Ooooeh ik word helemaal gek van mijn benen… hahaha! Het klinkt stom, maar ze kriebelen… Mijn onderbenen, enkels en voeten… Ongelovelijk iritant, ik moet ze constand bewegen, en het houd niet op. Als ik loop of sta is er niks aan de hand, maar zodra ik even rustig zit en vooral als ik in bed lig is het echt om helemaal gek van te worden! Zal dit iets met de zwangerschap te maken hebben? Ik heb het nooit eerder gehad! En belangrijker nog, weet iemand er iets tegen te doen?
Kriebel benen/bewegingsdrang
Dat klinkt als het restless legs syndroom. Ik weet dat mensen daar ook veel last van kunnen hebben als ze niet zwanger zijn. Misschien even googelen?
Groetjes,
M
Ja, onrustige benen inderdaad. Ik heb vorig jaar een tip gelezen die fantastisch zou werken maar ik ben hem weer vergeten en kan hem niet terug vinden. Het was iets met je benen kruisen en dan een bepaald gedeelte juist wel of niet aanspannen ofzo.
Groetekes, Sje
Oh heb ik ook gehad op het laatst. Mer werd helemaal gestoord van me bleef ijsberen. En als ik heel moe ben heb ik het nog, maar dan kan ik eigenlijk helemaal niks hebben
Groetjes,
Michèle
Ik had het ook regelmatig bij beide zwangerschappen. Het heeft met de bloeddoorstroming te maken.
Ik ging altijd even uit bed, plassen, slok water, aan alle kanten in huis even uit het raam kijken ter afleidinghe ende vermaeck en dan weer bed in. Meestal ging het dan weer goed.
Groetekes, Sje
Ik lees jullie reacties nu pas, gisteren was ik bij mijn ouders. Ik had het er ook met mijn moeder over, en die zij ook al dat het restless legs heet. Ik heb het gegoogled, en ja dat klopt geloof ik wel. Er staat veel informatie over op, maar echte tips niet echt. Tja mijn moeder vertelde dat veel oudere mensen het ook hebben, en dat die een stuk handzeep onder hun laken leggen in bed! Dat schijnt heel goed te helpen… Hmmm ik vind het maar een vreemd verhaal, maar ook via google las ik hier iets over… Vanmiddag dus even een stukje zeep kopen, en gewoon proberen, al kan ik me niet bedenken hoe dat kan helpen, haha! Maar wie weet is dat wel de tip, ik wil er alles wel aan doen om het et verhelpen, want het is zoooo iritant als je wil slapen. Het lijkt net of mijn hele lichaam moe is, behalve mijn benen… pfff!
Ben benieuwd of het werkt. Ik heb dit nog voor je gevonden:
"Wat kunt u zelf doen?
De volgende tips zijn uitgeprobeerd door mensen die lijden aan onrustige benen. Sommige tips kunnen schadelijk zijn, bijvoorbeeld voor nierpatiënten. Overleg altijd met uw arts als u iets wilt uitproberen.
vitamine B12 slikken;
minder of geen koffie, thee, nicotine en chocola gebruiken;
zorgen voor een koele en rustige kamer en een comfortabel bed;
met de rug tegen de muur staan en knieën optrekken;
wandelen;
rekoefeningen doen;
een warm of koud bad of douche nemen;
acupunctuur;
manuele therapie;
probeer een regelmatig slaappatroon aan te houden, ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, of neem de nachtrust wat later (bijv. van 2.00 uur ’s nachts tot 10.00 uur ‘s ochtends. Vermoeidheid verergert vaak de symptomen van restless legs, het instellen van een regelmatig slaappatroon is dikwijls een eerste stap om vermoeidheid te verminderen;
probeer geen dutjes overdag te doen;
corrigerende inlegzolen in de schoenen, verkrijgbaar bij een podo-orthesioloog op doktersrecept;
voedingssupplementen zoals calcium en magnesium gebruiken;
benen insmeren met dampo;
Marmite of gemberjam op brood;
op je rug liggen en fietsen;
aandacht afleiden door te concentreren op iets anders, zoals een videospel, schilderen of lezen;
stevig wrijven over de benen;
knellend ondergoed vermijden;
voeteneind omhoog zetten;
koude of warme kompressen tegen de benen leggen;
u kunt uw arts ook vragen of het gehalte ferritinine (ijzer) in uw bloed bekend is, een laag ferritininegehalte kan een oorzaak zijn van RLS."
Groetjes,
M
Dankje Mriek, deze lijst had ik zelf ook gevonden. Er staan wel wat goede tips bij, zoals die koude of warme compressen, koude douche, masseren, maar het helpt allemaal zo lang je dat doet, en tijdens je slaap is dat niet te doen!
Ik moet woensdag naar de gynaecoloog, en dan zal ik vragen wat ik eventueel aan vitamines etc mag slikken.
En geen middagdutje doen… Pfff das niet uti te houden, ik ga nu elke midag even slapen, want anders red ik het gewoon niet. Gisteren door het bezoek aan mijn ouders een keer niet geslapen, maar gisteravond in bed had ik juist hele erge last van de benen, ik ben na 2 uur woelen en bewegen in huilen uitgebarsten. Mijn vrioend heeft toen even de kuiten gemasseerd, maar dat helpt dus alleen zolang die massage duurt. Zodra hij stopte begon het weer… Uiteindelijk gelukkig wel in slaap gevallen en uitgeslapen tot half 11! Joey is bij mijn ouders blijven slapen, die komt vanmiddag weer. Vandaag dus ook geen middagdutje na dat lange uitslapen, en ben benieuwd hoe het nu vanavond gaat!
Hoi ik heb ook restless legs syndroom het is sinds de geboorte van Jony alleen maar erger geworden.
De grote tip die ik je kan geven denk om je rust rust rust… net wat M zegt regelmatie slaappatroon…
Maar DE tip heb ik helaas nog niet gevonden… Er schijnt wel medicatie voor te zijn inhibin oid maar het schijnt verslafend te zijn de HA wilde het bij mij niet voorschrijven. (liever niet eerst proberen om er mee te leven… was zijn argument)
Als ik savonds erge last van mijn benen heb helpt het om op mijn buik te gaan liggen en dan mijn voeten over de rand van mijn bed heen. Zo is de scheenbeen niet overstrekt maar ook je kuitspier niet. En dan moet je even doorbijten maar dan kunnen ze ontspannen. Dat is het enigste wat helpt bij mij. Koude douche/compressen of wat dan ook helpt ook allemaal wel maar mijn ervaring is dat het op korte termijn is.
Heb je ook last van spataderen? Want dat resless legs ligt grotendeels aan de bloedvaten/bloeddoorstroming.
ow en trouwens ik weet neit of je op je buik kon liggen. Ik kon het nog wel vrij lang…
Sterkte en als je DE tip hebt… hoor ik het graag
Cora
Tja op de buik liggen lijkt me ook helpen ja, maar helaas lukt dat niet meer… Ik lig meestal op mijn linker zij, met een kussentje tussen de knieen omdat ik anders weer pijn in de heup krijg… Hahaha het valt ook niet mee! Op de rug liggen kan ook niet want dan word ik duizelig, en op de rechterzij is geen optie want ik zit ook nog met het carpaaltunnelsyndroom, waardoor mijn hand heel erg begint te tintelen… Pffff! Nog 10 weekjes, en dan kan ik weer lekker slapen hoop ik… Wel gebroken nachten natuurlijk, maar pijnloos en zonder iritatie over allerlei lichamelijke ongemakken
Oké, fijn dat je 'm al had. Kon je net iets eerder beginnen met de tips, haha. Maar wat vervelend joh, hopelijk is het na de bevalling voorbij!
Groetjes,
M
ik heb het altijd al gehad,maar tijdens mijn 3 zwangerschappen werd ik er helemaal gek van.ik had beenbalsem gekocht bij de drogist,en dat verlichtte gelukkig.
Ik heb vanmorgen even tips gevraagd aan de gynaecoloog, en ze vertelde mij dat het bij zwangere vrouwen vaak komt door een vitamine k tekort. Daar heb ik dus tabletjes voor gekregen, en ik moet meer melk drinken… Hopelijk helpt het!