Krijsen 's nachts


#1

Onze dochter begint 's nachts vaak te krijsen. Het lijkt op dromen/nachtmerrie, maar het gaat over hele dagelijkse dingen waarover ze tijdens het krijsen praat. Vb: “ik wil mijn broek pakken”, “jij moet mijn handje vasthouden”, “ik wil mijn boterham smeren” of “ik wil mijn plas doorspoelen”. Ze is heel moeilijk troostbaar en lijkt onbereikbaar. Het is niet elke nacht en lijkt ook niets te maken te hebben met extra drukke dagen (vb verjaardag).

Als ik haar laat krijsen, raakt ze helemaal overstuur tot kokhalzen toe. Ik probeer haar te troosten, maar kan haar bijna niet bereiken. Na een knuffel en een slokje water gaat ze wel weer slapen. Het kan zijn dat ze het 1 keer heeft, maar ook soms 3 keer in een uur. Andere nachten wordt ze niet wakker.

Herkend iemand dit en vooral, heeft er iemand tips?

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#2

Vreemd inderdaad. Normaal zou je denken dat ze gekke dingen droomt, maar als ze dan begint over alledaagse dingen dan klopt dat weer niet.

Vraag je er de volgende ochtend nog weleens naar wat dat nou precies was die nacht?

Groetekes, Sje


#3

Ik heb er nog niet naar gevraagd. Als ze vannacht weer wakker wordt, zal ik het eens doen. Ben benieuwd of ze het zelf nog weet

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#4

Vannacht begon ze weer te krijsen dat ze haar fiets zelf binnen wilde zetten. Ik heb haar geprobeerd te troosten, maar kon moeilijk tot haar doordingen. Uiteindelijk is het gelukt. (dat van de fiets is iets van gisteren overdag, we waren voor het eerst met haar wezen fietsen zonder zijwieltjes op de openbare weg en toen wilde ze zelf haar fiets weer in de schuur zetten). Ik heb haar er vanochtend naar gevraagd, maar ze wist niet meer dat ze had gedroomd.
Ik heb haar bed vandaag maar eens een kwartslag gedraaid, wellicht helpt dat (ik denk het niet, maar je weet het niet).
Pff, wordt er wel moe van zo langzamerhand. Vannacht was het gelukkig maar 1 keer, maar soms ook 4 of 5 keer per nacht.

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#5

Als ze er de volgende ochtend niks meer van weet, dan lijkt het erop dat het toch duidelijk alleen maar met dromen te maken heeft. Kan me voorstellen dat het vermoeiend is, zeker omdat je op zo’n moment echt niet tot haar door kunt dringen, vooral om haar te troosten.

Hopen dat het maar een fase is en dat het over een poosje over is.

Groetekes, Sje