Mijn zoontje slaapt overdag de laatste tijd steeds korter. Steeds maar een uurtje en dan hoor ik hem alweer huilen/roepen. Ik laat het dan even, maar merk al snel dat hij niet meer in slaap komt en dat hij echt klaar wakker is. Hij kan gelukkig wel even in de box liggen of in het wippertje zitten. Maar moet toch best nog wel bezig gehouden worden.
Dat korte slapen, hoop ik dat dit verdwijnt als hij zijn energie overdag wat meer kwijt kan.
Maar wanneer kan hij zichzelf iets meer vermaken? Als hij echt dingen kan gaan pakken? Of rollen? Hij is nu 3 maanden en het is best lastig om de wakkere uurtjes te vullen. Hij is zo alert en niet echt huilerig. Hij heeft gewoon zin in dingen.
Haha…ik heb ook wel eens gehoord van een collega in het onderwijs dat wakkere en alerte baby’s heel slim zijn. Ervaring mee?
Korte slaapjes overdag
Hoi Linda,
ik weet om eerlijk te zijn niet precies meer wat ‘normaal’ is aan slapen voor een baby van 3 maandjes oud. (maar daar kun je op googlen…) en vooral: ieder kindje is anders! Er zijn kindjes die urenlang achtereen kunnen slapen, van voeding, tot voeding. En er zijn er die meerdere korte slaapjes doen.
Heb jij voor je zoontje iets waar hij zich mee kan vermaken? Bijv een mobiel boven de box met muziek wat afleiding geeft, een rammelaar of iets van een knisperboekje? Misschien dat dat helpt… verder af en toe met mooi weer een ommetje maken, helpt hem en jou om de tijd door te komen!
Misschien kun je hem in zijn wippertje zetten als jij bijv aan het poetsen bent of iets anders aan het doen. Wellicht vind hij het gewoon leuk om naar je te kijken??
Succes!
mijn dochter sliep in het begin ook erg weinig en om eerlijk te zijn kan ik me niet meer voorstellen dat ze van voeding naar voeding sliep in het begin. of ik vergeet dat snel. Ze is vanaf het begin overdag een kind geweest die veel wakker was en snachts heel lang sliep en al heel snel door sliep. Soms wel lastig want je kan zo weinig overdag. Maar idd veel wandelen en dat is heerlijk!In het wippertje rond kijken en wat frutsel geven in de box. ik deed zelf niet teveel de mobiel aan, nog steeds niet. Even leuk, maar het kan al snel te druk zijn!
Nu is mijn dochter bijna 7 maand en ze slaapt ineens smiddag 3uur achter elkaar. Dit deed ze eerder nooit. Nu is ze ook een wijs kind wat al veel ontdekt en dingen van de omgeving in zich op neemt. Ze speelt/rolt meer enzo, dus waarschijnlijk ook wat vermoeider. Kijk iig erg goed naar je kind, want ik heb geleerd dat dat het aller belangrijkste is. Wen je eigen ritme en ritueel aan. Zo werkt het bijv bij mijn dochter niet om na de fles te spelen en dan als ze moe wordt naar bed te brengen. Maar gelijk na het flesje na bed…dit is maar even een voorbeeld!
Wanneer dat hij meer kan… tja, waar een wil is, is een weg?! Ieder gaat in zijn eigen tempo, toch? Liam moest en zou omdraaien, met veel kabaal ‘oefende’ hij in de box. Met bijna 4 maanden lukte het hem. Hij wil nu niets anders meer dan op zijn buik liggen. Sindsdien ligt hij regelmatig op een grote speelmat op de grond. Niet lang daarna kon hij zich opduwen met zijn armen. Zo kan hij goed rondkijken. Maar ja, dan komt de volgende ‘frustratie’ nu wil hij tijgeren… want dat speeltje even verderop is zo mooi.
Onze oudste was een wakkere baby. Die wilde elk kwartier iets anders. Dus in wippertje voor de TV, in de box, in de buikdrager, in bed, in wippertje bij de babygym, op schoot, etc.
Ze wilde veel meer dan ze kon met dat lichaampje. (gefrustreerde baby heet dat). Vanaf het moment dat ze zelfstandig kon zitten en kon kruipen ging het beter. Toen kon ze zelf meer regelen. Maar ook toen was het nog niet altijd goed, want ze wilde toch altijd meer dan ze kon.
Inmiddels is ze 7 en ze kan zich al jaren heel goed zelf bezig houden. Ze heeft echt geen anderen nodig om leuk te kunnen spelen. Hoewel ze het wel leuker vindt om met anderen te spelen. Gelukkig heeft ze hier in elk geval een zusje! En op school zat vriendinnetjes.
En ja, ze is slim. Niet in de zin van hoogbegaafd ofzo, maar het is een heel pienter, alert en intelligent kindje.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 09 Mar 2011 16:13:39
Ja, dat heb ik ook met mijn zoontje. Hij slaapt tussen de voedingen door 1 of 2 uur (tussen de middag gaat goed) en dan even later nog wandelen of met de auto. Maar het is conitinu iets anders verzinnen voor hem. Op schoot, in de draagzak, onder zijn mobiel. Hij kan ook wel even alleen liggen, maar heeft uitdaging nodig. Ik heb nu een babygym gehaald. Hij zou daar met 3 maanden nog niet aan toe zijn, maar bij de kinderopvang had hij daar veel plezier mee. Hij heeft het daar ook leuk, daar kan hij lekker naar andere kinderen kijken.
Het zal nog wel even duren voordat hij kan rollen, zitten en kruipen. Ik hoop dat hij zich later goed kan vermaken. Nu is hij inderdaad wat gefrustreerd.