Kokhalzen van brood!

Hallo allemaal,

Even een vraagje over het eten van brood. Mijn zoontje van 8 maanden oud eet nog geen brood. Ik heb het al wel regelmatig geprobeerd, maar hij begint er vaak van te kokhalzen. Niet dat hij het niet lekker vindt, maar hij kan het niet wegkrijgen. Het blijft dan op z’n tong liggen en als hij dan gaat slikken begint hij te kokhalzen. Soms komt er zelfs nog een deel van z’n fruithap uit die hij een uur daarvoor heeft gehad.

Mijn vraag is dan ook, moet ik nou doorgaan met het aanbieden van brood? Of moet zijn zogenaamde wurg-reflex eerst over zijn. En gaat zoiets vanzelf over? Of gaat het pas weg als je ermee blijft oefenen? Ik vind het zo zielig als de tranen in z’n ogen staan van het kokhalzen!
Hij is trouwens ook nog niet zo’n held met koekjes e.d. Zodra daar een iets te dikke brok van afbreekt begint ie ook al!

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

Groetjes,
Annelies

Hoihoi,
Joey kokhalsde in het begin ook vaak bij de boterham. Ik probeerde niet te kleine stukjes te geven, want die verzamelde hij allemaal in zijn mond. Verder kun je de stukjes in het wangetje stoppen, zodat het niet direct aan het verhemelte gaat plakken. Ook kun je beter geen heel vers brood geven, liever van een of twee dagen oud.
En misschien sowieso iets langer dan een uur wachten na de fruithap? Misschien zit hij nog vol van het fruit, en dan heb je sowieso al niet veel zin in brood lijkt me. Succes!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Blijven proberen denk ik, hij moet nog leren omgaan met dat gekke eten in zijn mond. Krijgt hij al soepstengels ?

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hoi
Emma had er ook veel last van en op het CB zeiden ze vooral ermee doorgaan.
Maar ik ben eigenwijs, heb het aar even niet meer gegeven.
Toen heb ik eens een beschuitje met jam geprobeerd, dat ging wel goed, dat een tijdje gegeven en toen weer eens brood, toen lukte het wel!!
Geen drama van maken, ze kunnen het vanzelf wel een keer. Je kan het wurg-reflex niet dwingen te stoppen door het te blijven geven…

groetjes gidget

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Rico had er in het begin heel veel moeite mee, en het ging van kokhalzen naar echt bijna stikken in brood.
het cb adviseerde (zoals gewoonlijk een dom advies hier) om gewoon door te gaan toen ik zei dat ik dacht dat hij er nog niet aantoe was.
ik heb dus niet naar hun advies geluisterd god dank… en heb een paar maanden later toen ie 10 mnd was weer geprobeerd.
hier in het ziekenhuis zeggen ze zelfs dat zij brood pas adviseren vanaf 1 jaar, omdat toch redelijk veel kindjes er dan pas echt aan toe zijn, en het voor die tijd vervangbaar is door bambix pap (in jou geval nu 8+ bambix groeiontbijt)
ik ben heel dankbaar dat ik naar hun advies geluisterd heb en niet die van het cb.
maar goed iedereen denkt er misschien anders over. ik heb zoiets van: nog niet eraan toe? dan wachten en over een maandje ofzo weer proberen, kijken hoe het dan gaat.
brood eten is echt nog niet verplicht met 8 maanden, als ik de kinderartsen hier zo hoor.

Ik heb inderdaad ook van de huisarts een formulier gekregen, en daar stond op: brood beginnen tussen de 9 en 12 maanden. Seth heeft dus ook nog nooit brood op, en wij gaan hier nadat we op vakantie zijn geweest mee beginnen.
Als hij ruim 9 maanden is.
Ik zou het niet forceren, en hem rusig de tijd gunnen er aan te wennen en het volgende week weer proberen/.
Liefs, Anne

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het dan maar af en toe blijf proberen, maar het niet ga forceren. Ik vind het wel erg zielig als hij iedere keer zo moet kokhalzen. Het zal vanzelf wel een keer beter geven. En dan nog maar een tijdje geen brood, blijkbaar kunnen die kleintjes het zonder brood ook prima doen!

Bedankt voor de tips!

Groetjes!

ja meid dat is zeker enne, dat van “leren” kauwen is een beetje een fabeltje hoor, ik bedoel, rico kon eerst niet kouwen (heb het even over toen hij met liga begon met 5 mnd). toen mocht ik op den duur niks meer geven kwa liga of brood.
toen hij op den duur weer brood mocht hebben (is nog niet zolang!) ging het ineens goed en hij kauwde alles netjes op en ook zn koekjes at hij netjes.
dus het is iets wat ze meestal gewoon ineens kunnen.
als je ondertussen stukjes eten blijft geven wordt wel gestimulleerd. maar het echt kunnen gaat gewoon ineens hier goed dus niet bang zijn dat je kind dadelijk niet kan kauwen of weet ik veel, dat is echt niet aan de orde.
rico sabbelde in het begin op zijn koekje in die tijd. en toen hij het later dan weer kreeg wat ik net zei, beet ie echt een stukje eraf en sabbelde het eerst zacht en kauwde ook meteen. was best grappig eigenlijk

Hoi Mamalies,

Gewoon doorgaan. Hier namelijk hetzelfde probleem gehad. Mijn zoon vond het ook wel lekker, maar kreeg het ook niet weg. Ik ben begonnen met aanbieden toen hij 6 maand oud was. Het werd gewoon mega-boos in zijn eetstoel. Hoe moest het niet hebben omdat hij niet wist wat hij ermee aan moest. Ik heb er steeds een paar dagen tot een week tussen laten zitten en waarempel sinds van de week eet hij brood. Een halfje om te beginnen, maar het begin is er. Niet opgeven zou ik zeggen. Hij eet nu ook 8+ potjes zonder problemen. Ene kind moet langer wennen dan het andere.

Succes.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

kailani krijgt brood kostjes ze houd ze zelf vast en gaat prima bij kind en gezin zijden ze dat ze stukjes brood mag hebben, vanaf 8maanden gesmeert brood.
liga eet ze ook zelf geen probleem… ze zabbelt zolang dat het zacht is nu begint ze wel vaak ook echt kauw bewegingen te maken en haar eten prak ik ook aleen nog maar met een vork.
wat ik wel heb gedaan met kailani is in de stoel en koekje of brood zelf in de handjes geven en maar laten knoeien en zelf ernaast gaan zitten en ook eten…
ook nog lekker gezellig…
de kleine van een vriendin moest ook nix met stukjes hebben werd echt drama!!
(nu al 2jaar en eet alles)
ik denk dan ma ieder kindje op zijn eige tempo komt alemaal goed!

[img]http://m1.lilypie.com/UxS2p2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

@mama van twan,
ik begrijp je reactie wel, ben het er deels mee eens en deels niet.
idd blijven aanbieden maar niet elke dag.
het deel waar ik niet zo mee eens ben is dat ze moeten wennen.
oke ze moeten wennen maar daar heeft het niet per definitie mee te maken.
Rico heeft bijvoorbeeld helemaal niet hoeven wennen. het ging gewoon ineens wel goed terwijl er maanden tussen zat. (bijna 4!) Met 6 mnd ging het gewoon niet goed. en ineens toen ik weer begon ging het wel goed. dus ik ben van mening dat het puur een kwestie is van: zijn ze er aantoe ja of nee.
ik heb altijd in de waan geleefd, dat hij moest “leren” kauwen, etc.
dit bleek hier echt niet het geval te zijn want toen ik stopte sabbelde hij nog.
toen ik weer begon kauwde hij echt ineens perfect meteen al.

Hoi Isa,

Ik heb er steeds een paar dagen tot een week tussen gelaten. Stukjes en brood zijn natuurlijk heel vreemd voor je kindje en is totaal anders dan de fles wat gewoon volledig vloeibaar is.
Ik ben en blijf van mening dat ze moeten wennen. Het ene kindje is er gewoon eerder aan toe dan het andere.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker