Kosten oppas

Hallo…hier ben ik weer…

Over een paar weken moet ik helaas weer aan het werk. Nu stopt onze vorige oppas die we hadden ermee, dus zijn we op zoek naar iemand anders.
We hebben vorige week een vrouw gesproken. Zij vroeg 5 euro per kind per uur. Aangezien wij er twee hebben gaat dit best wel in de kosten lopen. Vraagt zij teveel of is dit een normaal bedrag om te vragen?

Liefs Esther

Geen idee of het veel is, maar ik denk altijd maar zo: ze heeft op zo’n oppasdag de verantwoordelijkheid voor je kostbaarste bezit, dat is onbetaalbaar. Dus in die zin is 5 euro per uur peanuts.

Groetekes, Sje

Volgens mij is 5 euro per kind heel redelijk, zeker als het oppas bij je thuis is (is nl duurder als bij de oppas thuis) Als je het via een gastouderbureau doet krijg je ook nog een deel van de belasting terug, maar ik neem aan dat je dat weet.

Hoi,
Wij betalen € 6,22 per uur voor de opvang van Amy bij het kinderdagverblijf. Dit is incl. luiers, brood, fruit, en drinken en een tussendoortje.
Een tweede kindje wordt door de overheid bijna volledig vergoed. Ook in 2012. bij een verzamelinkomen van € 90.000 per jaar 80% vergoeding voor de opvang van een tweede kindje, inkomen lager zelfs 95% en bij een hoger inkomen 60%.
Mits een officiele opvang.
Dus als je een opvang hebt die niet officieel geregistreerd staat dan is € 5,00 per uur wel veel geld, want je krijgt dan geen kinderopvangtoeslag. Per saldo dus duurder.
Als de opvang wel officieel geregistreerd staat bij het LRK dan is € 5,00 per uur redelijk. Wel zou ik kijken wat er bij deze prijs inbegrepen zit, aan luiers, brood etc.
Ik heb een vriendin die moet voor iedere broodmaaltijd €1,50 bij betalen en ook nog maandelijks een forse bijdrage aan het gastouderbureau.
succes!!
liefs annelies

Lilypie First Birthday tickers

@happy life, die 95% vergoediing, maakt het dan nog uit welke uurprijs? Wij hebben een kdv voor ons zoontje, maar omdat wij flexibele opvang nodig hebben, betallen wij gemiddeld 7,35 per uur, met een uitschiter naar 7,82 voor als hij om 700 er moet zijn. Bij een twede heb ik ook deze uur prijzen , maar wordt dan over die gemiddelde van 7,4 95% vergoed, of zit er ook een max. bedrag aan vast, dus max 6,50 ofzo?

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi Woezel,

Het is allemaal gebaseerd op het verzamelinkomen van een gezin. Hoe meer je verdient, hoe meer je zelf moet betalen. De vergoeding is …% van de totale uurprijs. Het percentage wordt bepaald a.h.v. inkomen.
liefs Annelies

Ho wacht ff Voor dat iedereen zich rijk gaat rekenen… De Belastingdienst hanteert een maximum uurprijs voor de vergoeding. Volgens mij is dat voor 2011 € 6,36 per uur. Alles wat daar boven valt is voor eigen kop. En wij krijgen voor Anouk echt geen 80% van de kosten voor de kinderopvang terug. Zij is het tweede kind. Er staat een rekenenmodule op de site van de Belastingdienst. Ik zou die eens invullen. De overheid gaat volgend jaar wel een aantal zaken wijzigen mbt de kinderopvang. Zo krijg je nog maximaal 140% van de uren van de minst werkende partner vergoed en volgens mij zijn ze ook bezig op de werkgeversbijdrage weer bij de werkgever neer te leggen en niet bij de BD. Als je werkgever dan niet bijdraagt, zijn de kosten voor jezelf. Ik zou het dus eerst even goed uitzoeken. Gastouders moeten (volgens mij) tegenwoordig ook aan een aantal eisen voldoen, wil je een tegemoetkoming krijgen.

En wat de oppas betreft. Ik denk dat het het belangrijkste is dat jullie je er goed bij voelen en dat ze goed is voor de kinderen.

Groetjes Natasja

hoi, het is voor een ieder verschillend en gebaseerd op het inkomen en het aantal uren van ieder kind apart. De belasting bepaald welk kind, kind 1 is en dat baseren ze niet op de leeftijd. Kind 1 is het kind met de meeste opvang uren.
Als je de rekenformulie bij de belastingdienst invuld is het met een paar klikken duidelijk wat je per kind terug krijgt. Er staat gespecificeerd kind 1 en kind 2 en het totaalbedrag.
Even rekenen en je weet exact het percentage. Das het allermakkelijkste.
liefs annelies

Klopt, maar onze kinderen gaan dezelfde uren naar de opvang. Dus dan wordt het eerste of tweede kind willekeurig gekozen. En bij ons is Anouk het tweede kind.

Groetjes Natasja

Hallo,

In Belgie is dat allemaal simpel. Ga je voor een erkende onthaalmama (max 7 kindjes voltijds - kindjes opgevangen bij onthaalmama thuis) of een erkende creche, dan betaal je volgens je inkomen, maar maximum 21 euro/dag (zijn 10 uren/dag) Je kan daarvan nog een groot stuk inbrengen op je belastingsaangifte. Ga je voor privé opvang, dan betaal je wat de oppas je vraagt en kan je niks inbrengen in je aangifte. Maar bijna iedereen hier gaat voor erkende opvang. Voltijdse opvang - 5 dagen/week - kost je als je in de hoogste schijf qua inkomen valt dus 100 euro/week, wat neerkomt op ongeveer 500 euro/maand. Maar niet vergeten dat je daar het jaar erna wel een serieus stuk van terug trekt via de belastingen.

Groetjes,

Tamara

Gewijzigd door - TamaraenKoen op 14 Aug 2011 11:00:54