik jou was zou ik het onder de aandacht brengen bij je schoonouders. Ze bedoelen het op hun manier vast heel goed. Kan me heel goed jou frustratie voorstellen.

Praten erover is de enige optie (ben ik bang).

Succes

Lilypie First Birthday tickers

Heel vervelend zulke dingen. Wat inderdaad het beste is om er over te praten maar dat valt ook niet altijd mee. Ik wilde vroeger altijd dat mijn moeder zou oppassen maar dat wil ze niet. Wel af en toe voor de leuk maar geen vaste dagen. Nu ik dan een kleintje heb ben ik blij dat ze naar een gastouder gaat straks en niet naar mijn moeder. Laatst heeft ze 1 middagje opgepast en ik voelde me er achteraf helemaal niet lekker bij. Vroeger werden ik en mijn broer altijd lekker buiten neer gezet met de wagen ook in de winter en daar sliepen we dan lekker. Niets mis mee maar ik doe dat niet. En toen ze daar was toen hadden we nog niet ons schema van rust en regelmaat en wilde Muriel ook bijna niet in de wagen slapen. Ik had nog gezegd het kan zijn dat je de hele middag moet lopen {dat deden we toen nog}. Geen probleem. Kom ik terug heeft ze een tijd lang buiten gestaan en ze had net een flesje op toen ik terug kwam en ze werd gelijk weer in de wagen gelegd en Muriel was daar niet blij mee en ik dus ook niet zo achteraf. Tegen een gastouder zou ik veel makkelijker zeggen dat ik dat niet leuk vind je wil je moeder toch niet kwetsen of zo. Maar ik breng haar voorlopig niet weer en dan zal ik er ook bij zeggen dat ik het wel op mijn manier wil omdat wij haar zo opvoeden.

Hier kritiek van mijn schoonmoeder en advies van mijn moeder gehad, maar die had weer wel kritiek op mij over hoe ik voor mezelf zorgde. Ik was heel ziek blaak later maar ja naar de ha gaan ho maar

Maar goed ik ben bij de ha geweest en ik heb suikerziekte en mijn ma is weer tevreden. Met mijn schoonmoeder ging het minder makkelijk. Omdat helaas mijn zwager en schoonzus niet zo goed voor hun kindje zorgen kregen wij hun verwijten zeg maar alleen dat klopte niet. Dus veel gepraat en nu is het allemaal oke en is ze alleen maar trots dat het bij ons wel zo goed gaat.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Leuk toppic!

Hier ook wel bemoeienissen gehad hoor.

Mijn schoonouders hebben altijd een boerderij gehad en daar was het de gewoonte bij wakker worden fles en dan gelijk weer op bed.
Dan ging mijn schoonmoeder haar man weer helpen op de boerderij. Was het kind weer wakker dan weer fles en dan na het boertje weer slapen.
En zo ging dat al door.
Toen wij de 1ste kregen belde moe (hier in Groningen zeggen ze pa en moe) een keer op en vroeg of de dochter lekker op bed lag.
Ik zei: op bed? Nee hoor ze ligt in de box.
Begon ze vreselijk te lachen.
Dat deed zij dus niet toen de baby een paar week oud was.
En in de zomer had ik beide kinderen in de kinderwagen in de tuin.
Dat is niks zei ze. Erg onrustig en lawaaierig.
De kinderen sliepen er heerlijk en het is ook nog eens gezond in de buitenlucht.
Ze zijn niet voor niets zo weinig ziek.
En zo waren er nog wel wat dingen waar ik me aan ergerde.
Het enige positieve was: je kleed de kinderen altijd zo leuk. Grrrr!

Mijn eigen moeder die zegt ook wel eens wat.
Ik laat het vaak maar langs me heen gaan. Het ene oor in en het andere oor uit.
Zo deed zij het vroeger denk ik dan, en zo doe ik het nu.

Het is echt vreselijk irritant allemaal, maar stoor me er niet meer aan!
Ik weet wel, mocht ik later oma worden, ik bemoei me nergens mee1
Laat ze zelf maar wat “aanmodderen”.
Mochten ze met iets zitten wat ze niet goed weten zal ik raad geven, anders niet.

Groetjes Lisan.

Ik kan me aansluiten bij jullie,
alleen bij ons is schoonmoeders niet vervelend maar mij moeder zelf af en toe.
Bij ons ging het precies hetzelfde als bij jullie altijd maar beter weten.
Toch bedoelen ze het wel goed, maar het wil niet altijd goed overkomen.
Onze dochter is daar 1x per week en vooral in het begin was ik bezorgt weet wel ze hebben ons ook groot gebracht, maar tegen woordig is alles veranderd en ik wil het zo op mij manier doen.
Ik schreef altijd op een papiertje hoe ik het wou met de voedingstijden enz. maar als ik haar s’avonds op kwam halen hadden ze het helemaal anders gedaan ik kon daar zo boos op worden. Reageerde dat soms af op me man nu is onze dochter 9 maanden en ik weet dat ze maar 1x per week bij ons thuis is dus heb me er bij neer gelegd en denk van het zijn maar een paar uurtjes dan is onze dochter weer in mij armen.

Je kan er weinig aan doen we moeten met die schoonmoeders en moeders leren leven en proberen het 1 oor er 1 en het andere oor snel weer eruit te laten gaan.
En je eigen kindje zo snel mogelijk weer in je armen te sluiten na het oppassen

die moeders en schoonmoeders toch ze weten alles beter! ben het met je eens Lisan! ik zal me er zeker ook niet mee bemoeien! ook gister was ik bij een vriendin en zij heeft een kleine van 7 weken, ze keek verbaasd toen ik zei dat de mijne laatste fles om 19.00 uur krijgt en de volgende pas 06.30 uur. hoe heb je dat dan geflikt zei ze hahahah ook zei is van deze tijd maar je ziet toch de verschillen en dan voel je je ook goed en denk je zie je wel ik doe het goed! rust en regelmaat snappen ze ook niks van, mijn moeder waarschuwde mij bij elk gehuil, je kind huilt, laat maar huilen zei ik dan. vond ze ook niet kunnen. dus zei ik? als ik bij elk gehuil naar hem toe ren dan wordt hij ook onrustig en kan ik trouwens niks meer doen, niet koken geen huishouden hallo??? ze vond dat ik hem zijn luier niet goed kon om doen dus deed ze het zelf, en ja hoor na 2 uur lag hij te krijsen, bleek dat hij zichzelf had ondergeplast! ook zei ze constant neem hem maar mee naar beneden kunnen we spelen met hem hij huilt toch:S dan voel je je toch zo niet op je gemak…thuis laat ik hem lekker huilen…en valt dan zelf in slaap. het blijft vervelend ze snappen er niks van. ook lachen ze je uit als je iets anders beweert of kijken me pa en ma elkaar aan van is ze gestoord ofzo…je voelt je dan zo onzeker opeens terwijl je weet dat je het hartstikke goed doet. ben blij weer thuis te zijn en alles weer op mijn eigen manier te doen. ben ook blij dat mijn ouders en schoonouders ver weg wonen betaal liever kinderopvang weet dan zeker dat het goed gaat. zie je daar ben ik dus ook bang voor, dat ze zich niet aan jouw richtlijnen houden ik denk dat ik daar helemaal knetter gek van zou worden! heb je eindelijk een ritme in gekregen verpesten ze het voor je. mijn moeder wou de eerste dag al hem wiegen op haar voetjes met een kussen onder zijn hoofd, werd er ontzettend boos om. hoezo zei ik dan, hij kan zelf slapen hoor daar hoef jij hem niet bij te helpen. meric lag te giechelen toen oma dat wou doen, hij kent dat ook gelukkig helemaal niet hahahaha leg hem lekker in zijn bedje en hij vertrekt vanzelf wel hoor…nou zegt ze ik ben oma wil hem 1 keer in slaap wiegen, dan denk ik ja leuk ben je mag ik het thuis ook gaan doen omdat hij het leuk vind! het blijft lastig ik zou erover moeten praten of om de maand heen moeten gaan zodat ze dan denken dat alles toch vanzelf gaat en ze nergens meer mee kunnen bemoeien na zo een lange tussenperiode.

Ja leuk topic en ja ook ik wordt er knetter van. Nu woont mijn schoonmoeder in Albanie en is sinds gisteren in NL voor een maand
K vind het heel leuk natuurlijk om haar te zien en fijn dat ze nu haar kleinkinderen ziet. Maar in Albanie gaan ze zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo anders met kinderen om.
Natuurlijk wil ze wat tijd alleen met de kinderen maar ik zie er tegenop.
Had het toevallig met manlief er vanaaf nog over.
Ik vind het prima zolang ze mijn schema en do’s en don’t s met de kids respecteert. Albanezen zijn veel meer van het vastpakken en zoenen en friemelen en aan kinderen en mijn kabouter haaaaat dat nou juist. Ze zijn veel luidruchtiger en hebben ook meer de neiging kinderen maar alles te geven waar ze om zeuren. Zeker als het hun eigen kinderen niet zijn maar nichtjes of neefjes of kleinkinderen. Zoals grote chocolade poppen en grote cadeau’s zonder dat ze jarig zijn etc. Kortom ze verwennen de kinderen teveel soms… (echt erg ik ben nu gigantisch aan het oordelen maar soms voelt het gewoon zo)
Ze stellen kinderen ook vragen als ben je albanees of nederlands? En van wie hou je meer van mij of van opa? Vragen waar kinderen geen "goed’’ antwoord op kunnen geven. Of maken niet gemeende opmerkingen zoals laat me met rust ik hou niet meer van je. Gewoon als grapje. En kinderen in Albanie zullen dat best begrijpen en erom lachen maar mijn kabouter is dat soort grapjes niet gewend…
Voor elk kwaaltje hebben ze alternatieve middelen waar ik nou niet direct om sta te springen. Kinderen lopen vaak tot ze er bij neer vallen rond en worden dan pas op bed gelegd.
Uiterlijk vertoon is heel belangrijk en kleertjes zijn veeeel anders dan hier… veel poespas en poppetjes, beertjes en zoete kleurtjes… kortom heeeel veel verschil.
K vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan en zonder te beledigen mijn schoonmoeder duidelijk te maken dat in NL de dingen anders gaan en ik liever geen alcohol op t hoofd van mijn kind wil wanneer deze koorts heeft…
Ze hebben er ook geen moeite mee te zeggen wat je verkeerd doet en laten je weinig kans ertegen in te gaan.
Zo gaf ze kabouter voordat hij 1 werd maar gewoon koffie omdat ze dat grappig vond terwijl ik tot drie keer toe doe maar niet moest zeggen.
Pffff k vind dat zo moeilijk twee verschillende culturen. Aan de andere kant denk ik dan, kom op laat het los,ze gaan niet dood, ze overleven wel. Misschien wel eens waar een paar dagen uit hun doen maar ik wil mijn schoonmoeder het recht op het geluk om tijd met haar kleinkinderen ook niet ontnemen.
Maar makkelijk is anders…
Zucht…

ik snap je volkomen Henriekah idd zucht! ik ben zelf van de Turkse afkomst en ik moet eerlijk zeggen dat hier niet de cultuur maar vooral de ouderdom de grootste rol speelt. ze zijn het gewoon anders gewend. mijn moeder vind bijv. dat mijn nichtjes en neefjes niet gezond opgroeien omdat ze niet op tijd in bed liggen maar zegt ook gaat hij nu al naar bed??? als ik de kleine in zijn oogjes zie wrijven. hallo! is toch een teken en hij jammert daar dan ook bij en dan vind ze dat ze nog meer moet spelen met hem tot hij over zijn slaap heen is het blijft lastig. ieder heeft zo zijn methodes en vaak ben je gewoon bang dat je kleine niet een paar dagen uit zijn doen is maar voor altijd hahahaha daar ben ik altijd zo bang voor…zoals stel je voor dat ik thuis kom en hij wil opeens niet meer slapen op de tijdstippen die hij gewend is of etc. ze maken het niet makkelijker voor je dat klopt. ach ja we moeten ermee leren om te gaan tuurlijk gun ik oma ook plezier maar toch vind ik dat ik mag beslissen wat er wel en niet mag gebeuren, ze ziet hem tenslotte een paar dagen ik ben degene die 24-uur met hem bezig is. trouwens mijn broertje heeft nog een zoontje van 5 jaar oud die nu bij zijn moeder woont. hij mag om de week een weekend blijven logeren bij mijn ouders en broertje. toevallig was ik er een weekend en zag dat hij idd ook mocht doen en laten waar hij zin in had en was pas om 23.30 uur gaan slapen. volgens mijn moeder slaapt hij altijd zo laat. ik was er zo op tegen en zij vond het ook absoluut niet leuk dat hij zo laat sliep, dus ergens is ze altijd wel met je eens maar toch geven ze het niet toe denk ik. en spelen liever de betweter ofzo hahahahaa achteraf zei ze ook oweee als de jouwe ook zo wordt, toen zei ik maar dan moet je minder kritiek geven dan zul je zien dat hij een voorbeeldig kind wordt!!! zo die zat ach ze bedoelen het allemaal goed, het komt alleen niet goed over.

Nou van die cultuur verschillen dat ken ik wel, gelukkig zitten mijn man en ik wel redelijk op 1 lijn. Maar mijn schoonmoeder helemaal niet! Tja gelukkig is mijn man ook meestal degene die hier iets van zegt tegen zijn moeder. Wat ik altijd zo vervelend vind is dit; wij gaan elke zondag op bezoek bij haar een uurtje of anderhalf. Dan komt ze meteen aanlopen als we aankomen wil ze meteen Jada uit mijn handen grissen en knuffelen. Mijn dochter is een kind dat liever even de kat uit de boom kijkt, dus moet mijn man elke keer zeggen, geef haar even wat tijd! Nou als we er dus geweest zijn en Jada wil haar geen knuffel geven als we weg gaan krijg ik te horen dat het een " bad gril" is! Nou daar word ik toch zo moe van, hoezo is ze dan stout? Laat haar zelf die keuze maken ik heb daar ook niet altijd zin in! Ahhh ja daarom ben je er aar 1 uur per week denk ik dan! Verder is ze van de oude stempel hoor, nu 73 jaar, en ze is kleuterjuf geweest dus tja wat kan ik er dan nog tegenin brengen hahahahah schoonmoeders!!!

Raar, overal hetzelfde, een ander weet het altijd beter, soms is dit inderdaad ook zo, maar helaas kan je ze soms wel, grrrrrrrrrrrrrrrr

Kitty

quote:
Ik schreef altijd op een papiertje hoe ik het wou met de voedingstijden enz. maar als ik haar s'avonds op kwam halen hadden ze het helemaal anders gedaan ik kon daar zo boos op worden. Reageerde dat soms af op me man nu is onze dochter 9 maanden en ik weet dat ze maar 1x per week bij ons thuis is dus heb me er bij neer gelegd en denk van het zijn maar een paar uurtjes dan is onze dochter weer in mij armen.

Sorry dat ik het zeg maar als is het maar 10 minuten. Mijn regels zijn mijn regels in mijn huis. Als ze bij oma is dan zijn het oma’s regels behalve als het gaat om eet en slaappatronen en dat weet mijn schoonmoeder heel goed. Het is namelijk door haar eigenwijzigheid een keer goed mis gegaan. Morgan had de hele dag bijna niks gegeten en gedronken omdat haar hele schema naar de knoppen was omdat wij wel wist hoe het allemaal moest. Morgan was helemaal flauw en lusteloos. Goddank dat ik zonder nadenken een potje olvarit in me tas gestopt had dus ze was zo weer het vrouwtje. Maar mijn schoonmoeder heeft heel goed verstaan gekregen van mij dat het mijn regels waren of geen loggeerpartijtjes meer en zo. Kijk als ze daar op de bank mag springen ben ik niet blij maar goed het is mijn bank niet, en als ze daar wel de tv gids mag bekrassen dan zo be it, maar de rest mijn kind mijn regels.

Groetjes,

Michèle

Hoi hoi,

ik vind het wel even grappig om te reageren op de 10 flesjes die we vroeger zouden krijgen hihi! Heb even mijn CB boekje erbij gepakt van toen ik klein was (bouwjaar 1980)… ik kreeg vanaf week 1: BV - FV - BV - FV - BV- FV en dan 100cc per fles… Ivm moeilijke ontlasting kreeg ik 2 theelepels sinaasappelsap!!! Vanaf week 5: 5 x 140 - 150 cc voeding met 1 theelepel sinaasappelsap en 1 theelepel roosvicee laxo… (blijkbaar was ik net zo lastig met poepen als die 2 meiden van me hihi) Vanaf week 7 al een halve liga!! Vanaf 2,5 maand 4 x 200cc voeding en half potje groente en 100 gram yoghurt! Zie nu ook dat ik met 1 jaar pas 8800 gr woog… is nu ook niks meer van te zien hahahaha!

En tja, voer de goedbedoelde adviezen van (schoon) moeder… mijn moeder geeft negen van de tien keer wel goede adviezen, maar mijn (wijlen) (stief)schoonmoeder, wilde de oudste met een half jaar al cola geven hahahaha! Je moet het leren om voor je zelf en je kind op te komen

Grtz Von

Lilypie Kids Birthday tickers

leuk dat je je eigen groeiboekje nog in bezit hebt Von! zou de mijne ook wel eens willen zien volgens mijn moeder had ze die niet eens. nou weet ik dat vroeger niet alle moeders naar de cb gingen, heel gek maar wel waar. vandaar de verschillen denk ik. mijn moeder kon toen nog geen enkel woord Nederlands, dus kan me heel wat bij voorstellen dat ze alles op haar eigen houtje heeft gedaan. deze topic wordt steeds spannender hahaha

Ja ik was ook erg verbaasd dat mijn moeder dat had bewaard hihi, zelfs het naaldje van de hielprik zat er nog bij en mijn ziekenhuisbandje van toen ik opgenomen was met een paar weken oud met een longinfectie… Alleen mijn “boek van Ikke” had ze niet ingevuld, maar dat neem ik haar niet kwalijk… ik ben namelijk hun 2e kind en ik merk dat ik het nu bij Lisa ook niet bijhoud… het zit wel in mijn hoofd, maar door de depressie ben ik heel veel vergeten op te schrijven helaas…

Grtz Von

Lilypie Kids Birthday tickers