Kolven

hallo dames,

ik vraag me eigenlijk af wanneer je dient te kolven als je weg moet of moet werken o.i.d.
zaterdag bijv.moet ik s’morgens met onze oudste naar een sinterklaasfeest en heb ik oppas voor de kleine,maar wanneer moet ik dan kolven voor de zaterdag?
wie wil mij advies geven?

groetjes Diana

hoi diana,

je kunt ook altijd moedermelk invriezen werd mij toen der tijd geadviseerd.
Zo heb je altijd wat achter de hand ook als je bijv. snel weg moet ofzo.

groetjes gytha

Hallo Diana,

Je kan kolven op verschillende manieren:

1. vlak voor de normale maaltijd (dan kan je het direkt geven)
  2. elke keer kolven wat er nog is nadat je kleintje gedronken heeft en dit opsparen tot je een vol flesje hebt. Je mag wel maar 12 uur bijvullen en dan maar 24 uur in de koelkast laten staan. Als je na het vullen het flesje invriest kan het 3 maanden in de vriezer blijven. Als je het flesje uit de vriezer haalt, laten ontdooien in de frigo of “au bain marie”.
  3. Tussen de voedingen door kolven, maar dan niet tot je borsten helemaal leeg zijn, anders heeft je kleine man niet genoeg tijdens zijn voeding. Dus als je om de 4 uur geeft, 2 uur na de voeding een beetje kolven (60 cc). Als je dit dan 3 keer doet heb je een flesje vol. Dit werkte bij mij het best.
  4. Tijdens de nacht laten de kleintjes er meestal meer dan 4 uur tussen en zou je dus meer kunnen kolven 2 uur na de laatste voeding. Maar zo kap je je eigen nachtrust weer, dus dat is enkel als je in nood bent.

Op het sinterklaasfeest zelf zou je wel kunnen kolven als de normale voeding zich aandient. Dan heb je weer een flesje extra. Wel even vragen of het in de koelkast mag of zelf een soort frigoboxje meenemen met vrieselementjes en als je thuis bent invriezen. Zo werkt het ook als je gaat werken. Je kolft de normale voeding af zodat je weer extra hebt voor de volgende dag. Wel moet je dan eerst een “voorraadje” opbouwen.

Hoop dat je er wat mee bent.

Groetjes,

Tamara

Gewijzigd door - TamaraenKoen op 22 Nov 2007 16:11:55

Hallo Sanneke,

Wel fijn dat je borstvoeding met school gecombineerd hebt voor 7 maanden! Moet erg zwaar geweest zijn. Petje af!

Groetjes,

Tamara

Hoi,

het is voor mij wel aan een tijdje geleden maar heb 8 maanden gekolft naast borstvoeding. Ik kolfde wanneer ik het meeste had voor mij was dat s’morgens na de voeding. Je kan trouwens gekolfde melk 12 uur in de ijskast bewaren en 14 dagen in de vriezer. Vriezer kan langer maar je melksamenstelling verandert elke zoveel weken dus kan het zijn dat je kindje er niet genoeg aan heeft of niet meer lust.
Ik kolfde soms ongemerkt vaak wat te veel en dat vroor ik dan in. Een paar uur in de koelkast en opwarmen in warm water. Niet in de magnetron.
Ik weet niet of je voor de eerste keer gaat kolven maar het kan zijn dat het niet gelijk opgang komt en je maar een paar mililiter kolft. Probeer het dan na de volgende voeding nog een keer.

groetjes

lon106

Na de voeding kolfde ik af als er nog was, totdat ik een flesje bij elkaar had en dit deed ik in de vriezer. Inderdaad niet in de magnetron opwarmen. In de vriezer mag je het dacht ik 3 maanden bewaren. Als je voor het eerst kolft, kun je beter niet een dag van tevoren pas gaan kolven, want aangezien het dan maar met beetjes zal lukken heb je dadelijk stress of je wel genoeg bij elkaar zult krijgen en zal het misschien daarom mislukken. In de koelkast mag je het 24 uur bewaren, mocht je op 1 dag geen flesje vol krijgen, vries dan wat je hebt al in en kolf gewoon nieuwe erbij wat je daarna ook invriest. Ik had er specialde diepvieszakjes en klemmetjes voor om in te vriezen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hoi

iedereen bedankt voor de reakties,ik weet nu hoe het moet,alleen was ik vergeten de voedng die ik eigenlijk had moeten geven af te kolven dus hij had van oma de fles gehad en ik kreeg pijnlijke borsten.
daar moet ik dus nog wel om denken maar aldoende leert men.

groetjes Diana