Koortsstuip

Gisteravond kreeg ons manneke een koortsstuip, dat is schrikken zeg!
Ik hoorde een heel raar benauwt geluid door de babyfoon dus ben gelukkig meteen gaan kijken. Lag Jasper met zijn gezichtje in het matras heel vreemd adem te halen en te kermen. Toen ik hem omdraaide zag ik wit slijm/schuim rond z’n neusje. Gelukkig had ik hier op ikke ben al eens iets gelezen over een koortsstuip, dus ik wist vrijwel meteen wat er aan de hand was, maar toch…
Hij had z’n ogen wijd open en staarde maar wat voor zich uit, en hij was onophoudelijk aan het kreunen, zo zielig! Hij reageerde niet op mijn roepen, alleen toen ik echt wat harder een kreet gaf zag ik hem een beetje schrikken, dus ergens drong ik gelukkig nog tot hem door. Meteen de thermometer gepakt, en ja hoor, 40.4. Ik wist wel dat een koortsstuip redelijk onschuldig is, maar geen idee hoe lang deze toestand mocht duren, dus toch de huisartsenpost gebeld. Gelukkig werden we heel serieus genomen en vonden ze het beter dat we toch even met Jasper kwamen. Dus wij tegen half 11 s’avonds nog op pad.
In de auto begon ie alweer rustiger te ademen, en toen we het ziekenhuis in liepen, deed die schat z’n koppie omhoog en nog half slapend wees ie met z’n vingertje naar een klok “da” zei hij. Pffff gelukkig dacht ik, hij is er weer! De arts heeft hem even onderzocht, maar alles wat ze verder zag was goed gelukkig. Kreeg het advies om hem wel een nachtje bij ons op de kamer te laten slapen, maar dat bleek nog niet zo makkelijk dus uiteindelijk belandde ik op het matrasje van het campingbedje bij hem op de grond in zijn slaapkamertje…
Vandaag ging het wel weer, hij was wel heel erg moe en bleef de hele dag koorts houden rond de 39. Toch was ie ook wel vrolijk tussendoor. Mijn moeder kon gelukkig even op hem passen, want ik wilde hem zo echt niet naar de dagopvang brengen. Vanavond was opnieuw een drama, een enorme dunne luier tot aan z’n nek zo’n beetje, dus maar even snel in bad en vervolgens weer slapen. Maar steeds weer onrustig en huilen. Net weer, dus toch maar weer even kijken, bleek ie opnieuw tot z’n nek onder de poep te zitten. Dus papa snel het bed verschoont, ik snel m’n kleine mannetje gesopt, en nu ligt ie weer in bed maar zo te horen nog steeds niet tevreden, aan het woelen, af en toe wat huilkreten. Dit beloofd een lange nacht te worden! Voor mezelf niet eens zo erg, ben nog klaarwakker want lig nu op elk geluidje, maar voor Jasper, die krijgt zo flink wat slaap tekort.
Vreselijk zielig, hoop maar dat dit niet al te lang duurt en dat we nooit weer zo’n koortsstuip meemaken! Een ding weet ik zeker, doordat ik een soortgelijk verhaal hier heb gelezen wist ik precies wat er aan de hand was en kon ik gelukkig rustig blijven. Vandaar dat ik ook maar even mijn verhaal deel, naast dat het mij wel even oplucht help ik hier misschien ook weer iemand anders mee!

Liefs Carolien.

Bah, wat eng.
Daar ben ik dus zo bang voor, Sarah is nog nooit ziek geweest, niet eens koorts ofzo. En dat is fijn, maar ben nu bang voor de eerste keer.
Nu weet ik ook wat een koortstuip is en inhoudt, al hoop ik het nooit mee te maken. Zo vaak komt het toch niet voor?
In ieder geval, heel veel beterschap voor je kleine mop.
Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Bah. Eng zeg. Gelukkig had je er hier al iets over gelezen, lang leve ikkeben! Hopelijk voelt Jasper zich snel weer oké, dit is wel zielig voor hem. Hoe ging het vannacht?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Het komt idd niet zo vaak voor, ik zag op internet dat het bij 4% van de kinderen tussen een half en 5 jaar voorkomt. Heb er inmiddels wat meer over gelezen, maar er is niet echt een hele duidelijke verklaring voor waarom het ene kind het wel krijgt en anderen niet. Wel kan hij bij een volgende koortsperiode ook weer een koortsstuip krijgen omdat hij zoals nu blijkt daar gevoelig voor is. Wel vervelend dat er niets is om het te voorkomen. Het enige waar we op moeten letten is dat we als hij ziek is geen paracetamol geven, of precies volgens schema om de 4 uur, omdat onregelmatig geven van paracetamol ook temperatuursschommelingen kan veroorzaken en daarmee weer een koortsstuip kan veroorzaken.

Uiteindelijk viel vannacht wel mee. Het was vooral in de avond heel onrustig, maar na 12 uur is ie dan toch echt in slaap gevallen. Hij melde zich vanmorgen wel wat vroeger als anders, tegen half 6 en meteen met huilen ipv gezellig kletsen, dus hij is nog niet helemaal in z’n hummetje. Had nog wat verhoging, 38,1 maar dat valt gelukkig wel weer mee. En na een broodje en wat drinken heeft ie vanmorgen ook nog weer een uurtje geslapen. (en moeders dus ook… )
Zit s’avonds en s’nachts nog niet helemaal rustig, en ben nog wat te gefoccused op de babyfoon, maar als de koorts zo blijft zakken dan zal dat vannacht ook wel weer beter gaan.

Vandaag maken we er in elk geval maar een rustig dagje van!
Groetjes Carolien.

Oh bah wat schrikken zeg! Gelukkig gaat het alweer de goede kant op! Ik weet precies wat het is, Joey had er een paar maanden geleden 4 op een avond! Bij die laatste vond ik het wel eng worden en hebben we de ambulance gebeld. Gets wat was dat naar, dat kleine manneke in zo’n ziekenhuis bed! Maar gelukkig is alles weer goed gekomen. We hebben wel medicijnen gekregen voor als het weer gebeurd en de stuip duurt langer dan 5 minuten.
Ik was de eerste dagen erna ook heel gefocust op de babyfoon! Bij elk geluidje kreeg ik een hartverzakking en rende ik naar boven! Gelukkig zakt dat gevoel wel weer, al moet ik zeggen dat ik me wel gelijk ongerust maak als hij nu een beetje ziek is!

Groetjes Anouk

Wat lijkt me dat eng zeg!! Wat fijn en goed dat je goed wist wat het was en hoe je moest reageren…

Ik kan me goed voorstellen dat je nu nog zo gefocust bent op de babyfoon.
Denk dat dat even tijd nodig hebt, je bent je natuurlijk rot geschrokken…

Ik hoop dat jullie allebei vandaag bij kunnen tanken, hebben jullie wel nodig…

Groetjes van Sascha en Senne

Bah wat ee nschrik.
Beterschap met je mannetje

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Oh eng…!!!

Hier had Jurian paar weken geleden ook paar dagen temp. (39.5). Buiten was het toen ook zo warm. De huisarts adviseerde mij om deze periode ondanks de temp. een waaier (koele wind) op hem te zetten om een koortsstuip te voorkomen.

Och jemig meid, wat een schrikken zeg!! Ik heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt bij Bo, maar het schijnt bij ons wel in de familie te zitten, gevoeligheid voor koortstuipen.
Wat zul jij geschrokken zijn zeg, maar je hebt heel goed gehandeld!!
Hoe voelt je kleine man zich vandaag?

liefs woezel

He allemaal,
Bedankt voor jullie lieve reacties.
De rust is hier weer een beetje terug gekeerd.
Jasper kreeg ineens toch weer s’avonds koorts, maar niet zo hoog en gelukkig geen koortsstuipen meer. De nachten liepen een beetje onrustig. En de diarree luiers bleven nog even aanhouden, maar vanmorgen was ook dat weer normaal.
En afgelopen nacht heeft ie dan toch weer lekker door getukt van 8 tot half 7.
Nu geen geluidjes over de babyfoon omdat ie zo lekker lag te slapen, maar zo muisstil…dus heb geregeld even om het hoekje gespiekt. Hoe rustig ik dinsdag ook was gelukkig, de schrik zit er toch wel in. Ik kijk nu liever een keertje extra.
Overdag is ie weer lekker vrolijk en druk bezig pogingen te gaan doen om te kruipen en te staan, dus dat gaat weer helemaal goed!

Groetjes Carolien.