Koortsuitslag

Misschien dat het al eerder aan de orde is gekomen maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden. Heeft er iemand ervaring met koortsuitslag?
Ik heb het nu zelf en ik weet dat het bij pasgeboren baby’s gevaarlijk is maar hoe zit dat als je kind wat ouder is? Mijn dochterje is 4 maanden.
Weet iemand of het dan nog steeds besmettelijk is?
Bedankt alvast

Waarom zou koortsuitslag bij pasgeborenen gevaarlijk zijn? Volgens mij is koorts bij pasgeborenen gevaarlijk, maar koortsuitslag is gewoon een reactie van de huid op warmte.

Het is in elk geval niet besmettelijk want koortsuitslag kun je krijgen als je koortsig bent. Niet iedereen krijgt het altijd. De ene keer reageert je huid gevoeliger dan de andere keer. Dus ik zou me geen moment zorgen maken.

Groetekes, Sje

Ik lees op internet dat een herpes virus heel gevaarlijk is voor pasgeborene. Nou vraag ik me af of dit ook geldt voor oudere babietjes. Ik heb mijn dochtertje geknuffeld en gekust. Als ik het internet lees dan moet je dit vooral niet doen!
Het gaat dus ook wel om de zogenaamde koortslip!

Ah, die koortsuitslag bedoel je! Ik dacht dat je de gewone koortsuitslag bedoelde met die rode puntjes op de huid.

Met koortslip moet je inderdaad uitkijken, zeker bij jonge baby’s. Als je je ongerust maakt over je kindje van 4 maanden zou ik gewoon de huisartsenpost bellen of morgen eigen huisarts bellen als ik jou was.

Groetekes, Sje

Een baby kan van het herpus virus hersenvliesonsteking krijgen. Is echt een vreselijk virus. Heb het zelf ook regelmatig. Tot het 2de jaar van je kind is het gevaar op besmetting het ergst, als ik me niet vergis hoor. Daarna ook nog steeds, maar zodra je het 1 keer hebt gehad blijf je het krijgen en gaat het nooit meer over. Zo ie zo is iedereen drager. Alleen niet bij iedereen komt het tot uitting. Het virus is besmettelijk als het een blaasje is en als het een vochtige korst is. Zodra het droog is is het besmettingsgevaar geweken.

lfs Sonja

mijn neefje heeft een keerjte in het sieknhuis gelegen voor die herpes had zijn helemond en tong kapot daardoor dus oppassen geblazen hij was 2 jaar

Het blijft zo ie zo gevaarlijk hoor herpus. En Lieke33, zou je misschien niet meer zo kort door de bocht iets willen neerzetten. Krijg er de kriebels van, sorry.

Groetjes Sonja

Niet iedereen is standaard drager van het virus. Maar als je ooit eenmaal besmet bent geraakt, dan raak je het inderdaad nooit meer kwijt.

Maar drager ben je niet standaard!

Groetekes, Sje

Oke, bedankt voor jullie reacties. Weet iemand waar ik op moet letten?
Ik heb haar echt veel gekust en geknuffeld. Ik dacht namelijk eerst dat het een pukkeltje was. Nu is het inmiddels een korstje geworden. Ze heeft geen koorts en ik merk niets anders aan haar. Ik zal morgen voor de zekerheid maar even de huisarts bellen. Ik krijg er de kriebels van! Kan mezelf wel voor m’n kop slaan. Goed opletten dus voortaan…gelukkig heb ik het niet heel erg vaak.

Was regelmatig je handen. Je hoeft geen koorts te krijgen hoor bij het herpus virus. Tenminste, ik heb nooit koorts.
Mij is ooit verteld dat iedereen wel degelijk drager is. Alleen de een krijgt het wel en de ander niet. Maar zoals ik al beschreef, ik kan me vergissen… Zolang je kind gewoon zichzelf blijft en is, is er niet veel aan de hand. Je kan verder weinig doen dan vaak je handen wassen. En alles waar jij je mond op zet niet in de buurt van je kindje.

lfs Sonja

Sonja zo raar is het niet wat Lieke zegt, het is namelijk bij baby’s behoorlijk gevaarlijk, pas dus altijd heel goed op, als je het nog niet wist zal besmetting niet zo gauw zijn omdat dat vaak gebeurd als er blaasjes zijn, doe dan ook echt nooit de baby kussen en was heeel goed je handen, pas ook altijd op bij visite dat ze geen koorts lip hebben…

zorg dat je het steeds heel goed insmeert, en bij twijvel zeg ik altijd vraag je huisarts…

gr Tries

Nou goed, ik heb zelf al mijn hele leven koortslip, dus weet waar ik het over heb. En ik ben echt mega voorzichtig met Sophie, zodra het jeukt bij mij rond de lippen dan stop ik met knuffelen en zoenen… Dan moet mijn man of iemand anders het ff overnemen. Ik durf het echt niet dan. Zelfs naar bed brengen durf ik niet. En nee, het is niet raar wat Lieke33 zegt, maar staat er zo kort door de bocht… Misschien wat vriendelijker neerzetten zou fijn zijn…

lfs Sonja

komt het zo onvriendelijk over ik zeg alleen wat mijn neefje is overkomen je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met dit herpes virus

sory als het zxo over komt ik ben kort met woorden soms en kan soms anders overkomen dan dat ik bedoel

niet kwaad bedoelt

Dat snap ik ook enigszins wel. En dat je kort van woorden bent dat vind ik nu ook niet zo erg, nu weet ik het… Ik weet namelijk dat het herpus virus ook bij een volwassenen in de hersens kan slaan en dat veroorzaakt dementie. Lijken sterk op altzheimer. Er is weinig over bekend, maar ik weet dat het bestaat. Heb het meegemaakt, is niet leuk.
Ik kan ook geeneens iets gebruiken ertegen, want bij mij komt het dan ergens anders rond de mond weer terug. Of als een aften in de mond. Dus ik gebruik gewoon geen smeersels meer, laat het gewoon naar buiten komen.

lfs Sonja

Sonja, komt misschien ook om dat het best gevoelig ligt, want ja kan me voorstellen dat het gewoon onwijs moeilijk is als je je kindje niet kan knuffelen
door zo’n rot virus waar je zelf niks aan kunt doen…

Met reacties van mensen zeker op het net, kan soms gewoon heel anders over komen dan men bedoelt… Ik kan ook erg kort van stuk zijn maar das zeker niet zo bedoelt… maar dat zal je wel leren als je me vaker leest

Dus nou goed!

gr Tries

lfs Sonja

Toch de huisarts maar even gebeld vanmorgen. Het is idd besmettelijk en je moet er voorzichtig mee zijn. Ik moet nu haar even in de gaten houden of ze geen rare symptonen krijgt. Volgende keer goed opletten dus!

Hoi,

Ik ben ook zo bang voor besmetting. Daarom heb ik nu van die pads die je op de koortslip kan doen. Zo zit je met je handen er maar 1x aan. Goed handen wassen en klaar voor de rest van de dag. Natuurlijk ben ik nog steeds voorzichtig met kussen enz. Maar ik hoef me niet steeds bang te maken met denken dat ik weer mijn handen moet wassen omdat ik ongemerkt aan de koortslip heb gezeten.

Misschien heb je er wat aan!
Succes
Tams

Ik heb die pads ook gekocht!
Hopelijk is ie gauw over en de volgende keer goed opletten dus!

Zijn die pads er ook in formaat van je hele lip dan??? Als ik koortsuitslag heb dan beslaat het mijn hele lip.

lfs Sonja