Ik bedacht me net ineens dat ik nog een kolftas nodig moet hebben voor als ik ga werken.
Waar kan ik een goedkope kolftas kopen (niet eentje van 45 euro) en dan moet ik 2 koelelementjes erin doen ofzo? En hoe maak je de kolf schoon op het werk? Moet ik alles goed afwassen? Dus ook een afwasborstel en afwasmiddel meenemen? :S ik heb mijn collega’s dat nog nooit zien doen.?
Kolftas en inhoud
Hoe lang werk je? Als ik vragen mag? En hoe vaak geef je nu borstvoeding? En wat zijn de tijden ongeveer. Dan kun je namelijk een planning maken en ook even je baas vertellen. Waar je een goedkope kolftas haalt weet ik helaas niet, heb h’m bij de prenatal gehaald met mijn kolf erbij en was als ik het me goed herinner wel een rib uit mijn lijf, maar ook een goed investering! Die tas had er alles in zitten, koelelementen en een issoleerlaag fleshouder ding (weet ik veel hoe het heet) Ik deed het als volgt, misschien heb je er wat aan. Ik moest om 7:30 op werk zijn en om 7:15 mijn huis uit. Dan gaf ik haar om 6:45 de laatste borstvoeding. Dan kolfde ik rond 10 uur, fles in koelkast op mijn werk! (J kreeg dan melk van de vorige dag van de nanny Dan ging ik om 12 uur naar huis voor mijn pauze nam ik dus de melk mee en steriliseerde ik thuis mijn kolf weer! Die ging de koelkast in. Dan kreeg ze om 12:15 de borst weer. Net voordat ik weg ging om 13:00 kreeg ze nog een klein extratje. En dan ging ik weer naar mijn werk 13:30 beginnen en rond 3 uur kolfde ik dan weer. In de koelkast en als ik dat om 16:30 naar huis ging, melk mee, rond 5 uur kreeg ze dan weer borstvoeding. Toen heb ik langzaam die middagvoeding laten gaan. Dat vond ik wel zo makkelijk, en daarna de ochtend (10 uur voeding) zo hoevde ik dus als snel niet meer te kolven, maar ja ik heb wel 1,5 uur lunchpauze! Dus weet niet hoe het met jou zit! Werk je ook avonden? Nachten, kan me namelijk herinneren dat je in de zorg werkt, klopt dat?
Toen de oudste baby was zat ik nog op school, ik heb daar ook wel gekolft.
maar heb nooit echt een speciale kolftas gehad…
Ik had een kleine electrische kolf op batterijen, die kon prima mee in mn schooltas met een paar flesjes.
Dan kolfde ik in de ochtendpauze en als ik een lange dag had in de middagpauze nog een keer. Flesjes in de koelkast op school (lerarenkamer ) en de kolf even afspoelen.
Als ik mijn zoontje dan ging ophalen bij oma zat ik natuurlijk flink ‘vol’ en kreeg hij daar meteen een voeding.
Flesjes dan bij oma in de koelkast voor de volgende dag. En thuis de kolf weer goed afwassen.
Schoonmaken; Kolfonderdeeltjes loshalen en eerst afspoelen met koud water Nooit meteen met heet water want dan stollen de eiwitdeeltjes en wordt het niet goed schoon.
Dan met zo heet mogelijk water (evt. overgieten met gekookt water uit de waterkoker indien mogelijk) dit omdat melk vet is en dat laagje moet er af met heet water, afdrogen met een schone hydrofiele luier dan alles weer in elkaar zetten en in je koeltasje bewaren met koelelementen tot de volgende kolfsessie (zo kunnen evt. achtergebleven melkrestjes niet bederven en blijven de kolfonderdeeltjes fris)
Neem altijd 2 hydrofiele luiers mee, één om de kolf af te drogen en de andere om onder je borsten te leggen ivm met knoeien op je kleding.
Verder had ik de kolf in een toilettas en de flesjes in een tweede toilettas en ik had een geisoleerd klein termostasje (blokker) met twee grote bevroren koelelementen er in, alles samen incl. de flesjes en luiers in een grote schoudertas.
Er is wel een koelkast op het werk neem ik aan.
Thuis alles stereliseren, als je kindje wat ouder is mag het ook in de vaatwasser (tip bij prnatal hebben ze mandjes waar alle onderdelen in kunnen en ook speentjes enzo maar misschien heb je die al)
Verder kolfde ik zoveel als dat mijn baby aan mijn borst dronk op een dag (om de 3 uur in het begin) dus wel 3 keer kolven per dag.
P.S kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl daar heb ik zoveel aan gehad toen der tijd.
Misschien dat ik nog iets vergeet hoor want het is alweer zo lang geleden, ik hoop dat je het nog een tijdje volhoudt met de BV
Gewijzigd door - vlokje03 op 30 Dec 2010 22:21:43
Sluit me aan bij de vorige tips. Behalve die van de vaatwasser. Daar worden de kolfonderdelen door aangetast. Zeker als je de kolf nog voor een ander kindje wilt gebruiken kun je de onderdelen beter gewoon afwassen. De rubbers drogen uit door de vaatwasser. Persoonlijk vind ik de spenen ed ook niet altijd goed schoon worden in de vaatwasser.
groetjes ramona