Krampjes

Hallo allemaal, ik heb een kindje van 5 weekjes en gister avond dacht ik dat ze krampjes had, maar zo gauw als ze de fles kreeg was ze stil, terwijl ze een uur daarvoor ook een flesje had gehad.
Klopt het dat de krampjes ophouden zo gauw ze eten krijgen en kan het na de fles weer terug komen?

groetjes, lennie

Hoi Lennie,

Welkom bij ikkeben!

Krampjes komen gelukkig niet bij alle babytjes voor.
Elke van 2 1/2 heeft ze als baby ook gehad.
Anne 24 week oud gelukkig niet.
Krampjes krijg je na het drinken van borst/fles.
Je kunt het wel vergelijken met buikpijn bij volwassenen.
Je kindje trok de beentjes op? Of ging flink spartelen?
Het is niet zo dat krampjes meteen na het eten ophouden.
Het is dus niet verstandig om je kindje na een uur al weer een fles te geven.
Gewoon om de 3 uur flesje blijven geven.
Je kindje is nog verzadigd van de vorige fles.

Er zijn wel een aantal tips voor:
Wij deden Elke dan in een lekker warm badje en dan was het snel over.
buikmassage wil ook nog wel helpen.

Ik heb net bij google gekeken en baby krampjes ingetoetst en daar
staan ook nog wat tips. Kijk zelf maar even.
Laat je me even weten of het ook krampjes waren of wat anders!

Groetjes Heleen. mamma van Elke en Anne

Rond de 5-6 weken zijn de regeldagen. Dan gaan ze ongeveer over op een ander voedingsritme en dan ligt even een paar dagen heel je voedingsschema in de war. Zo vragen ze uren niks en zo willen ze elk uur een fles of een borst.

Duurt een paar dagen en dan zit je op een lekker nieuw voedingsritme en zit die kleine meid ook weer lekker in haar velletje.

Daarbij is tussen week 3,5 en 5,5 een sprongetje. Zie het oei-ik-groei-boek. Zo’n sprongetje gaat ook gepaard met een andere eetlust bij die kleintjes.

Groetekes, Sje

Nou, ik denk dat het gewoon eenzaamheid was want elke keer als ze bij mij is dan is ze stil.

Maar is het normaal dat ik nog steeds geen vast ritme heb? Er zit zeker wel 4 uur tussen elke voeding, maar die tijden verschillen nogal omdat ze snachts altijd een andere tijd komt, zo kom ik de hele tijd in de war. En als ze overdags langer als 4 uurtjes slaapt, is het dan het beste om haar wakker te maken voor een voeding of moet ik haar lekker laten slapen en afwachten wanneer dat ze zich meld?

Toch best lastig voordat je weet wat het beste is voor zo’n klein mensje, maar op je gevoel afgaan is het beste, denk ik.

groetjes

Goedemorgen!
Fijn he zo’n klein wondertje op de wereld zetten en vervolgens helemaal in de war raken omdat het toch allemaal niet zo makkelijk is als dat het lijkt! Ik ken het maar al te goed!
Madelief is nu 4 en een halve maand en bij mij begon de onzekerheid ook toe te slaan rond de vijf weken… grappig he, volgens mij hebben alle mama’s dat in het begin. Helemaal niet erg maar wel ongemakkelijk!
Als ik je een tip mag geven: begin nu met rust en regelmaat aan te leren. Zelfs een kind van 5 weken is het vrolijkst en het rustigst en daardoor het gelukkigst bij de drie Ren…ouderwets maar oh zo waar.
Dit houdt in dat je na het ontwaken meteen de luier verschoont, meteen de fles geeft even lekker met haar kroelt op schoot en haar vervolgens in de box let om alleen te “spelen”, ja ook kinderen van slechts vijf weken moeten leren om zich alleen te kunnen vermaken. In het begin kunnen ze dit enkele minuten…later zeker wel driekwartier! Bij de eerste tekenen van moeheid (wrijven in de oogjes, gapen, jengelen of ander ontevreden gedrag) hup naar bed. Dus niet weer wat nieuws aanbieden of tovh nog even lekker knuffelen… naar bed en slapen! Probeer haar minimaal twee uur in bed te houden, maar het mag ook langer. Wanneer je kindje nog geen vijf kilo is, mag er niet langer dan vier uut tussen de voeldingen inzitten, dus houd dat een beetje in de gaten. Vervolgens geef je weer een schonen luier, een fles blablablabla enz…
In het begin stuit je hoogstwaarschijnlijk op protest, omdat je kindje gewend is bij huilen meteen opgepakt te worden. Geef je kindje de tijd om zich te leren vermaken en te leren alleen in slaap te vallen.
Ik ben hiermee begonnen toen Madelief 5 weken was en na drie rampzalige dagen met een hoop huilen bij het in bed leggen werkt het tot op de dag van vandaag als een trein.
Je voorkomt zo dat jij de attractie wordt in huis, zodat je moe wordt en sneller geirriteerd bij huilen. Bovendien moet je weten dat zo’n hummeltje ongeveer dreikwartier maximaal wakker is tussen de slaapjes in en dat je kindje het beste uitrust in haar eigen bedje.
Op deze manier leert je ukkie dat spelen in de box plaatsvindt of bij mama op schoot en dat slapen in het bedje gebeurd en nergens anders, ook niet bij mama op de arm… Ik vond het reuzemoeilijk in het begin, want ik wilde niets liever dan haar vasthouden en knuffelen, zeker wanneer ze huilde…Maar de vuistregel is:
Bij een schone luier en een volle maag en geen koorts betekent huilen: Mama ik wil slapen!
Huilen bij krampjes herken je meteen. Dan is zelfs mama niet goeg genoeg om haar te troosten. Ze kronkelt bijna je armen uit van de pijn. Dit treedt vrijwel direct op na het eten. Huilen of jengelen zonder dit tafereel is gewoon: ik ben moe en leg me ajb op bed.
Hopelijk heb je er wat aan, want bij mij was het op een gegeven moment zo erg, dat ze niet meer in slaap kwam van moeheid omdat ik er geen flauw benul van had dat babies in het begin 20 van de 24 uur horen te slapen…
Dit alles staat ook in Regelmaat en Inbakeren van Ria Blom. Echt een topboek!
En het boek Oei ik Groei, is leuk, maar louter gebaseerd op aannames die niet wetenschappelijk bewezen zijn. Dus sprongetjes… sinds ik me aan de drie Ren houd… ik merk er niets van! Dus laat je ajb niet aanpraten dat je een slechte mama bent wanneer je je kindje eventjes laat huilen… dat mag best hoor, ze houd nog net zo veel van je als daarvoor. Madelief, onze kleine meid, is er alleen maar veel vrolijker en uitgeruster van geworden en ze huilt hooguit een minuut per dag en dat is wanneer ik haar flesje niet snel genoeg klaar heb… verder NOOIT! echt nooit.
Heerlijk!
Nou weer een lng verhaal, maar ik en zo enthousiast over de ouderwetse manier van “opvoeden” want zo mag je ook dit noemen… duidelijkheid en voorspelbaarheid, volgens mij heb je daar de hele opvoeding wat aan… dat ik hoop dat het andere mensen ook enthousiast maakt!
Succes met je kleintje en geniet van de spaarzame wakkere momentjes!
LIEFS

oh en trouwens…
verwennen kan niet tot 6 maanden (lees in oei ik groei) maar je kindje ergens aan laten wennen kan al vanaf een week… hoe eerder je een ongewenst patroon afleert en regelemaat aanleert…hoe makkelijker!
Hopelijk vind je het niet te bemoeierig, maar ik probeer je alleen te helpen omdat ik je vraag zo ernorm herken!
Groetjes

Hoi Lennie,

Je hoeft ook niet precies naar de tijden te kijken hoor.
Als je kindje een keer wat later drinkt dan 4 uur is dat helemaal niet erg.
Toen Anne nog maar een paar week oud was dan kreeg ze vaak om de 3 a 3 1/2
uur.
Nu vaak om de 4 uur en smorgens zit er 5 uur tussen.
Als je maar 4 of 5 flesjes op een dag geeft is het goed.
Wij maken Anne niet wakker. Meestal is ze vlak voor het flesje aan wakker.
Kan ze gelijk drinken. Komt dus erg goed uit!
En die onzekerheid, die hebben alle moeders.
Wij hebben er al een rond lopen van 2 1/2, maar toch soms nog dingen
dat we denken hoe lossen we dat op.
Een tip voor je: schrijf alles maar op van maand tot maand hoe je het
deed bij je kindje. Ook straks met 4 mnd met fruit/warm potje.
Weet niet of je nog een 2de wil?
Dit hebben wij niet gedaan en nu we een tweede hebben zijn we veel
vergeten.
Erg jammer vindt ik!

Groetjes Heleen

5 weejes?
toen hadden wij ook nog geen ritme hoor.

denk eerder dat het regeldagen zijn.
krampjes komen na de voeding en kunnen ze zich overstrekken.

gewoon nog lekker voeden op verzoek het ritme komt vanzelf zul je merken.
geven het zelf wel aan hoor.

gr gytha

niet bij ieder kind, weet ik uit ervaring…
Madelief vindt namelijk alles leuk en interessant dat ze echt de hele dag wakker kan zijn. Wanneer ik haar niet in bed leg, slaap ze geen minuut… ook niet in de wandelwagen…
Dus wanneer je kindje dat uit zichzelf aangeeft is dat heerlijk, maar bij ons werkte dat niet… helaas…