Koemelkallergie

dames ik weet het ook niet meer…mijn zoontje van 4 en half maand doet zo vreemd sinds hij geboren is en heeft ook heel veel moeten lijden. dan had ie voeding tekort, dan had ie reflux dan had ie kiss-syndroom…nou slaapt hij sinds een week eindelijk in de nacht door maar vannacht was er toch feest hier!

hij werd plots om 01.00 uur wakker en zette het op een krijsen! we zijn tot 4 uur in de ochtend bezig geweest ik ben er helemaal kapot van!

sinds 2 maanden doet hij ook zo vreemd overdag…kan zich niet vermaken en drinkt heel slecht beweegt constant met de hoofd heen en weer en begint te huilen na eenn paar slokkies dat arme kind…weet niet meer wat ik ermee moet.

heb de cb gebeld en ben bij de ka geweest van niets wordt ik wijzer! ook krijgt hij direct uitslag in zijn gezicht nadat hij gedronken heeft…rode grote soms kleine vlekken in zijn gezicht…heb vaak nagevraagd of dit normaal is maar omdat we nou al zolang hem niet tevreden kunnen maken vraag ik me nu toch echt af of hij geen koemelkallergie heeft!

wie herkent dit? en hoe hebben jullie het opgelost…ik denk eraan om vandaag nog over te stappen naar nutrilon pepti maar ben aan de ene kant ook bang dat dit ook niet gaat werken en dan helemaal onzeker vanmezelf wordt wat waren bij jullie de symptomen? hoe herken je dit in godsnaam…en is het wel koemelkallergie mijn hoofd zit vol met vragen omdat ik me geen raad meer weet. het is ook nooit goed maar ik weet nu wel zeker dat hem iets dwars zit!

sorry voor het lange verhaal maar kan iemand mij alsjeblieft wat wijzer maken want mijn huwelijk begint er ook onder te lijden omdat ik zo depressief ben geworden…ik wil hem gewoon tevreden zien ik vind het zo zielig voor hem…hij huilt echt niet voor niets…ok soms wel maar soms herken ik het aan hem…het is echt niet voor niets!

Lastig is dit he…maar heeft de kinderarts niet willen testen op koemelkallergie? Ons zoontje heeft geen koemelkallergie dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Maar ik kan je wel vertellen dat er nog een anderen voeding is die echt helemaal koemelkvrij is en nog andere bestanddelen niet bevat waar een kindje allergisch op kan reageren. Dit is Nutramigen. Dit is erg dure voeding en te koop bij de apotheek, maar mocht je arts vinden dat jouw kindje dit nodig heeft (op recept), dan krijg je het vergoed van de zorgverzekeraar.

Ik zou bij jouw arts vragen voor een allergie onderzoek, want hier worden jullie niet gelukkiger van. Het is jouw kindje en je mag daar zeker voor op komen. Zij kunnen zelf nog niet zeggen waar ze last van hebben.

Succes en probeer te genieten van de momenten waarop het wel goed gaat

(gebruik je afgekoeld gekookt water wat je weer opwarmt in de magnetron of gebruik je gewoon kraanwater? ik zou voor het eerste gaan…ons zoontje kreeg krampjes van kraanwater)

Je komt er maar op 1 manier achter denk ik en dat is de pepti proberen. Mocht het dan nog niet beter worden kun je de Nutramigen voeding nog proberen, is inderdaad erg duur maar als het helpt krijg je een machtiging van je huisarts en wordt het gewoon vergoed. Onze zoon heeft ook koemelkallergie maar spuugde er alleen heel erg veel door. We zijn toen overgestapt op de pepti en daarna nog naar de nutramigen maar die vond hij heel erg vies. Pepti werkt hier prima maar verder had hij geen klachten die met koemelkallergie te maken zouden kunnen hebben.
Ik zou het dus gewoon proberen. Ik merkte al verschil na het 2e flesje en na een dag spuugde hij helemaal niet meer.

Liefs,

heb net uit wanhoop de huiasrtsenpost gebeld ze kunnen sowieso geen testen doen in het weekend maar ook niet bij mijn zoontje omdat hij nog zo jong is. ik wil dolgraag weten wat hij heeft want heb hem net om 18.30 uur in bad gedaan toen om 19.00 uur gevoed en hij begon gelijk in zijn ogen te wrijven dus in bed gelegd het is nu 20.30 uur en hij ligt te krijsen alsof hij wordt afgeslacht!!! weet het echt niet meer kan dat gekrijs niet meer aan ik ben helemaal op!

heb pepti gehaald vanmiddag ga het morgen als eerste proberen maar ben nu wel eigenlijk een beetje op en dan weet ik niet eens wat me vannacht staat op te wachten! vreemde is ook dat hij na de voeding ook huilt ik snap er helemaal niks meer van…!Suzanne dit is een soort laatste hoop voor mij hopen dat het daarmee in ieder geval overgaat. ben je trouwens in 1 keer overgestapt of eerst mengen met de oude voeding? en kan je bij pepti ook nutriton toevoegen? of mag dat niet?

Hoi,

Praat er met je huisarts over ik ben er ook pas na vier maanden achter gekomen dat me dochter koemelkallergie had. Ze huilde ook vaak met de fles en ging strekken met der benen. Bij cb zeiden ze de één drinkt rustiger dan de ander ja wat heb je daar aan. Als het zo blijf naar je arts gaan kijken of ze een voeding via de apotheek kunnen voorschrijven.

Succes.

In een keer overstappen. Als hij namelijk echt allergisch is dan wordt hij alleen maar ziek van de oude voeding.

Laat je even weten hoe het gegaan is vandaag?

Liefs Suzanne

@Suzanne: ben idd in 1 keer overgestapt op aanraden van Nutricia. en ik mocht er wel nutriton doorheen mengen omdat het melk van pepti dunner is dan forte. hij heeft vannacht wel weer doorgeslapen. werd pas om 7.30 wakker. er is geen peil op te trekken echt waar! vanmorgen de eerste fles pepti gegeven hij dronk erg goed. de smaak is bitter werd mij verteld maar hij trok geen raar gezicht en dronk het netjes op. na de fles was hij wel weer stront chagrijnig. ik snap niet hoe dat komt. hij lacht niet speelt niet. hij negeert me gewoon als ik klap eens in je handjes speel met hem…nou ja toen maar in de box gelegd om ontbijt klaar te maken en mijn man wakker gemaakt toen we terug kwamen na een paar seconden lag hij gewoon te staren in zijn box! hij is zo rustig en chagrijnig dat ik er bang van wordt! is dit normaal en gaat het ooit over? ik maak me echt zorgen. hij slaapt nu maar ben benieuwd of pepti gaat helpen…kan er nu weinig over zeggen…ben ook benieuwd hou je op de hoogte

@Barbara: gelijk heb je. maar ik heb tot nu toe de gekste dingen uitgehaald met de cb en de ha maar ze geven er echt niks om! heb al zo vaak gezegd dat hem iets dwars zit! waarom zou een kleine van 6 weken oud anders in het ziekenhuis komen te liggen door excessief huilen? vooral de cb heb ik erg mot mee…ze geven de stomste advies wat er bestaat…terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat hij nooit tevreden is met zijn voeding…voor stront ben ik gestopt met borstvoeding! ik kan hier echt boos om worden als nu blijkt dat hij idd koemelkallergie heeft dan heeft het geen eens zin om ze de huid vol te schelden! al bijna 5 maanden heeft mijn kleine slaaptekort en is helemaal uit zijn doen! ok we hebben ook goede dagen gehad maar ik kan ze echt op de vingers tellen! ik heb toch echt het idee dat je soms aan je lot wordt overgelaten en dit is mijn eerste kind wist ik er maar alles van maar je bent gwoon afhankelijk van die stomme deskundigen die alleen actie ondernemen als je met een geweer tegen je hoofd staat denk ik zo af en toe! grrrrrrrr…dit slaat toch helemaal nergens op al heeft hij geen koemelkallergie…waar zijn ze in hemelsnaam voor?? doe iets maar vertel me niet dat het vanzelf over gaat of dat het een sprongetje is! als dat zo is dan lijd mijn kleine aan de ziekte van sprongetjes zo goed??? en dit al 5 maanden lang! sorry ben even ten einde raad…

Hai,

Ik gebruik inderdaad ook nog steeds nutrition wel nog maar 1,5 schepje maar hij is er zo aangewend dat hij nog steeds slecht drinkt als ik het er niet doorheen doe.
Het CB wilde van mij ook niet geloven dat hij kmallergie had maar ik had gelukkig wel een goede huisarts en ik ben met hem bij de homeophaat geweest. Die bevestigde alleen maar alles wat wij zelf dachten. Hij reageert namelijk ook allergisch op de DKTP inenting iets wat volgens het CB helemaal niet kan maar op dat moment heb ik dan gelukkig wel weer mijn huisarts die de homeophaat meteen gelijk gaf.

Is hij echt alleen maar aan het staren of kijkt hij gewoon ergens naar? Lucas heeft dat ook een tijdje gehad maar die was eigenlijk alleen maar aan het observeren die kon echt een paar minuten naar 1 speeltje kijken. Maargoed die was gelukkig wel heel vrolijk en reageerde wel op mij. Voor die kleintjes is natuurlijk ook alles nieuw dus wat voor ons heel normaal is dat is voor hun de moeite waard om een eeuwigheid naar te kijken.

laat je niet gekmaken door de zogenaamde deskundigen. Het mama gevoel heeft 9 van de 10 keer toch gelijk. Als jij denkt dat er echt meer aan de hand is dan moet je echt gewoon weer naar de HA gaan desnoods naar een andere.

Ik hoop dat de pepti zn werk doet.
Sterkte ermee.

Liefs,

ja ik heb ook de ka beloofd om over een week terug te bellen als het nog niet goed gaat. zij heeft het vermoeden dat hij meer Zantac nodig heeft en dat het daardoor komt. maar zoals ik al zeg dit duurt mij allemaal te lang. al bijna 5 maanden geen slaapkindje maar een huilkindje. over een week zal ik haar ook bellen en erop staan dat ze verder moeten kijken dan reflux. zijn bedje staat al omhoog ik doe al 5 schepjes nutriton in zijn voeding! en hij krijgt Zantac! nou vraag me af wat ik nog meerkan doen vind het abnormaal dat reflux niet te verhelpen is met deze middelen dan of er is toch iets heel anders aan de hand. ook voor de kiss-syndroom zijn we al 3x keer naar een osteopaat geweest en we zitten nu weer bij een manueel therapeut. zo kan je alles proberen maar als niets hem tevreden maakt dan moet het toch echt aan de voeding liggen?? of zie ik dit verkeerd?

ben benieuwd. in ieder geval bedankt voor de lieve reacties!

Ik ken 2 mensen die Nutrilon aan hun baby gaven en dezelfde klachten hadden als jou en die zijn overgestapt op Friso en toen waren de klachten weg. Maar goed je bent al een paar keer overgestapt van voeding ik weet niet of het goed is om dit dan nog een keer te proberen maar wilde het toch even door geven.

Meid wat een verhaal, ik kan me voorstellen dat je er inmiddels behoorlijk doorheen zit, ook voor je kleine mannetje!

Hier is je verhaal ontzettend herkenbaar, ik lees het en het lijkt wel of ik het verhaal van mijn zoontje lees. Heel onrustig, ontroostbaar huilen, overstrekken, de fles weigeren of tijdens het drinken het op een gillen zetten, niet doorslapen, hele nachten in de weer, overdag niet willen slapen, krampen, scheten, verborgenreflux, de ene luchtweginfectie na de andere, exzeem,
fysiotherapie, zantac, pufjes vanalles.
Hij heeft de klachten altijd wel gehad, maar toen ik met 7 maanden volledig stopte met de borstvoeding werd het alleen maar erger en erger.

Telkens werd ieder symptoom apart bestreden en zo weer wat de kop in gedrukt, tot ik er op een gegeven moment ook helemaal klaar mee was en mijn vermoedens over een koemelkallergie bespreekbaar maakte.

Gelukkig liepen wij al bij de kinderarts (ivm prematuur geboren) dus konden we het rechtstreeks bij haar bespreken en hebben het CB en de huisarts hierin overgeslagen. De kinderarts wilde geen testen doen omdat dat onnodig vervelend is voor je kind maar schreef meteen een recept uit voor Friso Allergy Care, dat is volledig koemelkvrij. We mochten het gewoon proberen om te kijken of het beter zou gaan. We zijn in 1x overgestapt, en sinds die tijd gaat het zo ontzettend veel beter! We hebben een heel ander kind, ontspannen, de exzeem is een stuk verminderd, hij drinkt alle flessen zonder problemen en slaapt de nachten door (tenzij de tandjes weer eens opspelen maar dat hoord erbij), ik wou dat we het maanden eerder hadden bedacht!

Toevallig zijn we net vanmorgen weer bij de kinderarts geweest en alles was super. Ik denk dat je eigen gevoel hierin wel klopt, jammer dat je zo tegen muren aanloopt bij het cb en de huisarts. Ik zou toch aandringen op een recept voor friso allergy care, puur om het voor een maand of twee uit te proberen en als het helpt dan weet je zeker dat het om een koemelkallergie gaat.

Nou, een enorm lang verhaal, maar ik hoop dat het je een beetje sterkt en je toch weer met je verhaal naar de kinderarts gaat om een recept voor de speciale voeding te regelen!

Sterkte en laat nog eens weten hoe het gaat!
Groetjes Carolien

jullie reacties doen me zo goed! fysio hebben we ook gehad was ik vergeten. constant hoofdpijn. loop het op miijn man af te reageren die word er ook gek van. kan toch niet! sinds we een kleine erbij hebben gekregen is mijn eerste, praten we steeds vaker over een echtscheiding…moet je nagaan hoe verschrikkelijk het is! de ene kan het beter aan dan de ander. ik voel me op dit gebied heel erg zwak. ook als ik mijn verhaal vertel voel ik me zo klein…maar het is zo…zo voel ik me. ik wil de kleine blij maken. ik wil dat hij tevreden is na een voeding. dat hij om iets anders huilt omdat hij zijn zin niet krijgt vind ik niet erg! maar stel je voor dat je elke dag chamignons voorgeschoteld krijgt waar je diarree van krijgt, zou je toch ook niet leuk vinden???stom voorbeeld maar is zo! de cb belde mij vandaag op…hoor haar verhaal…ipv dat ze naar de kleine gaat vragen vraagt ze of ik het goed heb…of ik niet in mijn hoofd haal om de kleine of mezelf wat aan te doen! hoe bedoel je!!! ik werd ontzettend kwaad en vertelde haar dat ze op moest houden over mij het gaat hier om de kleine verdomme help me daarmee dan komt het automatisch ook goed met mij!!! ze willen het altijd andersom doen dat werkt toch niet! ook ga ik sinds kort naar de psycholoog…ook zei vertelt me elke keer hetzelfde verhaal, meer naar buiten gaan, ga maar schilderen of zet een muziekje op en ga dansen zegt ze. hoe bedoel je!!! ligt het aan mij?? doe ik de kleine kwaad dan?? ow hij krijgt dus door mij krampjes en eet zo slecht! het gaat niet om mij in godsnaam! ik ben er echt doorheen. we zijn nu met nutrilon pepti bezig kan er helaas niet mee stoppen. had ik het maar eerder geweten van die friso. dan had ik dat gedaan. maar eerst deze afmaken. het viel me op dat hij vanmorgen ineens van 10 tot 14.00 uur had geslapen wat een lange ruk! ik begin er steeds meer in te geloven dat hij gewoon kma heeft…als dit zo is dan ben ik blij dat we de oorzaak gevonden maar ergens kan ik ook ontzettend boos worden omdat mijn kleine geen dag heeft genoten tot nu toe!
ze mogen allemaal de pot op van mij stelletje debielen die veel weten maar er niks mee doen! godzijdank bestaat internet en kan ik hier op eigen houtje info zoeken anders had ik het nooit geweten en had ik niets geprobeerd…

bedankt voor de hele lieve reacties ik hou jullie zeker hiervan op de hoogtet. sorry van mijn ontzettend lange verhaal maar moest er echt uit ben opgelucht.

Onze baby heeft ook veel gehuild wat niet ten goede kwam aan onze relatie. Veel onenigheid, allebei waren we kapot van het huilen en steeds weer troosten. Wat wij deden is hem af en toe naar een oppas zodat we ook weer eens samen iets konden doen. En dat was goed! Een ander kan het huilen blijkbaar beter hebben omdat ze weten dat het maar een dagje is en ze daarna weer bij kunnen komen.

Wat je ook niet moet vergeten is dat je nog aan het ontzwangeren bent. Geloof het of niet, maar die hormonen doen echt iets met je.

Succes en wat fijn dat ie zo lang heeft geslapen vandaag. Dat heb je dus wel goed gedaan

de mijne kan ook makkelijkj 14 uurtjes per dag huilen of een ander dat aan kan dat weet ik niet zo goed. en was het idd maar na een dag over…we hebben maar 3 weken gehad dat het echt goed ging met hem. dat was echt een verademing. nog wel een hoop gezeur tijdens het voeden maar huilen deed ie niet…nou ik weet wel bijna zeker dat het aan de voeding ligt. hij doet het nu (dag 2) met pepti toch wel anders dan voorheen. ik ben benieuwd hoe het over 2 weken gaat met hem. die ruzies komen vanzelf en waaien ook vanzelf weer weg. dat we nu veel sneller uitbarsten en gelijk het woordje scheiden gebruiken is voor ons ook nieuw! we hebben afgesproken om onze ruzies op een andere manier op te lossen want scheiden willen we helemaal niet! het is gewoon onmacht! stom stom stom!
oppas heb ik ook aan gedacht aangezien onze ouders en vrienden/familie 160km verder wonen. we zijn nu op zoek naar een oppas maar ik ken hier niemand en weet niet of zo iemand wel te vertrouwen is. maar goed zoektocht gaat verder…ik ben van nature een controlefreak! moet alles zelf doen! een ander vertrouw ik niet bahhh wat haat ik mezelf dan…
gisteren kwam mijn schoonzusje op bezoek ze wilde de kleine voeden ik zei ok prima ga je gang. maar ik weet dat hij erg moeilijk doet tijdens drinken…hoofdje heen en weer dan huilen etc…dus ik ging er maar bij staan…niet doen dus! na 2 minuten nam ik het over. terwijl mijn ha zegt laat ze het zelf uitzoeken! niet erbij gaan staan! kom zelf dan tot rust pak de kans! maar nee hoor selma moet er perse bij gaan staan en in de gaten houden of het goed gaat! en uiteindelijk toch nog zelf gaan voeden. dus ik snap de goede bedoelingen en ik krijg idd vaak te horen van laat even iemand anders het doen en ga eens weg of wat leuks doen maar zo ben ik altijd al geweest en ben bang dat ik hierdoor juist een keer door het lint ga! dus door mezelf en niet eens door de kleine…

Als je het moeilijk vindt om hem uit handen te geven, dan moet je het rustig aan gaan opbouwen. Ik heb hier ook moeite mee gehad, ook omdat ik hem op een gegeven moment alleen nog maar stil kon krijgen. Heel vervelend… Mijn schoonmoeder was hier eens en ze wilde hem even hebben, maar ik wist al dat hij zou gaan huilen. Maar ik wist dat ik het moest doen omdat ik het anders nooit meer zou doen… Hij ging inderdaad huilen maar ik heb de moed op kunnen brengen om naar de keuken te gaan om wat te drinken te maken. Eenmaal terug kreeg ik hem wel weer in mijn armen, maar het was wel het begin van uit handen geven. Het is goed hoor, voor je kindje om zo nu en dan ook eens bij anderen te zijn. Ze moeten ten slotte ook anderen leren vertrouwen De hechtingsband hebben ze toch al met jullie

hier precies zo Freubeltje. bang om uit handen te geven. mijn buurvrouw heeft hem waarschijnlijk veel horen huilen deze week dus ze heeft ons aangeboden om op hem te passen mochten we aan rust toe zijn…zo moeilijk om dan te zeggen ja is goed! maar ik ga het gewoon een keer proberen en misschien durf ik dan meer…hoe vervelend het ook is gewoon doen ja…

durf je dat nu wel dan Freubeltje? laat je wel eens oppassen door een ander?

Hoi,

Het kan KMA zijn. laat ik dat niet wegvagen. Het kan ook een intollerantie zijn. Maar een ding staat voorop je hebt een hele moeie baby. Die daarbij ook omdat hij inmiddels en gewoon ook niet meer weet hoe hij moet reageren alleen maar kan huilen. (huilbaby’s huilen in het begin lang nietzo veel als later als na een week of twee omdat ze moe zijn kunnen ze op een gegeven moment alleen maar huilen dus puur van vermoeidheid)
Is het niet misschien goed dat je hem ook al is het maar tijdelijk inbakerd. Dan voelen ze niet alleen een beperking van beweging( wat trouwens niet bij kindje van doen is) maar ook een geborgenheid. Daarnaast is met een fles niet gelijk alles opgelosd. Hij moet eerst bijkomen van al die maanden vechten, huilen en daarmee aangevend dat het niet goed gaat met hem. ook zijn darmen moeten eerst dit nieuwe verwerken. Ze zijn zo gewend te reageren op verkeerd voedsel.
Geef het een week. Ga nu niet gelijk weer veranderen.
Misschien lag ie wel te steren en te genieten van enige rust in zijn lichaam. En wist ie niet wat hem overkwam.
Als jij ziek bent en je moet overgeven maar het lukt niet ben je opgelucht als het uiteindelijk wel lukt en durf je ook niet gelijk alles weer te doen en te eten.

Daarnaast zou ik gewoon een second opnion aanvragen bij een andere arts. Laat ze merken dat het echt niet goed gaat met je kindje. en dat je echt zorgen maakt. En maak een dagboekje. hoe reageerd hij waar op. wanneer huilt hij en hoe lang dan. hoelang slaapt hij enzv.

Het is maar een idee.

groetjes

lon106

Lon sinds hij pepti krijgt, dag 3 nou, gaat het stukken beter met hem. gisteren hebben we ook een ander medicijn gekregen voor zijn reflux. voorheen kreeg hij Zantac wat voor geen meter werkte. nu krijgt hij losec. ik merk dat het vooral vandaag (even afkloppen) erg goed met hem gaat. welke van de 2 hier hebben geholpen kan ik niet zeggen. het kan de voeding nutrilon pepti zijn maar ook losec. kijken hoe het vanaf nu gaat. je advies over het bijhouden van een dagboek ga ik zeker toepassen. daar dacht ik zelf ook aan maar het wordt tijd dat we dat vanaf nu wel doen. zo kan ik ook zien wanneer het slecht gaat. nu heb ik geen overzicht meer. inbakeren zijn we gewoon mee gekapt omdat hij toen ook totaal niet sliep hij slaapt eerlijk gezegd nu veel meer nu hij niet ingebakerd is. zo ziet zijn schema op de goede dagen uit:

7 uur voeden
8.00 naar bed
10 uur wakker en dan voeden
11 uur naar bed (hij kan er zelf niet tegen heeft snel slaap)
13.45 wakker om 14.00 uur voeden
16.00 uur naar bed
18.00 uur wakker dan weer voeden
19.30 uur naar bed soms 19.00 uur al naar bed.

De dagen dat hij het slecht doet doet hij maar dutjes van 30 tot 45 minuten en is soms in de middag 4 uur lang wakker en aan het huilen. maar na zijn laatste voeding slaapt hij wel weer op tijd en dan de hele nacht door.

Daarom vermoed ik dat zijn reflux niet goed verholpen is met Zantac…kma moeten we nog uitsluiten of dat ook een rol speelt. vandaar dat ik nu met pepti ben begonnen.

iig bedankt voor je reactie…het gaat nu iets beter en daarom ben ik al blij. hopen dat het zo blijft.

groetjes Selma

@Selma
Julian wordt over een paar maanden twee en ik moet zeggen dat het uit handen geven echt steeds makkelijker wordt hoor Toen Julian een maand of 3 was, moest ik naar de kapper. Mijn zus bood aan om op te passen… Ze heeft het best zwaar gehad, maar hij lag heerlijk te slapen in de kinderwagen toen ik terug kwam Vanaf een maand of 5 ging hij zondags naar de creche van de kerk, dat ging de ene keer wel goed, de andere keer niet en werd ik teruggeroepen. Met een maand of 4 ging ik weer werken waardoor hij een dag in de week naar opa/oma ging. Het is voor allemaal wennen, maar het gaat prima! Ik had de insteek: of hij nu thuis huilt of bij een ander, huilen doet hij toch wel haha. Maar geloof me, bij de oppas was ie rustiger dan bij mij gewoon omdat hij mijn gespannenheid voelde…

Julian is nu een heel makkelijk sociaal jongetje en het huilen stopte pas tegen de tijd dat ie kon kruipen, zelf gaan zitten en staan. Dus probeer vooruit te kijken, het wordt echt allemaal makkelijker ook al zie je dat nu niet.